Beheer

Cloud
wanhoop

Migratie naar de cloud veroorzaakt nieuw hoofdpijndossier

Beheer clouddiensten en beveiliging zijn top-kopzorgen.

© CC0 - Unsplash.com Magnet.me
7 maart 2022

Beheer clouddiensten en beveiliging zijn top-kopzorgen.

Het afgelopen jaar zijn - mede door de coronacrisis - heel veel organisaties overgegaan op een strategie om alle IT-diensten naar de cloud te verhuizen. Maar hoewel cloudaanbieders graag wijzen op het ontzorgen, blijken veel organisaties er juist nieuwe problemen voor in de plaats te krijgen.

Dat blijkt uit onderzoek dat Harvard Business Review Analytic Services - mede georganiseerd door Splunk - deed onder 300 IT-verantwoordelijken, signaleert ZDNet. De groei van het cloudgebruik is enorm gestegen de afgelopen jaren en dat blijft nog wel even doorgaan, zo blijkt uit het onderzoeksrapport. De meerderheid van de respondenten (65%) denkt dat binnen twee jaar meer dan 60% van hun IT-portfolio uit clouddiensten bestaat. Nu betrekt slechts 30% van de respondenten zoveel IT-diensten uit de cloud.

Ondanks deze verwachting, geven de ondervraagden aan dat nieuwe problematiek opdoemt. Zo zegt 62% dat zij moeite hebben met de snelle veranderingen in rollen en verantwoordelijkheden die nodig zijn om het toegenomen cloudgebruik in goede banen te leiden. Met name de complexiteit neemt sterk toe als er van steeds meer verschillende dienstverleners clouddiensten worden ingezet. Daarmee wordt het bijvoorbeeld ingewikkelder te bepalen hoe data worden gedeeld en beveiligd op een manier dat alleen de juiste data van de ene omgeving naar de andere gaan.

Grote zorgen en onverwachte kosten

Het gebrek aan kundig personeel is een groot obstakel dat door bijna de helft (45%) van de respondenten wordt genoemd. Toegenomen zorgen over cybersecurity en dataprivacy spelen bij 44% van de ondervraagden. Maar ook worstelt een derde (34%) van hen met het integreren van verschillende clouddiensten en het beschikbaar maken van data daarvoor. Hoewel cloudgebruik vaak wordt gezien als een besparing ten opzichte van het verzorgen van IT-diensten vanuit eigen datacentrum, zegt toch een kwart (24%) van de ondervraagden te maken te hebben met toegenomen kosten. Ook het ontstaan van technical debt doordat inderhaast keuzes worden gemaakt waaruit werk voor later ontstaat, is een punt dat 23% van de respondenten zorgwekkend vindt.

Het zijn problemen die doorgaans in de eigen organisatie moeten worden opgelost. 63% van de ondervraagden is het er sterk of wel redelijk mee eens dat hun cloudpartners alle benodigde tools en processen ter beschikking hebben om de clouddiensten te optimaliseren en efficiënt te beheren. De technologie is maar een deel van de hele puzzel, is de conclusie uit het onderzoek. Er is binnen de eigen organisatie behoefte aan de goede mensen en processen om nieuwe functionaliteit in te richten, te testen en uit te rollen op een manier dat deze goed past in nieuwe bedrijfsprocessen. Voor een deel is het ook het eigen team voorbereiden op de nieuwe situatie en de tijd nemen een goede architectuur neer te zetten.

1
Reacties
Atilla Vigh 07 maart 2022 16:23

Kortom: de business processen moeten aansluiten bij het middel (ICT) en het interne/externe product/dient leveren.
Goh, het wijzigingen van de ICT mag nooit leiden tot een ander business proces. De belofte die veel leveranciers doen is vaak dat het sneller, beter en goedkoper is. Mijn stelling is dat dit vaak niet het geval is. Als ik heel veel andere uitdagingen terugkrijg in een stukje ICT, dan is de business case op voorhand negatief. Cloud is niets anders dan een abstractie van ICT, waarbij met name de hardware laag niet meer zichtbaar en soms zelfs delen van de softwarelaag. Maar hoe je het ook went of keert, vroeg of laat moet er een schermpje op het beeld van een eindgebruiker komen. Dat schermpje moet blijven passen in het proces van die eindgebruiker. Niet andersom. Procesinnovatie begint aan de proceskant, niet aan de middelenkant.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.