Innovatie & Strategie

Juridische zaken
Google Home

Menselijke analyse spraakassistenten is juridisch én ethisch wespennest

Juristen: spraakassistenten kunnen moeilijk met én zonder menselijke analyse.

Google Home © Google
7 augustus 2019

Duizenden medewerkers van Google, Apple en Amazon luisterden lange tijd naar audiofragmenten die hun slimme spraakassistenten meestuurden. Gebruikers reageerden geschokt omdat hen geen expliciete toestemming gevraagd is voor menselijke analyse. Hebben de techreuzen de AVG-privacywet overtreden? En hoe nu verder met deze analysevorm?

Van Amazon werd in april al bekend dat het duizenden mensen in dienst heeft die conversaties tussen zijn Alexa-assistent en gebruikers analyseren. Alexa is de digitale butler en allesweter die in Amazons Echo-luidsprekers zit en ook werkt op geselecteerde smartphones en tablet. De ophef rond het meeluisteren bereikte weinig Nederlanders, want Alexa verstaat geen Nederlands en is hier daarom niet populair.

Meeluisteren om de kunstmatige intelligentie te verbeteren

De spraakassistenten van Google en Apple zijn dat wel. De Google Assistent staat vooraf geïnstalleerd op zeven van de tien smartphones in Europa en vormt ook het kloppend hart van de Home-luidsprekers die sinds vorig jaar overal te koop zijn. Apple’s Siri werkt onder andere op de iPhone, iPad en Apple Watch. In een kort tijdsbestek onthulden klokkenluiders dat zowel Google als Apple duizenden externe medewerkers inhuren om geluidsfragmenten van gebruikers te analyseren. De bedrijven kon niet anders dan bevestigen en aangeven dat de analyse alleen plaatsvindt om assistenten slimmer te maken. Mensen beluisteren volgens hen 0,02 tot één procent van de opnamen, omdat de assistent geen antwoord kon geven of omdat hij iets niet goed verstond.

Hoe anoniem zijn de opnamen?

“De fabrikanten zeggen dat de informatie geanonimiseerd is, maar daar geloof ik vrij weinig van”, vertelde jurist Stefan Zrnic maandag aan AG Connect. “Een medewerker die zo’n opname beluistert, kan er per toeval of via informatie in het fragment achterkomen om wie het gaat. Dan is de data herleidbaar en is dus sprake van persoonsgegevens.” Advocaat Martijn Poulus ziet vooral een probleem in de hoeveelheid persoonlijke informatie die gebruikers vertellen aan hun spraakassistent. “Anonimiseren is ontzettend moeilijk, want er is pas sprake van anonimisatie als de gegevens echt niet meer herleidbaar zijn naar een persoon. Maar als iemand allerlei persoonlijke dingen tegen zijn spraakassistent zegt, zijn die gewoon heel snel te herleiden naar een persoon.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!