Loopbaan

Carriere
Mogelijk meer leraren per school welkom bij Digileerkracht

Mogelijk meer leraren per school welkom bij Digileerkracht

Animo voor computational thinking op basisscholen is groot.

© CC0 - Pixabay SchoolPRPro
4 april 2018

Animo voor computational thinking op basisscholen is groot.

Het programma Digileerkracht, een project van VHTO met financiële steun van Google, loopt inmiddels een jaar en is na een wat langere aanlooptijd goed op weg succesvol te worden. Inmiddels hebben zo’n 500 basisscholen de training gevolgd. Bart Postma, projectcoördinator primair onderwijs bij VHTO: “We merken dat er heel veel animo en enthousiasme is voor dit project.”

Eind maart vorig jaar presenteerde VHTO, het landelijk expertisecentrum meisjes/vrouwen en beta/techniek, een landelijk scholingsprogramma ‘Computational Thinking’.

Met een half miljoen dollar financiële steun vanuit Google zouden tweeduizend basisscholen kunnen deelnemen aan een meerdaagse training. Postma: “De trainingen zelf zijn eigenlijk pas afgelopen september gestart. We hebben een ietwat lange aanloop gehad waarin we de training hebben samengesteld met behulp van onder meer de TU Delft, Codeklas en SLO.”

Focus op vrouwen

In Nederland zijn zo’n zevenduizend basisscholen, waarvan een aantal al wat verder zijn met digitale vaardigheden in hun curriculum. Dat zijn dan ook niet de scholen die VHTO probeert te bereiken. “We richten ons bij voorkeur op scholen waar programmeren, digitale vaardigheden en computational thinking nog niet worden aangeboden”, legt Postma uit. Bovendien wil VHTO vooral ook de vrouwelijke leerkrachten bereiken. Immers, 90 procent van de basisschoolleerkrachten is vrouw. “Je ziet vaak dat de IT-verantwoordelijke op die scholen dan juist weer een man is. We willen graag dat kinderen op scholen zien dat het helemaal niet uitmaakt of je man of vrouw bent.”

Grote behoefte

De behoefte aan scholing, hulp en ondersteuning is groot onder basisscholen. Door de financiële bijdrage van Google zijn de trainingen gratis. Iets dat vooral schoolbesturen en directeuren prettig vinden. “De enige reden waarom scholen soms niet kunnen meedoen, is dat het lastig is om een leerkracht 2 dagen voor de klas weg te halen”, zegt Postma. “Zo wilden we een training geven voor 70 leerkrachten in Zeeland, maar er zijn daar weinig basisscholen en ook de pool invallers voor de hele regio bevat maar 40 docenten. Daar is dus gewoonweg niet de capaciteit om het op te vangen. Dat moesten we dus anders oplossen.”

Meerwaarde regionale aanpak

VHTO kiest bewust voor regionale trainingen. Postma: “We zien dat leerkrachten tijdens de training al veel informatie met elkaar uitwisselen. Omdat iedereen bij elkaar in de regio zit, is de drempel om daarna contact te houden minder hoog. Ook horen we wel eens dat er plannen worden gemaakt om gezamenlijk materialen aan te schaffen bijvoorbeeld.”

Tijdens de training krijgen leerkrachten – die zelf vaak weinig ervaring en affiniteit met IT hebben – informatie over welke mogelijkheden er zijn op het gebied van computational thinking en hoe ze dit in hun onderwijs kunnen inzetten. Aan het einde van het programma stelt iedere leerkracht een 10-puntenplan op waarmee computational thinking op de eigen basisschool verankerd moet worden.

“Het is voor ons geen doen om voor 2000 scholen die plannen en hun uitvoering te controleren, maar we nemen wel altijd na een tijdje contact op om te bekijken hoe het gaat en of we op de een of andere manier nog kunnen helpen”, vertelt Postma. Bovendien verzamelt VHTO alle 10-puntenplannen en worden die gedeeld met de leerkrachten zodat ze inspiratie kunnen opdoen van elkaar.

Meerdere docenten per school

Op dit moment mag er slechts één leerkracht per basisschool deelnemen aan de gratis cursus. De bedoeling is dat diegene nadien zijn collega’s meeneemt in het geleerde en het 10-puntenplan. Postma: “We krijgen vaak de vraag of er niet twee of meer docenten kunnen deelnemen. Het scheelt natuurlijk ook in draagvlak voor je 10-puntenplan als je er niet helemaal alleen voor staat binnen je team na de training. We evalueren onze training doorlopend en dit is wel een punt dat vaak terugkomt. Vandaar dat we op dit moment aan het bekijken zijn of we ons blijven focussen op het aantal basisscholen of dat we de nadruk gaan leggen op het aantal leerkrachten dat we willen helpen computational thinking en programmeren naar hun basisschool te brengen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het geen vrijblijvende of losstaande training is, maar dat er echt iets verandert op de scholen.”

Vervolg

Of er volgend jaar 2000 basisscholen of 2000 leerkrachten geschoold zijn, moet dus nog blijken, maar Postma is positief over het programma. “Er is zoveel behoefte aan en de reacties zijn zo lovend en enthousiast, dat ik me kan voorstellen dat we misschien wel kunnen doorgaan. Google geeft jaarlijks financiering aan dit soort initiatieven, dus wie weet wat er mogelijk is.”

 

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.