Angela Merkel

Merkel eist openheid van Facebook en Google

Inzicht in wat gebruikers te zien krijgen is nodig

Angela Merkel © Bundesregierung.de
28 oktober 2016

Inzicht in wat gebruikers te zien krijgen is nodig

De Duitse bondskanselier Angela Merkel wil exact weten hoe internetbedrijven zoals Facebook en Google hun gebruikers van informatie voorzien. De gebruikte algoritmen zouden eventueel gebruikt kunnen worden om mensen een bepaald beeld te schetsen en als dat zo is, wil de Bondsregering dat precies weten.

"Gooi je algoritmes gewoon open, zodat iedereen kan zien hoe ze werken", is de oproep van Merkel aan de internetgiganten. Met zo'n open algoritme wordt meteen duidelijk of bepaalde stukken informatie worden achtergehouden of juist naar voren worden gehaald. Beide methoden kunnen dienen om mensen een bepaalde kant op te sturen.

Google en Facebook hebben in een interview aan het blad Der Spiegel al uitgebreid verteld - zeggen ze zelf - hoe hun software werkt. Ze laten daarbij niet het achterste van hun tong zien, bepaalde delen van de algoritmes zijn nu eenmaal bedrijfsgeheim./ Merkel is het daar niet mee eens.

Zij sprak tijdens de Medientage, een grote beurs in München, waarbij ze de sociale netwerken vergeleek met het oog van een naald. "Partijen die hun informatie aan gebruikers willen tonen, zullen door dat oog moeten kruipen en dat gaat niet altijd even gemakkelijk", aldus Merkel.

Met open algoritmen kunnen gebruikers zelf bekijken hoe het komt dat ze bepaalde stukken informatie krijgen voorgeschoteld op een sociaal netwerk of een zoekplatform. Dat geldt niet voor echt iedereen, je moet wel een beetje verstand hebben van software om de algoritmen te doorgronden.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.