Loopbaan

Carriere
Girlsday

‘Meisjes zijn na Girlsday één bom energie’

Techbedrijven proberen meisjes met Girlsday te inspireren voor een carrière in tech.

© CC0 - Public domain,  VHTO
31 maart 2020

Techbedrijven proberen meisjes met Girlsday te inspireren voor een carrière in tech.

In de IT klinkt de roep om meer vrouwen al enige tijd. Maar als je vrouwen naar de technische vakgebieden wil trekken, moet je ze al jong weten aan te spreken, blijkt uit diverse onderzoeken. Dat kan bijvoorbeeld tijdens Girlsday die het Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek VHTO jaarlijks organiseert.

“IT is minder zichtbaar voor meisjes, waardoor ze ook minder goed een beeld krijgen van hoe deze branche precies in elkaar steekt en welke mogelijkheden er zijn”, vertelde Esther van Schaik, beleidsmedewerker van VHTO, eerder al aan AG Connect.

Dat is dan ook het probleem waar Girlsday op inspeelt. Bètabedrijven in heel Nederland nodigen op één dag meisjes tussen de 10 en 15 jaar oud uit, om te zien wat er allemaal mogelijk is binnen de technische wereld. AG Connect sprak met drie vrouwen die voor techbedrijven de Girlsdays organiseren.

Vader als rolmodel

Bij Microsoft wordt Girlsday ieder jaar mede georganiseerd door Lisanne Brons, die naast technical lead ook diversity & inclusion ambassador is bij de Nederlandse tak van het bedrijf. Zij ziet het belang van rolmodellen en het zichtbaar maken van IT goed in. Ze had namelijk zelf ook een rolmodel: haar vader.

"Mijn vader werkte in de telecom en had binnen die branche ook een techberoep”, vertelt ze. “Daardoor spraken we vroeger aan tafel veel over tech en innovatie. Ik denk dat ik daar mijn rolmodel in heb gehad en daarom ook een technologische opleiding heb gehad. Ik zeg echt niet dat ik de meest technische persoon ben, maar ik vind het wel leuk om uit te zoeken waarom dingen werken zoals ze werken. Dat enthousiasme hoop ik over te brengen op die meisjes.”

Brons vindt het echter niet alleen belangrijk om meisjes te inspireren voor een technologische carrière, maar zoveel mogelijk kinderen. “Dat is enerzijds omdat er binnen de industrie meer mensen nodig zijn, maar ook omdat het jongeren volgens mij veel kansen biedt voor een leuke en goede baan. Jongens zijn echter eerder geïnteresseerd in tech dan meisjes, dus meisjes moeten nog wat meer aandacht krijgen om die interesse te stimuleren.”

Een deel van het probleem heeft volgens Brons onder meer te maken met het nog altijd heersende imagoprobleem in de IT. “Veel kinderen denken nog steeds dat je de hele dag zit te programmeren, maar dat is simpelweg niet waar. Je hebt heel veel verschillende beroepen. Het is voor iedereen belangrijk dat we dat meer onder de aandacht brengen. Daarnaast is het voor meisjes belangrijk om meer rolmodellen te zien. Het werkt heel goed voor jongeren als ze iemand in hun omgeving hebben die inzicht kan geven in de mogelijkheden die er zijn. Het fijnste is dan natuurlijk als diegene ook nog op jou lijkt.”

Nooit genoeg vragen

Bij Microsoft zijn inmiddels meerdere Girlsdays georganiseerd, die ieder jaar eenzelfde soort opbouw aanhouden. “Zo geven we kinderen een rondleiding, zodat ze een inkijkje in ons kantoorleven krijgen. De meeste kinderen hebben namelijk nog niet zo’n goed beeld van hoe wij op kantoor werken. Daarnaast proberen we ze kennis te laten maken met technologie. Dat doen we bijvoorbeeld met een quiz over kunstmatige intelligentie (AI), waarbij we kinderen vragen stellen over hun beeld van AI. Maar we hebben ook hands on-sessies, waarbij kinderen kennis maken met programmeren.”

De dag bestaat echter vooral uit vragen van de meisjes zelf, over allerlei verschillende onderwerpen, vertelt Brons. “De één wil weten hoe het is om op kantoor te werken of ik elke dag een mantelpakje aan moet, de ander is heel ver met zijn kennis over tech en stelt vragen die daaraan gerelateerd zijn.”

Hoewel de dag ieder jaar net iets anders verloopt, is het altijd een groot succes. “De meisjes zijn na zo’n dag vaak één bom aan energie. Ik heb het idee dat meisjes dit echt als een uitje zien, als iets spannends. Ze gaan dan ook altijd met veel energie en enthousiasme de deur uit. Dus ik heb wel het idee dat we een positief effect teweegbrengen.”

Tech is een maakberoep

Sophie Kuijt, IT-architect bij IBM, vindt net als Brons dat het beeld van IT veranderd moet worden. “Ik heb zelf drie dochters en ik zie bij hen dat het beeld van IT niet voor iedereen hetzelfde is. Ik vind dat je wat extra’s kunt doen om dat beeld uit te leggen, want het is heel belangrijk om het beeld voor iedereen hetzelfde te schetsen”, legt ze uit. “IT mag wat mij betreft een beroep worden dat voor iedereen toegankelijk is.”

Kuijt zelf is bij de Girlsdays betrokken als rolmodel. Zelf begon ze echter niet als IT’er. “Ik heb eerst een aantal jaar psychologie gestudeerd, maar ik wist toen niet wat ik ermee wilde doen. Later ben ik er Sociaal Wetenschappelijk Informatica naast gaan studeren, en dat was juist heel praktisch. Nu kan ik wat ik over mensen weet, toepassen op iets tastbaars. Dat is ook wat wij bij IBM doen: je hebt hier echt een maakberoep.”

Kuijt vindt het zelf ook erg belangrijk om te laten zien dat IT heel breed is. “Het is veel meer dan alleen maar de informaticales op de middelbare school. Op Girlsday kun je dat goed laten zien. Wij laten bijvoorbeeld ook wat over slimme gebouwen zien. Daar zit veel techniek achter, maar bijvoorbeeld ook veel ontwerpkeuzes. En in een gebouw kun je goed laten zien wat bijvoorbeeld een sensor doet, wat het met mensen doet en welke informatie je eruit kunt halen.”

Zelf laten ervaren

Alleen rolmodellen neerzetten is op zo’n dag volgens Kuijt niet voldoende. “Het is net zo belangrijk dat die meisjes het werken met techniek allemaal zelf ervaren.” Daarom richt IBM zijn Girlsdays erg praktisch in. “We leggen dingen uit, maar we gaan ook iets maken. Dan kunnen de meisjes echt aan de slag. Dat is een goede manier om het dichter bij kinderen te brengen.”

De meisjes worden bijvoorbeeld meegenomen naar het makerslab van IBM. “Daar laten we zien hoe we robotjes maken en laten we de kinderen zelf sensoren op dingen plakken. Maar er is ook ruimte voor andere dingen. Zo krijgen we vragen over waarom we allemaal in het Engels praten en hoe het is om op kantoor te werken. Dat leggen we ook allemaal uit.”

Kuijt merkt dat ze zelf ieder jaar ook weer veel energie uit Girlsday haalt. “Het is altijd weer een feestje, het heeft echt iets heel positiefs. Die kinderen doen actief mee en stellen veel vragen. Je ziet ze dan ook echt nadenken”, vertelt ze. “Het is echt broodnodig om dit te blijven organiseren.”

Ontzettend divers beroep

Sanne Nolet, senior manager customer operations, was in eerste instantie helemaal niet technisch. “Ik heb het profiel Natuur en Gezondheid gevolgd op de middelbare school, maar ben daarna veel meer de kant van de sociale wetenschappen opgegaan”, vertelt ze.

Toch kwam ze – met een flinke omweg – wel in de technische wereld terecht, namelijk in die van VodafoneZiggo. “Eerst werkte ik daar vanuit corporate strategie, maar twee jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar customer operations. Dat is veel meer een rol die de techniek raakt. Je kunt er dus op allerlei manieren terecht komen. Er werken bij ons ook heel veel mensen met allerlei achtergronden. IT is juist heel divers.”

Dat technologie wat intimiderend kan zijn voor sommige kinderen, snapt Nolet dus ook wel. “Ik vond het in het begin ook wel intimiderend. Ik moest heel erg wennen aan het jargon van de IT-afdelingen. Ik besloot toen ook om IT te gaan leren spreken. Na een tijdje betrapte ik mezelf er zelfs op dat ik het niet alleen begreep, maar zelf ook sprak. Als je het eenmaal snapt, is het veel minder ingewikkeld dan je van tevoren misschien denkt.”

Bouw je eigen chatbot

Volgens Nolet hebben we dan ook een inhaalslag te maken wat betreft het beeld van IT dat onder jonge meisjes leeft. “Meisjes denken soms onterecht dat het niks voor hen is. Maar dat is natuurlijk helemaal niet waar. Het is juist superleuk voor zowel jongens als meisjes om in IT te werken. Het scala aan mogelijkheden is ontzettend breed.”

Dat blijkt ook uit het werk wat Nolet zelf doet. “Werken in IT hoeft niet te betekenen dat je de hele dag moet programmeren of monteur moet worden. Ik leid als manager een programma dat gaat over het digitaliseren van klantcontact. We hebben bijvoorbeeld een team dat een chatbot bouwt. Daar heb je echt technische mensen voor nodig, maar ook mensen die snappen wat je met zo’n chatbot moet kunnen. Anders krijg je een hele mooie app, waar helemaal niemand op zit te wachten.”

Nolet benadrukt daarnaast dat je met techniek dingen kunt maken die je zelf ook kent. “Je kunt met techniek echt dingen maken en verbeteren, ook dingen die je zelf al kent. Dat is wat ik er zelf superleuk aan vind, maar ik denk dat dat ook is wat meisjes tof vinden. Als je technisch bent, zit je echt op de plek waar het allemaal gebeurt.”

Maar het is ontzettend belangrijk dat daarbij iedereen betrokken wordt, niet alleen de extreem technische mensen of alleen de jongens, vindt Nolet. “Als we de vrouwen niet aantrekken, doet de helft van het talent gewoon niet mee. Diversiteit is bovendien ontzettend belangrijk. Vanuit variatie komen namelijk de supergoede, andere ideeën en discussies. Anders worden we zo’n eenheidsworst.”

Digitale Girlsday

Girlsday 2020 had op 2 april plaats moeten vinden bij onder meer IBM, Microsoft en VodafoneZiggo. Vanwege de maatregelen om de verspreiding van het nieuwe coronavirus Covid-19 te voorkomen, gaat dat helaas niet meer door. Bedrijven en scholen krijgen vanuit VHTO het advies om onderling een nieuwe datum af te stemmen.

Microsoft heeft dat ook al gedaan. Het bedrijf gaat op de originele datum – dus op 2 april 2020 – een digitale workshop geven aan meisjes.

VodafoneZiggo verwachtte dit jaar honderden jonge meiden te gast te hebben op zijn verschillende kantoren. Het bedrijf haalt de dag later dit jaar nog in.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
1
Reacties
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.