Beheer

Security
Politie

Meldkamers hebben onvoldoende zicht op risico's digitale aanvallen

Meer prioriteit nodig voor in kaart brengen risico's 112-meldkamers. 

© CC0 1.0,  Paul Naveda
3 februari 2022

Meer prioriteit nodig voor in kaart brengen risico's 112-meldkamers. 

Meldkamers waar mensen terechtkomen als zij het alarmnummer 112 bellen, hebben onvoldoende zicht op de risico's die zij lopen door digitale aanvallen op hun systemen. Dat schrijft de Inspectie Justitie en Veiligheid in een rapport.

De toezichthouder noemt de meldkamers "cruciaal bij rampenbestrijding, crisisbeheersing, opsporing en handhaving van de openbare orde". Zij moeten altijd bereikbaar zijn, en daarom goed worden beschermd tegen digitale aanvallen, waarbij criminelen bijvoorbeeld de systemen uitschakelen en losgeld eisen. Goede en actuele dreigingsinformatie is daarvoor onmisbaar.

Er worden volgens de Inspectie J&V al wel beveiligingsmaatregelen getroffen, maar dat gebeurt nu niet op basis van een zo volledig mogelijk en actueel inzicht in de digitale risico’s. Het bestuur van de meldkamers moet daarom meer prioriteit geven aan het in kaart brengen van die cyberrisico's.

De Inspectie J&V maakt zich al jaren zorgen om de continuïteit van meldkamers. De toezichthouder waarschuwde eerder al dat die kwetsbaar zijn als gevolg van personeelstekorten en verouderde ICT-systemen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.