Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft krijgt problemen met Hololens niet onder controle

Microsoft ziet voor de Hololens VR/AR-bril vooral toepassingen in de zakelijke sfeer. Een prestigieuze klant is het Amerikaanse ministerie van Defensie. Maar het door vertragingen geplaagd project stuit nu weer op een nieuwe hobbel: soldaten worden misselijk, krijgen hoofdpijn en last van hun ogen.
Hololens
© Shutterstock
Shutterstock

De Defensie-organisatie sloot in maart 2021 een contract met Microsoft voor de levering van 120.000 aangepaste Hololenzen, met een prijskaartje van in totaal 22 miljard dollar. De geavanceerde brillen moeten een geïntegreerd onderdeel vormen van de helm van soldaten zodat zij een beter beeld kunnen krijgen van hun omgeving, bijvoorbeeld bij veel rookontwikkeling, of om te weten hoe de situatie er om de hoek van een gebouw uitziet. Daarnaast wil Defensie de brillen inzetten voor training met behulp van simulatie.

Maar die plannen gaan voorlopig niet door, zo blijkt uit een geheim rapport van het ministerie van Defensie, waar Bloomberg inzage in had. Soldaten die hebben getest met het nieuwe systeem hebben last van "fysieke ongemakken die de missie verhinderen". Het gaat vooral om hoofdpijn, misselijkheid, oogproblemen en desoriëntatie. Die ongemakken deden zich doorgaans binnen drie uur na de start van de test.

Zowel de woordvoerders van Microsoft als het Amerikaanse leger hebben inmiddels tegen The Register aangegeven dat er geen sprake is van beëindiging van het contract. Volgens Microsoft is er een nauwe samenwerking met het leger en worden de problemen in een iteratief ontwikkelproces aangepakt. Ook de defensiewoordvoerder verwijst daarnaar en ziet mogelijkheden om de problemen te verhelpen.

Conflict in het brein

Virtual reality en simulators leveren vaak de genoemde fysieke problemen op doordat het virtuele beeld en de daadwerkelijke beweging niet goed op elkaar zijn afgestemd. Daardoor krijgen de hersenen conflicterende informatie. Om ernst van de ongemakken in kaart te brengen is de Simulator Sickness Questionnaire (SSQ) score ontwikkeld voor piloten die in een simulator trainen. Bij een score onder de vijf is er niets aan de hand, boven de twintig wordt het systeem als heel slecht ervaren. Bij het gebruik van VR-brillen bij gaming komt de score uit op 34. Met een VR-bril door rustige omgeving bewegen levert een score op van zeventien. Omdat de Hololens gebruik maakt van aumented of mixed reality, waarbij de omgeving door het virtuele beeld heen komt, ligt het in de verwachting dat het hulpmiddel betere scores behaald.

Uit een onderzoek uit 2020 dat losstaat van het Amerikaanse defensiecontract bleek dat na drie 30 minuten sessies met een rusttijd van 30 minuten tussen de sessie de score van een Hololens uitkwam tussen de 20,1 en 27,9. Daarmee scoort de Hololens dus gemiddeld in vergelijking met VR-systemen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in