Beheer

Cloud
Nadella

Massale cloudstoring Microsoft raakt Teams, Office, Outlook, Azure

Recente verandering bezorgt Microsoft-cloudklanten grote storing.

Satya Nadella © Microsoft
29 september 2020

Recente verandering bezorgt Microsoft-cloudklanten grote storing.

Sommige gebruikers van Microsofts clouddiensten, plus cloudverbonden software, kunnen nog last hebben van een na-ijleffect van de grote storing die vannacht heeft plaatsgevonden. Microsoft heeft uiteindelijk ontdekt dat een recent doorgevoerde wijziging gerelateerd is aan de uitval die vooral Noord-Amerika heeft getroffen. Tussentijds is de cloudaanbieder nog overgegaan op het omleiden van verkeer naar "alternatieve infrastructuur".

Microsoft biedt vooralsnog geen publieke details over de cloudstoring, die enkele uren heeft geduurd. Beheerders bij Microsoft-cloudgebruikende organisaties kunnen inloggen op het beheerpanel, om daar onder 'zaaknummer' MO222965 "aanvullende informatie" op te zoeken over dit incident, meldt het Microsoft 365-team in een tweet. Sommige gebruikers hebben gemeld dat zij ook geen toegang hebben tot de statuspagina waar de leverancier daar naar verwijst. Andere gebruikers klagen dat het statusdashboard niet up-to-date is, en dus aangeeft dat er geen storing is. Diverse clouddiensten van Microsoft gaven gebruikers foutmeldingen voor authenticatie.

Terwijl de cloudaanbieder onderzoek deed naar de storing, heeft het beperkende maatregelen genomen, die naar eigen zeggen enig effect leken te hebben. Uiteindelijk heeft Microsoft als mogelijke oorzaak een recente verandering in de eigen cloudinfrastructuur aangewezen, en die wijziging vervolgens teruggedraaid. Dit heeft echter niet gelijk voor herstel gezorgd. "We zien niet een toename in succesvolle verbindingen na het terugrollen van een recente verandering. We werken aan het evalueren van aanvullende mitigation-oplossingen terwijl we de root-oorzaak onderzoeken", aldus een tussentijdse tweet.

Verkeersomleiding

Vervolgens is Microsoft ertoe overgegaan om cloudverkeer van zijn klanten om te leiden naar "alternatieve infrastructuur" om "de gebruikerservaring te verbeteren". Daarbij is niet bekend gemaakt of dit een CDN-aanbieder (content distribution network) als Cloudflare is of mogelijk een concurrerende cloudaanbieder zoals AWS of Google. Onderzoek naar de oorzaak van de grote storing is ondertussen doorgegaan, terwijl klanten via non-publieke wegen geïnformeerd werden over het lopende, geleidelijke herstel.

Vanmorgen Nederlandse tijd heeft Microsoft weten te bevestigen dat de "resterende kwestie" van de grote storing correct is aangepakt en dat het incident dus is opgelost. Gebruikers die nog "impact ervaren" van de storing zouden daar op korte termijn van af moeten raken, aldus de mededeling van het 365-team. De authenticatieprobelemen met Microsofts cloud heeft uiteenlopende services en software geraakt, waaronder cloudkerndiensten als Azure Public, Azure Government en Azure Active Directory, naast meer eindgebruikersgerichte zaken als Teams, Office.com, Outlook.com, Power Platform en Dynamics 365, weet ZDnet nog te melden. Ook Microsofts Authenticator-app is geraakt.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.