Microsoft brengt Office naar de cloud

22 oktober 2010

Office 365 is de tweede generatie van Microsofts initiatief voor cloud computing. De eerste generatie staat bekend als Business Productivity Online Suite (BPOS) en is nog gebaseerd op de 2007-versies van Office, Exchange en SharePoint. De nieuwe versie heeft de 2010-versies van deze pakketten als fundament. Bovendien is het aanbod uitgebreid met de Office Web Apps. Een ander nieuw onderdeel is Lync, de opvolger van Office Communications Server. Office 365-gebruikers met een smartphone kunnen mobiel bij hun e-mail en agenda, mits het toestel ActiveSync ondersteunt.

Met zijn cloudapplicaties ondersteunt Microsoft de drie meest gebruikte browsers: Internet Explorer (versies 7, 8 en straks 9), Firefox van Mozilla en Safari van Apple. Opmerkelijk genoeg noemde Chris Capossela van de Office-divisie bij de lancering ook Chrome van Google, dat officieel niet wordt ondersteund maar in de praktijk wel werkt.

Microsoft noemt als belangrijk voordeel van zijn cloudaanbod dat de gebruiker online altijd over de allerlaatste versie van de software beschikt. Ook staat de beveiliging op een hoger niveau dan in het doorsneedatacentrum van een bedrijf.

Twee versies
Er komen twee versies van Office 365 op de markt, die samen de hele markt van de ‘bakker om de hoek’ tot de grootste multinational bestrijken. Nieuw is dat Microsoft naast het aanbod voor middelgrote en grote

 

Office 365 for Enterprise biedt:

  • hetzelfde platform voor alle gebruikers
  • eenmalige log-in
  • Office Pro Plus als abonnement
  • Office Web Apps
  • sociale netwerken
  • teamsites (intranetten)
  • archivering van e-mail
  • voicemail in je inbox
  • audio- en videoconferencing
  • 1,75 tot 22,75 euro per gebruiker per maand
 

Kenmerken Office 365 for Small Business

  • 1 tot 25 gebruikers
  • geen IT-kennis vereist
  • 99,9% beschikbaar, geldterugregeling
  • mobiele e-mail en agenda
  • openbare website
  • teamsites (intranet)
  • videoconferencing
  • Office Web Apps
  • 5,25 euro per gebruiker per maand
ondernemingen, de overheid en het onderwijs (Office 365 Enterprise) ook een versie voor kleine bedrijven zal aanbieden, tot zzp’ers (zelfstandigen zonder personeel) aan toe. De bovengrens ligt bij 25 gebruikers, al is de mkb-versie volgens Hans van der Meer van Microsoft Nederland in staat maximaal vijftig personen te ondersteunen. Het ‘one size fits all’-pakket kost 5,25 euro per gebruiker per maand.

Bij de enterpriseversie kunnen klanten naar behoefte een groot aantal opties kiezen. De goedkoopste variant, met alleen simpele e-mail, kost 1,75 euro per gebruiker per maand. De prijs kan oplopen tot 22,75 euro per maand indien een bedrijf ook zaken als voicemail, sociale netwerken, videoconferencing, extranetten, webportalen en 24-uursondersteuning wenst. Er komen speciale versies voor het onderwijs (voorheen Live@edu genaamd) en voor de overheid.

Het is met Office 365 mogelijk ook binnen een bedrijf te differentiëren naar functionaliteit en bepaalde afdelingen en gebruikers meer mogelijkheden te geven dan andere. Microsoft geeft als voorbeeld arbeiders op de fabrieksvloer, die alleen basale e-mail hoeven te hebben. Het andere uiterste is bijvoorbeeld de raad van bestuur, die de meest uitgebreide versie kan krijgen.

Bijzonder is dat Microsoft in zijn cloudaanbod voor het eerst een downloadbare versie van de complete Office Professional Plus-bundel heeft opgenomen. Deze wordt lokaal geïnstalleerd, maar geïntegreerd met de cloudversies van Exchange en SharePoint en ook vanuit de cloud beheerd.

Met de naam ‘Office 365’ wil Microsoft aangeven dat de software 365 dagen per jaar online beschikbaar is. Het bedrijf garandeert een beschikbaarheid van 99,9 procent en geeft de klant geld terug als de uptime niet aan deze norm voldoet. De levering van Office 365 begint ergens in het eerste kwartaal van 2011. Een exacte introductiedatum is nog niet bekend. Microsoft wil eerst de resultaten afwachten van een nu begonnen bètatestprogramma in dertien landen. Nederland hoort daar niet bij. In Europa kunnen gebruikers in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje de bètaversie op de proef stellen.

Google het doelwit
Voor Jeff Mann, analist bij adviesbureau Gartner, is het duidelijk dat Google het voornaamste doelwit is van Office 365. “Wel is het zo dat Google een andere aanpak heeft dan Microsoft. Google richt zich geheel op de cloud, zij doen niet aan hybride en ‘on-premise’ applicaties. Ik denk zeker dat Google Apps wat klanten zal verliezen, maar waarschijnlijk zijn dat klanten die toch al niet tevreden zijn.”

Mann zet vraagtekens bij het ‘complexe’ prijsmodel voor Office 365, met veel opties die in prijs sterk uiteenlopen, van 1,75 tot 24,25 euro. Hij wijst er ook op dat Microsoft geen prijsvechter wil zijn. “Ze hameren telkens op de waarde die ze leveren. Een besparing van 10 tot 15 procent is wel realistisch, zeker als je anders je eigen datacentrum moet inrichten en mensen in dienst moet nemen om de servers draaiende te houden.”

Het grote voordeel van het cloudmodel voor Microsoft is dat het bedrijf zich van een continue omzetstroom verzekert, aldus Mann. Klanten betalen maandelijks voor een abonnement, met een minimumtermijn van een jaar. “En als ze de schaalvoordelen kunnen halen van de cloud, kunnen ze in deze opzet meer winst maken”, verwacht Gartner.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!