Management

Governance
manager visionair

Manager krijgt faciliterende rol rond High Performance Teams

In een adaptieve organisatie is het management verantwoordelijk voor de vragen 'waarom' en 'waarheen'.

© Shutterstock Hurca
13 mei 2022

In een adaptieve organisatie is het management verantwoordelijk voor de vragen 'waarom' en 'waarheen'.

De term Digitale Transformatie wordt als modewoord te pas en te onpas gebruikt. De essentie van digitaal transformeren is het effectief veranderen van organisaties in het digitale tijdperk. Digitale transformatie gaat over het herdefiniëren van de totale bedrijfsstrategie. Dat betreft niet sec om de techniek, maar wat een organisatie er mee doet.

Organisaties in een competitieve omgeving krijgen te maken met de ene innovatie na de andere. Ze moeten zich daarop aanpassen. Dit heeft een aantal consequenties. De bedrijfsvoering evolueert naar een adaptieve organisatie met een totaal andere structuur en werkwijze.

Klanten ervaren hierdoor veel flexibiliteit, omdat producten en diensten niet alleen persoonlijk en relevant zijn, maar ook omdat ze op maat en via elk gewenst kanaal worden aangeboden. Daarbij worden nieuwe technieken vooral ingezet als ze een bijdrage leveren aan de flexibiliteit, efficiency of verbetering van de klantbeleving. Adaptieve organisaties kennen veel nieuwe verdienmodellen. Vaak werken ze samen met partners die op dezelfde manier werken en aansluiten in de digitale waardeketen.
Adaptieve organisaties verlaten de hiërarchische manier van werken, organiseren en communiceren. Ze werken met multifunctionele teams die zich snel aanpassen en inspelen op wensen en ontwikkelingen bij klanten en in de technologie.
De autonome teams zijn zelf-organiserend, zogenaamde High Perfomance Teams (HPT's). Scrum, Agile en Kanban zijn voorbeelden (mits goed uitgevoerd) van werkwijzen waarmee dat kan. HPT’s werken iteratief, met snelle cycli en levering aan de eindgebruikers, waarbij de feedback leidt tot aanpassingen. HPT’s hebben wel een nadeel: op voorhand is niet aan te geven wat de return on investment (ROI) zal zijn. In menig bedrijf levert dit forse discussies op.

Organisatie-driehoek draait om

Het werken met HPT’s is een aardverschuiving als het gaat om de organisatiestructuur. De traditionele organisatie-driehoek draait om. HPT’s staan in de frontlinie, hebben zelf contact met de klanten. Tussen team en klant zit geen hiërarchische laag die de beslissingen neemt. Daarmee verandert de taak van het management sterk. In een adaptieve organisatie is het management verantwoordelijk voor de vragen 'waarom' en 'waarheen', ofwel het bestaansrecht van de organisatie. Daarnaast moet het management de juiste mensen aantrekken voor de HPT’s en deze op alle mogelijke manieren faciliteren, zodat de teams zich vooral bezig kunnen houden met de 'wat', 'voor wie' en 'hoe’ vraag.
Digitaal transformeren is vooral het veranderen van de verdienmodellen en de manier van samenwerken. Techniek is uiteraard belangrijk maar ondergeschikt aan het doel.

Super Tuesday staat dinsdag 6 september in het teken van het boek 'Digitale tranformatie'. Sander Jansen is een van de sprekers. Je kunt je aanmelden via de KNVI-site.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (juni 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.