Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders gek op online shoppen

Ondanks de huidige economische situatie, groeit de e-commercesector in Europa en de VS zeer snel. Dat blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van RetailMeNot, een van ’s werelds grootste marktplaatsen voor online kortingscodes. De onderzoekers voorzien voor dit jaar een groei met 18 procent in 2014 in Europa en met 15 procent in de VS.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Nederland op 5e plaats

Volgens het onderzoek winkelt 46% van de Europeanen en 55% van de Amerikanen online. In Europa is online winkelen met name populair in Zweden en het Verenigd Koninkrijk, waar respectievelijk 71% en 67% van de bevolking aankopen online doet. Nederland had 8,3 miljoen online shoppers in 2013, dat komt neer op 49% van de bevolking. Nederland staat hiermee in de top vijf van landen met de meeste online shoppers en boven Duitsland, waar 45% van de bevolking online winkelt. Online shopping is in Zuid-Europa minder gebruikelijk; slechts 1 op de 5 Italianen en nog niet 1 op de 3 van de Spanjaarden winkelt online.

Europa is nog een beetje zuinig

De frequentie waarmee mensen online gaan om iets te kopen is vergelijkbaar tussen Europa en de VS (13,3 versus 13,9 aankopen in 2013). Wel blijkt de waarde van de aankopen in de VS hoger te liggen dan in Europa. In de VS kochten consumenten per aankoop voor gemiddeld 83 euro, in Europa blijft het vooralsnog bij gemiddeld 56 euro per aankoop. Nederlanders besteden na de Britten en de Duitsers het meeste per transactie, namelijk 62 euro en doen dit gemiddeld 10 maal per jaar.

RetailMeNot liet het onderzoek uitvoeren door het Britse Centre of Retail Research Limited, dat de online mores onderzocht in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Daarbij werden data en statistieken van de overheid geraadpleegd, interviews met de 100 grootste retailers gehouden en in elk land 1000 consumenten bevraagd.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in