Innovatie & Strategie

Security
NL-Alert reclamezuil

Meer mensen krijgen NL-Alert op mobiel en reclamezuil

Het bereik van NL-Alert groeit: voorbij driekwart van de bevolking. Dankzij mobiel, en reclameschermen.

© Rijksoverheid
18 juni 2019

Het bereik van NL-Alert groeit: voorbij driekwart van de bevolking. Dankzij mobiel, en reclameschermen.

De test van NL-Alert begin deze maand is ontvangen door ruim 11,7 miljoen mensen van 12 jaar en ouder. Het controlebericht voor rampmeldingen heeft daarmee 78 procent van de bevolking bereikt, wat flink hoger is dan bij de vorige test in december. NL-Alert komt nu naast mobiele melding ook door op digitale OV-vertrekborden én op digitale reclamezuilen.

In totaal zijn 1200 digitale reclamezuilen ingezet om het NL-Alert controlebericht van 3 juni te tonen. Deze schermen staan onder meer op Den Haag CS. Zo’n 300.000 mensen van 12 jaar en ouder zagen het NL-Alert controlebericht op de digitale reclameschermen. Zij vormen een relatief klein aandeel van de 11,7 miljoen mensen die in totaal zijn bereikt in de test van deze maand. Afgezet tegen de aantallen schermen is de effectiviteit wel positief opvallend.

Uitbreiden

De overheid heeft dan ook het voornemen om gebruik hiervan uit te breiden, antwoordt een woordvoerster op vragen van AG Connect. "Er worden gesprekken gevoerd met de reclame-exploitanten om het aantal uit te breiden", aldus de woordvoerster van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Zij antwoordt ontkennend op de vraag of er naast digitale reclamezuilen en OV-vertrekborden nog andere publieke mededelingsmogelijkheden worden bekeken voor NL-Alert. "Op dit moment zijn er nog geen andere opties die worden nagelopen."

Bij de vorige test van NL-Alert, in december vorig jaar, is 74 procent van de Nederlandse bevolking bereikt. Ruim 11 miljoen mensen ontvingen toen het testbericht voor alarmmeldingen over een ramp in de nabijheid van ontvangers. Sinds december worden NL-Alerts ook getoond op vertrekborden bij haltes van bus, tram en metro. De sinds deze maand meegenomen reclameschermen zijn met succes ingezet, wist de overheid afgelopen week al te melden. Op dit moment verspreiden de grote reclame-exploitanten JCDecaux en Exterion berichten van NL-Alert via hun digitale reclamezuilen.

Het controlebericht van NL-Alert wordt twee keer per jaar uitgezonden. De volgende test controlebericht staat gepland om op maandag 2 december 2019 te worden uitgezonden.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.