Overslaan en naar de inhoud gaan

Modernisering ASL is afgerond

De Application Services Library is een framework voor de uitvoering en inrichting van applicatiebeheer. ASL is in 2000 uitgebracht en is eigendom van de ASL BiSL Foundation, een stichting die wordt bestuurd door Ordina, Capgemini BAS, ASR, Achmea, Politie Nederland en het ministerie van Defensie. Hoewel het framework zelf nog wel goed was, was volgens Remko van der Pols, architect van ASL 2, toch een nieuwe versie nodig “omdat de omgeving waarin het past en acteert veranderd is.”
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Die veranderingen zijn bijvoorbeeld dat het bij ASL acht jaar geleden vooral om het beheer van maatwerkapplicaties ging, terwijl er nu veel meer standaardpakketten worden gebruikt. “Een klant gebruikt daarvan een groot aantal die samen de gewenste oplossing moeten leveren. Dat levert een veel chaotischer geheel op dan die ene maatwerkapplicatie van acht jaar geleden.” Het betekent ook dat er een veelvoud aan onderaannemers is. Bovendien is de positie van de interne applicatiebeheerafdeling veranderd; die moet er rekening mee houden dat hij ook deels of geheel geoutsourcet kan worden. “Ze hebben veel meer de positie van een IT-leverancier gekregen.”Volgens Van der Pols zitten de belangrijkste wijzigingen in de bestuurlijke processen. Service level management bijvoorbeeld is gewijzigd in contractmanagement. “IT-contracten voor vijf jaar werken niet, terwijl ze wel voor zulke lange periodes worden afgesloten. De bestuurlijke omgeving verandert in die tijd een paar keer in een gemiddelde organisatie. Dan zou je zo’n contract ook een paar keer moeten wijzigen. Maar dat doet niemand en daarom werkt het dus niet. Dienstverlening krijgt steeds meer een SOA-architectuur. In de toekomst worden dienstverleningscomponenten steeds meer aan elkaar gelast. Daarbij zijn de interfaces tussen die componenten van groot belang; niet meer hoe de processen zijn ingericht. En dan wordt de omgangsregeling van groot belang: wat lever jij mij waardoor ik dit kan leveren? Daar moet je goede afspraken over maken. Niet over het proces maar over wat ik mag verwachten. Dat gaat om intenties en interfaces.” Maar het gaat ook om gedrag naar de opdrachtgever toe. Daarmee kunnen problemen voorkomen worden zonder dat het contract steeds moet worden opengebroken. Van der Pols: “Het hoeft geen sociofeestje te worden, maar het kan veel ergernis oproepen als iets verkeerd wordt gezegd. Zeg je het iets anders, dan kan dat veel verschil maken. Ja, dat is treurig, maar helaas heel wezenlijk.”Kostenmanagement is in de nieuwe versie vervangen door financieel management. Van der Pols: “Als applicatiemaker moet je nu zelf ook een businesscase maken. Je hebt inkoop, maar je kunt niet meer zoals vroeger alle kosten rechtstreeks doorrekenen aan de klant. Die vraagt nu een vaste kostenafspraak en dus moet je zelf die kosten en baten gaan berekenen.”Ook operationeel is een paar processen veranderd. Zo zijn capaciteitsmanagement en beschikbaarheidsmanagement samengevoegd. Van der Pols: “Want als de capaciteit niet genoeg is, heb je ook problemen met de beschikbaarheid. Eigenlijk zou continuïteitsmanagement daar ook bij gevoegd moeten worden, maar dat ligt nu nog moeilijk op het vlak van beveiliging.” De nieuwe versie biedt ook meer handvatten voor procesinrichting. “Met deze handvatten kunnen applicatiebeheerders zelf veel meer aan het inrichten van het proces doen. We geven ook alle inrichtingsfactoren waardoor je zelf het applicatiebeheer kunt fijnslijpen naar jouw situatie.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in