Innovatie & Strategie

Analytics
dashboard

Managementboard maken: steeds minder een klus voor IT bij T-Mobile

Meeste vervolgvragen op data-analyse lossen afdelingen zelf op.

© Shutterstock SFIO CRACHO
13 oktober 2021

Meeste vervolgvragen op data-analyse lossen afdelingen zelf op.

Een veelgehoorde klacht is dat data-analyse toch altijd nog een taak is voor specialisten. Op elke vraag vanuit een afdeling - of het nu marketing, sales, HR of retail is - komt vaak een vervolgvraag. Wanneer het beantwoorden van zo'n vraag een taak van een specialist is, duurt dat vaak enige tijd. Die heeft namelijk meer op het bordje. Dus zocht T-Mobile naar een manier om weknemers zelf hun eigen analyses te laten doen.

Een data-analist bij T-Mobile moest toch regelmatig zijn diepere SQL-kennis aanspreken om specifieke vragen van medewerkers te kunnen beantwoorden. Niet iets wat je een gemiddelde HR-, marketing- of salesmedewerker laat doen.

Het gevolg was dat de data-analisten het erg druk hadden. Niet alleen met het maken van dashboards voor het management, maar juist met al die vragen die specifieker ingaan op een bepaalde marktsituatie of vraagstuk. Dat leidde tot onvrede zowel bij de afdelingen, die lang moesten wachten op de beantwoording van cruciale vragen, maar ook bij de data-analisten die steeds op adhoc-basis aan de slag moesten.

Zelf vragen beantwoorden

Hermen Geerts werd daarom betrokken bij een project waarin uitgezocht moest worden of er niet een systeem te implementeren was waarmee deze werknemers zelf het grootste deel van hun vragen kunnen beantwoorden.

De zoektocht langs de bekende leveranciers - van wie sommigen ook T-Mobile producten en diensten leveren - en langs startups mondde uiteindelijk uit in een pilot met Thoughtspot. Dit is een jonge leverancier die in 2017 begon met het concept van self service analytics. T-Mobile gebruikte aanvankelijk de 'on premise'-installatie, maar nu uitsluitend nog de cloudgebaseerde dienstverlening. De pilot - gestart in september vorig jaar - ging in drie maanden over in een productiefase. "We zijn begonnen met afdelingen waar al QlikView-dashboards in gebruik waren. Dat was gelijk een grote groep mensen die al gewend was aan het werken met de dashboards. Die waren enthousiast over de extra mogelijkheden, maar bleven toch hun vertrouwde QlikView-dashboards gebruiken. We wisten toen wel dat het concept goed zat. Daarna hebben we ons gericht op groepen die niet tevreden waren met hun QlikView-overzichten omdat ze informatie misten." Die opzet sloeg goed aan. "We hebben nu zeker 400 'pinboards' in gebruik. Daarvan zijn er 150 gemaakt door IT development en de rest is gemaakt en gedeeld door collega's op de afdelingen", zegt Geerts.

Demo's bekijken

Voor T-Mobile is het geen probleem om met een jong bedrijf in zee te gaan. "We zijn een organisatie die open staat voor alle tooling die waarde kan toevoegen aan de organisatie. We voeren daarvoor wel veel gesprekken en bekijken demo's."

De basis van ThoughtSpot klinkt betrouwbaar. De oprichter Sudheesh Nair heeft zijn sporen verdiend als CEO van Nutanix en het bedrijf heeft verschillende bekende investeerders zoals CapitolOne van Silicon Valley-ondernemer Frank Slootman.

Ook bij de IT developmentafdeling van T-Mobile is de nieuwe werkwijze inmiddels merkbaar. Het aantal vragen neemt af, constateert Geerts. Hij wil in een volgende fase het gebruik verder uitbreiden. Dan kunnen bijvoorbeeld de mensen van de klantenservice hun eigen analyses maken en dashboards inrichten. Maar hij ziet ook voordelen voor accountmedewerkers die bij klanten op locatie gelijk vragen kunnen beantwoorden of in de winkels van de afdeling Retail.

IT-beheer houdt de regie

"Sommige mensen pikken het zo op en zijn na een uur in staat hun eerste pinboard te maken. Anderen hebben wat meer tijd nodig." Geerts is niet bang voor het effect dat na de opkomst van DTP (Desk Top Publishing) eind vorige eeuw ontstond toen iedereen dacht grafisch vormgever te zijn. "Wij houden strek de regie op wat mensen kunnen met het systeem. Beheer kan precies bepalen tot welke datasets een medewerker toegang heeft. Bovendien worden alle acties 'gelogd'. "

Voor de clouddienst was wel een migratie nodig van datasets naar de cloud. "Wij hebben onze systemen draaien op Teradata-hardware. Voor analyses die nog on premise draaien, halen we nu de data naar ons toe", zegt Geerts.

Geerts ruwe inschatting is dat al zeker 40.000 euro is bespaard met de nieuwe werkwijze. Daar zijn de besparingen in tijd aan de kant van de IT-afdeling nog niet in meegenomen.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.