Loopbaan

Carriere
mobieltje

'Mobile recruitment breekt dit jaar door, maar nu echt’

2019 wordt het jaar van WhatsApp, chatbots, videosolliciteren en voice search.

© CC0 - Pixabay StockSnap
23 januari 2019

Mobile recruitment is al jaren een trend, maar de doorbraak bij bedrijven én werkzoekenden ging niet zo snel als verwacht. Maar dit jaar breekt het dan toch echt door, voorspelt Monsterboard.

Volgens het recruitmentplatform gebruiken steeds meer werkzoekenden de smartphone in de zoektocht naar een baan. Ook gaan chatbots, WhatsApp en video een steeds belangrijkere rol spelen in het recruitmentproces. Werkgevers zullen de nieuwste technologische ontwikkelingen ook wel moeten omarmen, gezien de enorme vacaturegroei. “Werkgevers moeten mee met hun tijd om talent op de arbeidsmarkt voor zich te winnen”, laat een woordvoerder van Monsterboard weten.

De arbeidsmarkt is nog steeds een werknemersmarkt. Vooral in de sectoren IT, zorg en bouw signaleert Monsterboard een groot aantal moeilijk te vervullen vacatures. Werkzoekenden weten dan ook goed waar hun kansen liggen en hoe ze naar een nieuwe baan moeten zoeken. Smartphones worden hier steeds vaker voor gebruikt, met name in de oriëntatiefase en nog niet bij het solliciteren zelf. Dit heeft volgens Monsterboard twee redenen. Ulrich Biebaut, General Manager Monsterboard Benelux: “Het is inmiddels heel gangbaar geworden om naar een baan te zoeken via je smartphone, maar echt solliciteren doen we nog altijd het liefst achter de laptop of computer. Deze ontwikkeling zien we niet alleen bij oudere werkzoekenden, maar juist ook bij jongeren van bijvoorbeeld Generatie Z. Kandidaten vinden het nog geen veilig idee om privacygevoelige data te delen via hun telefoon.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!