Mitel virtualiseertcentrale

12 november 2010

In de traditionele situatie was een bedrijfscentrale op basis van internettelefonie (VoIP) bij Mitel opgebouwd uit een stuk of zes, zeven servers. Centraal in deze opstelling stond een appliance, de eigenlijke centrale, die op het lokale netwerk werd aangesloten. Aan deze appliance hing een handvol gespecialiseerde servers, voor functies als voicemail, audiowebconferenties, integratie met mobiele telefonie en met thuiswerkplekken.

Dat alles is met behulp van virtualisatie vervangen door een enkele server. De eerder dit jaar geïntroduceerde oplossing van Mitel draait bijvoorbeeld op een HP ProLaint G6, een standaard-x86-server met een quadcoreprocessor.

Een organisatie die zo’n centrale in huis wil halen en al in VMware heeft geïnvesteerd, hoeft niet per se nieuwe hardware aan te schaffen. Als er nog voldoende capaciteit over is op het bestaande serverpark, kan de telefooncentrale ook daarop worden geïnstalleerd. In zo’n situatie is Mitel voor de klant louter een softwareleverancier.

Virtualisatie effent ook de weg om de telefooncentrale buiten de deur te plaatsen. Een organisatie kan zijn centrale bij een publieke cloudprovider onderbrengen en bedrijfstelefonie als dienst afnemen. Extra bedrijfszekerheid valt te verkrijgen door deze cloudoplossing te spreiden over meerdere beveiligde datacenters.

RealtimeServervirtualisatie bestaat al geruime tijd, IP-telefonie voor bedrijfscentrales eveneens. Toch is nu pas de combinatie van beide gerealiseerd. Waarom heeft het zo lang geduurd? Frits Wilmink, consultant bij Mitel: “Het specifieke probleem is dat telefonie een realtimeapplicatie is. Tijdens een telefoongesprek verstuurt het toestel elke 20 milliseconde een pakketje. Dat moet binnen een maximale tijdsvertraging afgehandeld zijn. In een gevirtualiseerde omgeving is dat lastig.”

Wilmink trekt de vergelijking met wat zich op een datanetwerk afspeelt waar voor bepaalde typen verkeer eisen aan de ‘quality of service’ (QoS) worden gesteld. Spraakpakketjes worden dan als eerste in behandeling genomen. Op een gevirtualiseerde server gaat het in principe net zo. Er is niet veel processorkracht voor nodig, maar op het moment dat een spraakpakketje voorbijkomt, moet dat wel direct worden verwerkt. De R&D-afdelingen van Mitel en VMware hebben achttien maanden zitten sleutelen om voor dat probleem een oplossing te vinden. Het eindresultaat heeft het ‘VMware-ready’ logo meegekregen.

Wilmink moet erkennen dat enkele concurrenten van Mitel inmiddels ook zo ver zijn, maar zij hebben (nog) niet het VMware-readylogo gekregen. Avaya is ook met virtualisatie aan de slag gegaan, maar dan op basis van de Xen-hypervisor. In vergelijking met VMware heeft Xen een bescheiden marktpenetratie, wat al gauw betekent dat een bedrijf dat met Avaya in zee gaat twee verschillende virtualisatieomgevingen over de vloer krijgt.

De virtuele Mitel-centrale kan met de bestaande tools van VMware worden beheerd. Dit betekent dat ook handige faciliteiten als vMotion beschikbaar zijn. Anders gezegd, als virtuele appliance kan de telefooncentrale razendsnel naar een andere fysieke server worden overgeheveld als op de oorspronkelijke server onderhoud moet worden gedaan, als het geheugen moet worden uitgebreid of iets dergelijks. Die verhuizing kan zelfs plaatsvinden terwijl lopende gesprekken doorgaan. “Daar merk je als gebruiker niets van”, aldus Wilmink.

Mitel heeft in Nederland al enkele grote klanten voor zijn virtuele telefooncentrale weten te strikken. De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft een installatie met zo’n 1300 toestellen in gebruik genomen. Een andere gebruiker van het eerste uur is het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk, een zorginstelling waarvoor telefonie een kritische bedrijfsapplicatie is.

VoordelenGezien de aanzienlijke reductie van de benodigde hardware zou je verwachten dat een virtuele centrale een stuk goedkoper is. Dat valt toch wat tegen. Wilmink: “Het is iets goedkoper, maar niet veel. Je hoeft geen servicecontracten meer af te sluiten voor hardware die je niet meer koopt. Maar dat is niet de reden om te virtualiseren. De voordelen zitten veel meer in de hoge beschikbaarheid, het kunnen meelopen met normale back-upprocessen, de beheersbaarheid.”

Volgens Wilmink krijgt hij veel vragen van potentiële klanten over de betrouwbaarheid van een gevirtualiseerde centrale. Dan verwijst hij graag naar grote klanten met kritische omgevingen als het Universitair Medisch Centrum in Leiden, dat al jarenlang werkt met VoIP-telefonie. “Eigenlijk is de beschikbaarheid met virtualisatie alleen maar toegenomen, omdat we er met VMware een aantal mechanismen bij cadeau krijgen.”

Mitel kan hierdoor met zijn virtuele oplossing hoge beschikbaarheid bieden, maar nog geen fouttolerantie. Dat heeft een praktische oorzaak. Mitel gebruikt voor zijn centrale vier virtuele CPU’s waar de workload over wordt verdeeld. VMware kan op dit moment wel detecteren dat een Mitel-applicatie problemen heeft en de software direct opnieuw opstarten, maar VMware is nog niet in staat de applicatie fouttolerant naar een andere server te verhuizen.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!