Loopbaan

Carriere
social media

Monsterboard ‘achtervolgt’ ook passieve kandidaten

Recruitmentplatform laat werkgevers kandidaten benaderen die zelf niet eens op zoek zijn.

© CC0 Pixabay
21 september 2017

Recruitmentplatform laat werkgevers kandidaten benaderen die zelf niet eens op zoek zijn.

Monsterboard komt deze week met ‘premium job ads’, online baanadvertenties waarmee werkgevers nog gerichter kandidaten kunnen bereiken, of ze nu wel of niet actief op zoek zijn naar een andere baan.

Bij het plaatsen van een vacature zoekt de Monsterboard-technologie direct naar kandidaten op Facebook, Instagram en Twitter, die voldoen aan de door de werkgever gestelde criteria. De vacature wordt automatisch verstuurd en prominent getoond op de tijdlijn van deze potentiële kandidaten. De advertentie wordt ook doorgeplaatst op meer dan 100 websites die kandidaten regelmatig bezoeken op basis van hun interesses en vaardigheden.

Ideaal of irritant?

“Kandidaten wachten niet langer tot ze gevonden worden. Ze nemen rechtstreeks contact op met merken en bedrijven waar hun interesse naar uitgaat. Als je deze kandidaten als werkgever wilt bereiken, dan moet je met ze in contact komen op de plekken die ze online vaak bezoeken”, licht Gian Zandonà van Monsterboard toe. Of kandidaten die niet op zoek zijn ook echt zitten te wachten op ‘spam’ van potentiële werkgevers is natuurlijk maar de vraag. “Op zich vind ik een advertentie van een vacature in mijn vakgebied minder irritant om voorbij te zien komen in mijn tijdlijn dan een reclame van zeg een energieleverancier. Maar het hangt ervan af hoe vaak het gebeurt en hoe interessant de banen die worden aangeboden voor mij zijn”, reageert een softwareontwikkelaar uit mijn netwerk die zegt tevreden te zijn met zijn huidige baan.

Vol gas op mobile recruitment

Volgens Monsterboard werkt social recruitment goed voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuw personeel. De vacaturesite meldt dat 73% van de bedrijven op Monsterboard iemand succesvol heeft aangenomen met inzet van social job advertising. Ook geeft 60% van de recruiters aan door middel van social recruitment beter gekwalificeerde kandidaten te bereiken.

Monsterboard zette de afgelopen twee jaar grote stappen op het gebied van mobile en social recruitment. In 2017 startte het recruitment platform met social recruitment via Instagram naast de al bestaande mogelijkheden op Facebook en Twitter sinds 2016. Vorige week maakte Monsterboard ook bekend een nieuwe mobiele app te hebben waarmee kandidaten vacatures kunnen swipen. Naar links swipen is negeren, naar recht swipen betekent direct solliciteren.

Toptalent wil inspirerende baan

Maar liefst 92 procent van het toptalent in Nederland, zoekt meerdere keren per jaar naar een andere baan. Ruim driekwart zoekt zelfs maandelijks naar ander werk, bleek eerder dit jaar uit onderzoek van Indeed in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Deze professionals gaan vaak op zoek naar ‘een nieuwe uitdaging’ als ze niet meer gemotiveerd zijn voor hun huidige werk. 34 procent noemt ontevredenheid over de huidige baan als reden voor het zoeken naar een andere baan, 25 procent is ontmoedigd.

droombaan

Toptalenten willen ook best weg als de nieuwe baan meer ‘betekenis’ heeft, meldt Indeed. bijvoorbeeld vanwege de werkomgeving of de missie van de organisatie. Daarnaast kijken toptalenten niet alleen naar salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook naar locatie, inhoud van de werkzaamheden, de balans tussen werk en privé, en de samenwerking binnen teams, blijkt uit het eerder genoemde onderzoek.

Talent haakt af bij lange sollicitatieprocedure

Indeed keek ook naar het sollicitatieproces van de grootste beursgenoteerde bedrijven (de Fortune 500). Gemiddeld bestond de online vragenlijst bij sollicitaties bij deze bedrijven uit 62,8 vragen. Terwijl uit hetzelfde onderzoek blijkt dat  bijna 88 procent van de online sollicitanten afhaakt als er meer dan 45 vragen worden gesteld. Dit betekent dat bedrijven bij (te) lange vragenlijsten het risico lopen een significant aantal potentiële kandidaten te verliezen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.