Overslaan en naar de inhoud gaan

Matsushita ziet brood in Europese GSM-markt

Matsushita heeft grootse plannen met de verkoop van mobiele telefoons in Europa. In het nieuwe boekjaar, dat in april begint, wil het Japanse elektronicaconcern in dit werelddeel tien miljoen relatief goedkope toestellen slijten. Dat heeft een topmanager van het bedrijf verklaard tegenover persbureau Bloomberg.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

In het nog tot eind maart doorlopende boekjaar 2000/2001 zal Matsushita twaalf miljoen telefoons buiten Japan verkopen. Dat zegt Yoshihisa Tatsumi, algemeen directeur voor internationale marketing. Door in Europa met goedkopere modellen onder de merknaam Panasonic te komen, denkt Matsushita de momenteel verlieslijdende activiteit winstgevend te kunnen maken. Tatsumi benadrukt dat Matsushita vooral aan zijn naamsbekendheid zal moeten werken in een markt waar het Finse Nokia de toon zet. Onder 'goedkoper' verstaat Matsushita telefoons die 10 tot 15 procent minder kosten dan de voordeligste toestellen die het bedrijf nu in Europa verkoopt. De Japanners produceren de toestellen voor de Europese markt in een Britse fabriek met een capaciteit van tien miljoen stuks per jaar. Op de wereldmarkt heeft het bedrijf nu een marktaandeel van vijf procent. Dat zou de komende drie jaar moeten verdubbelen. In Japan is Matsushita toeleverancier van telecomgigant NTT Docomo, die veel succes oogst met zijn dienst i-Mode voor mobiel Internet. Dit voorjaar introduceert NTT Docomo de derde generatie mobiele telefonie, met snelle Internet-toegang, al in eigen land. In Europa is het pas over twee tot drie jaar zo ver. In afwachting daarvan wil Matsushita in Europa de omzet opstuwen met GPRS-toestellen. Die werken op bestaande GSM-netwerken en bieden ook al een vele malen snellere toegang tot Internet dan de bestaande Wap-telefoons. (gke)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in