Innovatie & Strategie

Governance
Nieuwe managementmodellen voldoen niet meer

Managementmodellen voldoen niet meer

Een andere manier van kijken naar governance en management van innovatie.

© Pixabay CC0 Public Domain
11 april 2018

Een andere manier van kijken naar governance en management van innovatie.

De moderne samenleving ervaart een overvloed aan ontwikkelingen die vaak ontwrichtende gevolgen hebben voor het welzijn van mensen en de vooruitgang van een business en de maatschappij. De kranten staan er vol van: nieuwe spelers als Uber die de markt betreden, de omgang met data en de gevolgen voor de privacy van burgers, en politieke besluiten die gevolgen hebben in de zorgsector. Oude en bewezen manieren om met problemen om te gaan werken steeds minder goed. Nieuwe inzichten zijn nodig. 

Die innovatie moet plaatsvinden naast het voldoen aan klantwensen, het op orde houden van bedrijfsprocessen door governancestructuren en de steeds strakkere wetgeving op bijvoorbeeld het gebied van privacy en gegevensbescherming. En naast die wettelijke eisen speelt duurzaamheid een steeds grotere rol en worden ethische en maatschappelijke eisen steeds belangrijker. Managers van organisaties wordt gevraagd revolutie te prediken, maar dan wel binnen de evolutionaire ontwikkelingen. Managers krijgen het gevoel: doe iets – zo voelt dat – maar hoe en wat?

Traditionele managementtheorieën suggereren dat ze oplossingen voor deze problemen kunnen ontwikkelen. Deze modellen zijn gebaseerd op het verleden en hebben geen voorspellende waarde. Daarbij wordt verondersteld dat deze oplossingen de juiste zijn wanneer eenmaal ingevoerd. Moeten managementbeslissingen dan als fout worden beschouwd als de gesuggereerde oplossingen toch niet blijken te werken? En welke rol speelt governance in dit verband? Is dat niet al te vaak een blok aan het been in plaats van een basis om een uitdagende visie op te ontwikkelen?

De praktijk is anders dan de theorie. In onze wereld met de snel veranderende manieren van samenwerken, met de bijbehorende technologie en waarin alles verandert, lijken een onzekere toekomst en onvoorziene veranderingen steeds meer de norm. Evolutionaire ontwikkeling lijkt niet meer te werken. Het creëren van een revolutie is dan noodzakelijk. Is digitale transformatie dan de te volgen route? 

Sociale impact

Om innovatie van aanzienlijke sociale impact te bereiken, moeten we multidisciplinaire samenwerking aangaan op basis van de best practices van alle potentiële belanghebbenden. Zo kunnen we de kloof overbruggen tussen de verschillende maatschappelijke spelers onderling. De oorsprong van de problematiek kan veelal worden gezocht in het onvermogen kennis te vergaren en te integreren en in lijn te brengen met uw eigen inzichten. 

Duidelijk in dit verband is dat we veel moeten investeren in het delen van informatie. Maar kennis is in toenemende mate in handen van grote commerciële onderzoeksinstituten. In de VS spreken ze in dit verband al over de Frightful Five: de Amazons, Googles, Apples, Microsofts en Facebooks. Dit zijn de bedrijven die too big to control zijn. Zij leiden de ontwikkelingen met hun bijna onbegrensde financiële mogelijkheden. En hoe zorgvuldig deze organisaties met onze data omgaan, is recentelijk pijnlijk duidelijk geworden.

Maatschappelijk belang in aanvulling op organisatiebelang is in de nieuwe maatschappelijke setting niet eenvoudig in balans te krijgen. Juist op dat vlak is een revolutie een steeds dwingendere noodzaak aan het worden. We zullen dan veel meer moeten leren van de ontwikkelingen die andere organisaties doormaken. En daar moeten we open over zijn.

Symposium Innovation Ungovernance

Voor het derde opeenvolgende jaar organiseert SIG Informatiemanagement op 19 april 2018 het symposium Innovation Ungovernance, samen met de ASL BiSL Foundation, BPUG en Capgemini. Een innovatieve bijeenkomst; geen verhalen met sheets, maar staande presentaties waarbij de deelnemers in parallelle workshops worden uitgedaagd. Het thema van dit jaar is 'Revolutie creëren in een evolutionaire'. Hoe zorg je voor een governance die innovatie niet afremt maar stimuleert? En welke competenties heb je daarvoor nodig? 
Voor meer informatie en aanmelding, ga naar Innovation Ungovernance 2018.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.