Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders aan kop met online-aankopen

Ongeveer 70 procent van de Nederlanders koopt wel eens online. Dat staat in het woensdag gepubliceerde jaarverslag van Currence, de organisatie achter onder andere de merken PIN, iDEAL en acceptgiro.
pakketje
© CC0 Public Domain (pixabay)
CC0 Public Domain (pixabay)

De cijfers van het onlinebetaalsysteem iDEAL schieten dan ook omhoog. In 2010 werd er zo’n 69 miljoen keer mee betaald, een toename van ruim 50 procent. In totaal werd er voor bijna 5 miljard euro mee afgerekend, een stijging van ruim 1,5 miljard euro.

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org herkent zich in de getallen. "Alhoewel het nog meer is dan ik had gedacht." Hij denkt dat online over vijf jaar goed is voor 20 procent van de detailhandelsomzet. "Consumenten bestellen steeds vaker, steeds meer en voor steeds meer geld via internet." Smartphones en tablets zullen dat effect alleen maar verder versterken, zo stelt hij.

Acceptgiro gaat ook online
Overigens wordt de acceptgiro ook steeds vaker 'online afgerekend'. Het aantal acceptgiro’s dat is verstuurd, daalde met tien miljoen tot 152 miljoen. De omzet daarover nam wel toe, met 3 miljard tot 61,2 miljard euro. Van de acceptgiro’s wordt 70 procent overgetikt via internetbankieren en gaat daarna de prullenbak in.

Kopen en betalen via internet snoept ook marktaandeel weg bij het pinnen. Het afgelopen jaar pinden we met zijn allen 2,15 miljard keer, een stijging van bijna 11 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. "Zonder iDEAL was de groei een half tot 1 procent hoger uitgekomen." In totaal werd 80,9 miljard euro via PIN betaald.

Contant geld raakt uit
Als gevolg van alle ontwikkelingen raakt contant geld verder uit de gratie. De afgelopen twee jaar is zo’n 10 procent minder met contant geld afgerekend, ten gunste van andere betaalmiddelen zoals PIN, iDEAL en incasso’s. Het aantal incasso’s steeg met het afgelopen jaar 3 procent naar 1,31 miljard en ook betalen met de chipknip groeide nog licht tot 178 miljoen bij een omzet van 470 miljoen euro.

Chipknip heeft niche gevonden
Razend populair is de chip nooit geweest. Veel winkeliers hebben de chipknip met de komst van het nieuwe pinnen, ook via een chip, vaarwel gezegd. In kantines en bij parkeren wordt de chip echter nog veel gebruikt. Een opvolger voor de chipknip, voor het afrekenen van kleine bedragen, laat volgens Currence nog op zich wachten. De oplaadpunten van de chipknip zijn het nieuwe doelwit van skimmers.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in