Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft meldt Azure-uitval liever privé

Microsoft kondigt aan informatie over storingen in het vervolg gerichter te delen met klanten. Publieke meldingen worden alleen nog gedaan wanneer onduidelijk is welke klanten last hebben van de betreffende storing.
boos
© CC0 - Pexels.com
CC0 - Pexels.com

Incidenten met dienstverlening zoals uitval, zijn een jammerlijk, maar niet te voorkomen fenomeen in de technologie industrie, begint Mark Russinovich CTO van Microsoft Azure zijn blog. Voor klanten van clouddiensten is het extra vervelend wanneer de informatie over wat er mis gaat en wanneer de verwachting is dat het probleem is opgelost, ontbreekt. Het is opvallend dat Microsoft over recente uitval steeds minder communiceert. De Azure Status-pagina biedt bij uitval geen of schaarse informatie en af en toe wordt er op Twitter een melding geplaatst.

Toch, zo legt Russinovich uit is het streven juist de informatievoorziening te verbeteren. Bij een melding op de algemene Azure Status-pagina moeten klanten zelf nog uitzoeken of de een storing de door hen afgenomen diensten betreft.

De nieuwe strategie is om klanten te informeren via Azure Service Health, een gepersonaliseerde portal die een overzicht geeft van de status van alle afgenomen diensten op het cloudplatform. Het streven is nu klanten binnen 15 minuten te waarschuwen wanneer zich problemen voordoen, maar door de inzet van geautomatiseerde notificaties te vergroten - nu nog is ongeveer de helft mensenwerk - moeten die meldingen sneller kunnen. Een vergelijkbare dienstverlening is in de maak voor de Microsoft 365- en Power-dienstverlening.

Admin moet eindgebruikers informeren

Het gevolg is wel dat het grote publiek steeds minder te horen krijgt van de storingen die zich voordoen op het Azure-platform. Bovendien verschuift de taak van Microsoft in het informeren van eindgebruikers naar de IT-verantwoordelijken binnen een organisatie. De Azure Service Health is immers gereedschap van de administrators. Wanneer die verzuimen de werknemers binnen een organisatie op de hoogte te stellen, neemt de frustratie bij deze eindgebruikers toe omdat zij ook niet via andere kanalen zoals Twitter informatie krijgen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in