Beheer

Personal Tech
berg smartphones

Merknaam bepaalt levensduur smartphone

De kwaliteit en 'repareerbaarheid' van de hardware is minder belangrijk dan de merknaam, blijkt uit onderzoek.

© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com West Midlands Police
17 oktober 2018

De kwaliteit en 'repareerbaarheid' van de hardware is minder belangrijk dan de merknaam, blijkt uit onderzoek.

Producten van Apple blijven gemiddeld een jaar langer in gebruik dan die van Samsung, ook al zijn de kwaliteit en de technologische innovatie gelijkwaardig.

Bedrijven als iFixit wijzen al jaren op de repareerbaarheid van apparatuur als een van de factoren die een lange levensduur mogelijk maken. Maar de hardware blijkt daarin geen doorslaggevende factor. In een artikel in het Journal of Industrial Ecology presenteren Amerikaanse en Israëlische wetenschappers een onderzoek naar de factoren die bepalen hoe lang mobiele telefoons worden gebruikt.

Producenten van smartphones krijgen regelmatig kritiek op hun strategie die is gericht op het snel afdanken van de apparatuur zodat de vervangingsmarkt goed blijft functioneren. Smartphones die het op zich nog prima doen worden afgedankt voor een nieuwere versie. Die strategie voert de druk op bij landen die de zeldzame metalen leveren die in elke smartphone in kleine hoeveelheden noodzakelijk zijn.

Duurzaamheid is belangrijk

Deze metalen zijn schaars en worden vaak onder erbarmelijke omstandigheden door de lokale bevolking gewonnen zonder dat zij daarvoor een redelijk salaris verdienen. Dat is maar een van de redenen om te streven naar verlenging van de gebruiksduur van smartphones.

De onderzoekers analyseerde ongeveer een half miljoen advertenties op eBay. Zij concludeerden dat de merknaam belangrijker is voor een lange levensduur dan de repareerbaarheid of technische specificaties van het product. Ze bekeken daarvoor verschillende modellen van Apple en Samsung waarvan sommige moeilijker en andere makkelijker te repareren waren. Technisch kwamen de producten van beide merken op ene vergelijkbare score. De merkbeleving van Apple is echter veel hoger. Apple staat al jaren hoog in de top van de meest waardevolle merken in de wereld. Samsung komt doorgaans niet in de top 10 voor.

Samsung vs Apple

Voor hun analyse berekenden zij het waardeverlies op basis van de prijs van het tweedehands toestel in vergelijking tot de nieuwprijs. Samsung-toestellen verliezen veel sneller hun waarde en kwamen gemiddeld aan het eind van hun levensduur na 54,5 maand. Apple-toestellen bereikten hun end-of-life na circa 67 maanden.

"Het is niet zo dat technische specificaties niets uitmaken", zegt Tamar Makov van Yale School of Forestry & Environmental Studies (F&ES). "Maar ongeacht de combinatie van specificaties die in onze analyse werd meegenomen, had de merknaam een substantiële impact. Het zijn dus ook de psychologische aspecten die producten duurzaam maken. Dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden."

 

2
Reacties
Pluum 17 oktober 2018 18:25

Anders de beachikbaarheid van updates. Een iPhone 6 is nog gewoon te upgraden naar het nieuwsTe iOS.

JAn Geluk 17 oktober 2018 12:31

Misschien heeft het ook doodgewoon met de aankoopprijs van het speelgoed te maken ...
Een Apple is nou eenmaal een stuk duurder in aanschaf dan een Samsung, dus die schrijf je ook minder snel af.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.