Branche
Wedstrijd

Main Software 50: de kracht van focus en kennis

Een overzicht van de 50 snelst groeiende softwarebedrijven in Nederland.

© Pixabay CC0
30 oktober 2015

De Main Software 50 [PDF] die Main Capital jaarlijks presenteert geeft ook dit jaar weer een interessant inkijkje in het reilen en zeilen van wat wellicht de meest innovatieve en meest concurrerende groep hightechbedrijven van Nederland is. Niet alleen vanwege de inspirerende en knap gerealiseerde businessmodellen van de afzonderlijke bedrijven, maar ook ­vanwege de geaggregeerde tellingen en analyses die Main Capital en ­reseachpartner Dialogic eruit wisten te destilleren. Een paar opmerkelijke bevindingen:

  • Bij elkaar genomen hebben de 50 snelst groeiende, onafhankelijke, niet-beursgenoteerde softwarebedrijven 4536 FTE aan personeel in dienst. Dat is 13 procent meer dan vorig jaar. De gemiddelde jaaromzet per voltijdse medewerker komt, net als vorig jaar, uit op zo’n 122.000 euro.
  • De totale omzet van de top 50-bedrijven bedroeg in 2014 551 miljoen euro; dit betekent een stijging met 13 procent ten opzichte van 2013. Ter vergelijking: de doorsnee Nederlandse onderneming groeide met slechts enkele procenten. Opvallend daarbij is dat de omzet van de bedrijven die hun productsoftware via de cloud, dus als SaaS, distribueren nog beduidend sterker groeide: met gemiddeld 16,2 procent ten opzichte van 2013.
  • Kennis en vooral de bereidheid om kennis te vergroten, lijkt één van de belangrijkste factoren achter het succes van Main Software 50-bedrijven te zijn. Van de 50 bedrijven op lijst geven er 43 meer dan 10 procent van de omzet uit aan onderzoek en ontwikkeling (r&d). ­Bedrijven die meer dan 25 procent van hun omzet aan r&d uitgeven groeien gemiddeld zelfs met 30 procent.
  • Er zijn meer manieren om groei te versnellen, partners of resellers voor je laten werken bijvoorbeeld. De bedrijven op de lijst die meer dan 10 procent van hun omzet via partners of resellers genereren, groeien gemiddeld met 20 procent in omzet. Gemiddeld genomen ­behalen de bedrijven op de lijst 14 procent van hun omzet via partners of resellers.
  • Verder helpt het natuurlijk om je op de juiste marktvertical te richten. De bedrijven (vier slechts) die zich met security bezighouden ­bijvoorbeeld, behalen gemiddeld een groei van 27 procent. De bedrijven die Financial Software leveren (met hun zevenen het grootste verticale segment in de ranking) scoren gemiddeld een groei van 22,9 procent. Leveranciers van HRM-gerelateerde toepas­ singen (een horizontaal segment) hebben het duidelijk moeilijker en komen uit op een groei van slechts 1,29 procent.
  • En, weinig verrassend wellicht, ook jong zijn is goed voor de (relatieve) groei: zes bedrijven op de lijst zijn jonger dan vijf jaar. Zij zijn met een gemiddelde groei van 59,8 procent per jaar met voorsprong de snelste groeiers. Toch mag ook de groei onder de bedrijven die ouder zijn dan vijf jaar worden gezien: 11,6 procent ten opzichte van 2013.
  • Succesvolle softwarebedrijven blijken ook relatief vaak te exporteren. Gemiddeld (naar omzet gewogen) haalden de vijftig bedrijven op de ranking in 2013 ruim een kwart (25,3 procent) van hun omzet uit het buitenland. Dat is 1,4 procentpunt meer dan in 2013.
  • De meeste softwarebedrijven verwachten in hoog tempo door te groeien. 32 bedrijven op Mains ranglijst verwachten aankomende twee jaar met meer dan 20 procent te groeien.
  • Productsoftware blijkt niet alleen een snel groeiende maar ook een winstgevende tak van industrie. 47 bedrijven hebben een positieve EBIT in 2013. 12 bedrijven hebben zelfs een EBIT-marge tussen de 21 en de 50 procent van de omzet in 2014.

De Main Software 50 kent dit jaar maar liefst 22 toetreders, bedrijven die vorig jaar niet meededen of niet goed genoeg waren om tot de 50 krachtigste opkomende partijen te mogen worden gerekend. Dat impliceert dat ook 22 bedrijven van de lijst verdwenen. Meestal omdat hun performance dit jaar toch niet voldoende was om tot de top te mogen worden gerekend, maar er zijn ook bedrijven die van de lijst verdwenen doordat het ze goed deden, zo goed dat ze aantrekkelijk werden voor grote internationale softwarebedrijven die op zoek zijn naar kandidaten voor een strategische overname. Dat speelde afgelopen jaar bij vier van de Main Software 50-bedrijven: TextKernel werd overgenomen door CareerBuilder; Aia software is ingelijfd door Kofax; Visionwaves is nu onderdeel van IFS; en Qelp is in handen van Sykes. 

1. Voiceworks: onzichtbare dienstverlener achter unified communications voor MKB

Overall winnaar Voiceworks levert unified-communicationdiensten voor het MKB. Zeker toen het bedrijf daarmee begon was echte unified communications iets wat eigenlijk alleen was weggelegd voor zeer grote ondernemingen. Met fraaie functionele integratie tussen de diverse kanalen, zoals de mogelijkheid om bereikbaarheid automatisch te laten regisseren op basis van online agenda-informatie en tracking op basis van wifi. Voor MKB-bedrijven was dat eigenlijk niet weggelegd, daar stelde unified communcations in de praktijk doorgaans niet veel meer voor dat ‘een unified factuur’, stelt CEO-oprichter Koen van Geffen.Maar door het ontwikkelen van een ‘virtuele PBAX’ in de cloud, lukte het Voiceworks de integratie van vast en mobiel zonder verlies van schaalvoordeel ook binnen het bereik van middel­grote en kleine organisaties te brengen.Voiceworks beschikt daartoe over een aantal (gehuurde) netwerken en datacenters. Omdat het bedrijf zich als kleine organisatie in de eerste plaats wil focussen op technische skills en kennis, laat het marketing, verkoop en service service aan eindgebruikers zoveel mogelijk over aan resellers. Die leveren de telecommunicatiediensten van Voiceworks onder eigen naam door aan hun meestal zakelijke clientèle. Van Geffen: “In ons DNA is techniek nu eenmaal dominant. Bovendien leent het resellermodel zich meteen ook goed voor een uitrol naar het buitenland. We zijn nu bijvoorbeeld in onderhandeling met mogelijke ­partners in Duitsland.”Buiten Nederland en Duitsland streeft Voiceworks naar aanvullende omzet via het eerder dit jaar opgerichte dochterbedrijf Summa. Dat probeert het door Voiceworks initieel voor eigen gebruik ontwikkelde technische platform op licentiebasis door te verkopen aan grote telco’s en hostingpartijen. Die kunnen dan op basis van dat platform in hun respectievelijke geografische markten hun eigen diensten op het gebied van unified communications voor het MKB optimaliseren.In Nederland heeft Voiceworks inmiddels omstreeks 200 partners. Meest bedrijven die werkplekdiensten leveren, maar ook telco’s en bedrijven die vroeger PBX-installaties ‘schoven’. Namen mag Van Geffen, gezien het whitelabelkarakter niet noemen. Dat whitelabel-aspect is volgens Van Geffen voor veel resellers een reden om voor Voiceworks te kiezen. “Anders dan wanneer ze met KPN of Vodafone in zee gaan, blijven ze bij ons ‘eigenaar’ van de klant.”Om dat laatste aspect goed te ondersteunen ontwikkelde Voiceworks een gelaagde webportal, waarin reseller, afnemer en de werknemer van de afnemers elk hun eigen configuratie kunnen beheren. Naast selfservice verzorgt Voiceworks ook de facturering voor z’n resellers, zonder zelf ooit zichtbaar te zijn voor de eindafnemer.

2. Fortes helpt grote bedrijven focus te houden in oerwoud van projecten

Fortes, dit jaar binnengekomen op de tweede plaats, levert een software-oplossing voor projectportfoliomanagement. Hun Principal Toolbox is vooral populair bij organisaties die veel complexe en onderling qua structuur verschillende projecten moeten managen. Voorbeelden van gebruikers zijn bedrijven als FrieslandCampina, Konica Minolta, Vopak, en ook gemeenten als Den Haag en Eindhoven. Deze klanten ervaren door de software van Fortes meer overzicht en transparantie. Dat versterkt het leereffect, zodat het projectmanagement na verloop van tijd efficiënter en doeltreffender wordt. Winst op de korte termijn zit vaak met name in het stopzetten van projecten die onvoldoende passen in de strategie of gewoon een lage prioriteit hebben. Daardoor ­komen dan financiële en personele resources vrij die andere projecten ten goede komen. De specialistische oplossing van Fortes concurreert met projectmanagement-add-ons van gevestigde leveranciers van bedrijfsapplicaties, zoals SAP en Oracle, maar ook met dedicated projectmanagementpakketten van onder meer Microsoft (Project Server) en CA (Clarity). Die slag wordt volgens oprichter-directeur Sander Nijenhuis veelal gewonnen op aanpasbaarheid, “waardoor organisaties, tegen de prijs van een pakket, het gevoel van maatwerk krijgen”. Dat Principal Toolbox zonder te hoeven programmeren steeds aanpasbaar is aan specifieke processen en projectmethodieken van heel verschillende organisaties, is volgens Nijenhuis vooral het gevolg van een uitgekiende architectuur die wel enigszins lijkt op die van Salesforce. Fortes levert z’n software naast klassiek on premise ook als een cloudservice. Die laatste vindt, ondanks het doorgaans vertrouwelijke karakter van de projectdata, verrassend gretig aftrek, ook bij enterprise-gebruikers. Doorslaggevend daarbij is naast het kostenfacet het gemak van de continuous delivery van kleine updates in plaats van grote halfjaarlijkse releases, schat Nijenhuis. Als uitdagingen voor de nabije toekomst ziet hij het verhogen van de frequentie van de mini-releases en de introductie van private-cloud-implementaties voor bedrijven die de multi-tennant-implementatie nog een stap te ver ­vinden gaan, maar wel willen worden ontzorgd voor wat betreft beheer.

3. Mavim houdt procesmanagement simpel door nauw aan te sluiten bij Microsoft

Mavim levert software voor het documenteren van bedrijfsprocessen, regels en procedures in organisaties. Dat kan natuurlijk ook in Word of Visio, maar wie daarvoor kiest is wel veel tijd kwijt aan het overzichtelijk en consistent houden van wat hij vastlegt. Denk aan voorkoming van doublures en onderlinge tegenstrijdigheden, beheer van rechten om aan te kunnen passen en communicatie omtrent updates. In Mavims Rules is dat ­allemaal integraal afgedekt.Serieuzer concurrenten dan Viso en Word zijn natuurlijk de andere dedicated BPM-tools zoals Aris, BiZZdesign en Bwise. Een belangrijk selling point van Mavim is daarbij de hechte integratie met de office suite van Microsoft. “Daarin is heel veel functionaliteit beschikbaar die een-op-een mee komt naar Rules”, stelt productmarketingmanager Michel Eckersley. Belangrijker nog is dat Mavim daarmee ook de hele interface en dus ook look and feel van Microsoft Office meekrijgt. “Dat betekent een lage drempel en snelle leercurve voor gebruikers”, verzekert Eckersley.Rules is leverbaar als klassieke onpremise-implementatie, maar uiteraard ook als SaaS-oplossing. Veel bedrijven die Mavim eenmaal in huis hebben voor AO (administratieve organisatie) gaan het ook gebruiken voor andere vastleggingen, zoals governance, risk & compliancy, applicatieportfoliomanagement en applicatielifecyclemanagement. Bekende gebruikers van Mavim zijn onder meer VW-importeur Pon, het Leger des Heils, Schiphol Group, Arcadis en de gemeente Den Bosch. In totaal maken in Nederland inmiddels een dikke duizend middelgrote en grote organisatie gebruik van Rules, aldus Eckersley. De uitdaging voor de komende jaren is dan ook het vertalen van het lokale succes naar de buitenlandse markt. Mavim heeft daarbij gekozen voor een partnermodel, waarbij buitenlandse resellers voor eigen kosten en risico de markt voor Rules ontginnen. De kunst is uiteraard het engageren van de partijen die daarbij de beste kansen hebben. Tot nu toe ging dat Mavim goed af; er zijn al partners in 26 landen, waaronder niet de geringsten. Zo wordt in de VS gepartnerd met ERP-leverancier Infor en in Australië met de grote Dynamics-implementeerder Eclipse. Het interessante van dergelijke ERP-gerelateerde partners is dat ze Rules kunnen introduceren als een hulpmiddel voor het documenteren van de ERP-implementatie, die immers zelf ook in zekere zin een uitdrukking is van organisatie-eigen regels en procedures. Eclipse heeft dan ook een reeks van branchegebonden template-sets ontwikkeld waarmee klanten hun Rules-repositotory meteen al voor 80 procent kunnen invullen. In Nederland doet Mavim iets vergelijkbaar door het B&IP model van Novius in de software op te nemen.

Snelste groeier FRISS: specialisatie op één ­vertical loont bij fraude- en ­risicomanagement

FRISS levert software voor risicomanagement en fraudedetectie bij schadeverzekeringsbedrijven. Volgens oprichter en ceo Jeroen Morrenhof is aanvankelijk wel geprobeerd uit te breiden naar andere marktverticals, zoals overheden en banken, maar werd al snel duidelijk dat focus op één bedrijfscategorie en inzet op geografische schaalvergroting een veel effectievere strategie is. En niet zonder resultaat: FRISS steeg van de 35e plaats vorig jaar naar de 7e nu en krijgt daarmee een speciale vermelding als ‘snelste groeier’.De software is volgens Morrenhof in Nederland in gebruik bij de meeste verzekeraars en volgens recent onderzoek kan het bedrijf ook op Europese schaal marktleiderschap claimen in de niche van fraudedetectie voor schadeverzekeraars. Meestal vervangt de oplossing die FRISS verkoopt, hard ingebouwde regels in de backofficesoftware bij klanten. De business case voor zo’n vervanging is eenvoudig: door toepassing van analytische technieken als profiling, predictive analytics en social analytics gaat zou het aantal onterechte verdenkingen ‘enkele factoren’ omlaag gaan. En omdat elke verdenking moet worden onderzocht en bewezen betekent dat voor de verzekeraar een even zo grote kostenbesparing. Daar komt nog bij dat FRISS ook het onderzoeken en het verzamelen van bewijs ondersteunt, met onder meer casemanagement en text mining. Aan het begin van het verzekeringsproces ­ondersteunt FRISS de acceptatie door het maken van betrouwbare risicoprofielen van prospects.Met deze ‘oplossing’ – want naast software gaat het natuurlijk ook om levering van referentiedata en tuning van de processen – concurreert FRISS hoofdzakelijk met de meer generieke analytische oplossingen van bedrijven als SAS Institute en IBM. Een strijd die het bedrijf vooral probeert te winnen door ­inzet van z’n diepgaande kennis van fraude- en risicobeheersing bij verzekeringsbedrijven. Dat resulteert behalve in minder false positives en minder false negatives ook in kortere doorlooptijden voor implementaties. Morrenhof: “In de landen waar we nu actief zijn en modellen en referentiedata dus goed op een rijtje hebben, kunnen we onze oplossing in minder dan twee maanden up and running hebben.”Op dit moment is FRISS actief in tien landen. In Duitsland, Turkije, Italië en Griekenland is daarbij gekozen voor eigen kantoren, om de internationalisatie verder te versnellen geeft Morrenhof aan intensiever in te zetten op partners. Het kan daarbij gaan om adviesbedrijven, maar ook om leveranciers van backofficeoplossingen voor verzekeraars die FRISS dan in hun bestaande aanbod mee kunnen nemen. Dat staat al goed op de rit, in het bijzonder in Nederland, Duitsland, Spanje, Latijns Amerika en Zuid-Oost Azië. In de VS, wat net als Nederland en de UK een al wat meer gevorderde markt is, wordt nog gezocht naar geschikte partijen.

Cloudkampioen: SpamExperts ‘sloopt’ prijsmodel van gevestigde orde in e-mailbeveiliging

E-mail-providing is voor zakelijke webhostingproviders vaak een soort serviceproduct, dat er nu eenmaal bijhoort, maar waar ze liever zo min mogelijke aandacht aan kwijt zijn. En dat geldt al helemaal voor het ­tegenhouden van spam. SpamExperts springt daar op in met spamfiltering-as-a-b2b-service. De concrete implementatie is die van een webservice, als ‘relais’ genestelt tussen zendende en ontvangende mailservers in, die spam opzij zet.Aanvankelijk gebeurde dat in opdracht van de ontvangende zijde, die klanten van junkmail wenst te vrijwaren. Maar volgens directeur-oprichter Sam Renkema vragen hostingproviders zijn bedrijf steeds vaker om ook uitgaande mail te filteren, want ze realiseren zich dat hun klanten er indirect last van kunnen krijgen als ze hun legitieme mail verzenden via een server die ook spam verspreidt. Het gevolg zou kunnen zijn dat zo’n ‘outgoing server’ een minder goede IP-reputatie oploopt, waardoor de zakelijke mail van hun klanten het gevaar loopt bij de ontvanger voor spam te worden aangezien.Inmiddels bedient SpamExperts met omstreeks vijftig medewerkers meer dan 1500 webhostingproviders in 80 landen. In vier jaar tijd verviervoudigde de jaaromzet, waarop een EBITDA-marge van bijna 50 procent wordt behaald. Dankzij het webservicemodel vormen landsgrenzen voor de aanwas van de klantenkring ­nauwelijks nog een beletsel.Toch zit de directie niet stil. Naast de op zich al indrukwekkende groei binnen de oorspronkelijke doelgroep van webhostingproviders streeft SpamExperts sinds kort verdere groei na door ook andere marktverticals te benaderen met hun e-mailbeveiligingsdiensten.Beging dit jaar werd een begin gemaakt met het winnen van opdrachten van internetserviceproviders (ISP’s), die hun zakelijke en particuliere klanten – op white label basis – goede e-mailbeveiliging willen bieden. Tot dusverre stapte daar een hand vol ISP’s op in. Op zich nog niet veel, maar het zijn wel ‘grote vissen’; al gauw tien of honderd maal omvangrijker dan een doorsnee webhostingprovider. “De besluitvorming is dus wat trager”, vergoelijkt Renkema de voorzichtige take-off van de nieuwe dienst-marktcombinatie.De derde vertical waar SpamExperts op jaagt is de softwareresellermarkt. Daar zitten heel wat bedrijven onder die andere bedrijven office- en mailoplossingen bieden en daar best een spamfilteringservice bij willen meeleveren. Gewoonlijk gaat het dan om oplossingen van gevestigde partijen als McAffee, ­F-Secure of Symantec, tegen tarieven in de ordegrootte van een een dollar per mailbox per maand. SpamExperts kan daar kostentechnisch makkelijk onder, en niet zo’n klein beetje: met een tarief van 1 dollar per domein per maand. Wetende dat de in doorsnee zakelijke domeinen al gauw een paar honderd mailadressen tellen, komt dat neer op een prijsconcurrentie-voordeel van 2 à 3 ordegroottes. Niet een beetje overdreven? Renkema: “Ja, vanuit het perspectief van een externe aandeelhouder waarschijnlijk wel, maar daar hoeven wij gelukkig geen rekening mee te houden. Wij zijn niet per se uit op de hoogst mogelijke marge. Met die ene dollar per domein per maand halen we al een veel rianter marge dan wat we uit de webhostingvertical gewend zijn. Daar ontvangen we misschien 30 procent per domein per jaar.”

Ranking

Naam

Sector

Score

Oprichting

Plaats

1

Voiceworks

VOIP Platform

100,00

2005

Almere

2

Fortes

Performance Management

98,05

1999

Enschede

3

Mavim

Business Process Management (BPM)

98,05

1990

Noordwijk

4

Plaxis

Engineering & scientific software

97,85

1993

Delft

5

Regas

Healthcare Software

96,37

1997

Woerden

6

SpamExperts
Cloudkampioen

Security Software

95,26

2006

Amsterdam

7

FRISS
Snelste groeier

Security Software

94,63

2006

Utrecht

8

VitalHealth Software

Healthcare Software

94,36

2005

Ede

9

Sana Commerce

E-commerce / content publishing

92,64

2008

Rotterdam

10

ReadSpeaker

Speech Technology

92,20

2007

Zeist

11

Ezwim

Telecom Expense Management (TEM)

92,10

2001

Amsterdam

12

TOPdesk

Facility Management Software (FMS)

91,91

1997

Delft

13

Anachron

Financial Software

91,73

2000

Amsterdam-Duivendrecht

14

RES Software

Workspace Virtualization

90,84

1999

s-Hertogenbosch

15

Scanmar

Business Intelligence (BI)

88,81

1991

Houten

16

Chess iX

Financial Software

88,78

2011

Haarlem

17

ORTEC

Planning & Optimalization Software

88,64

1981

Zoetermeer

18

Tools4ever

Security Software

88,35

1999

Baarn

19

MP Objects

Supply Chain Mangement (SCM)

87,64

2000

Rotterdam

20

Connexys

Human Resource Management (HRM)

87,47

1999

Rotterdam

21

Usabilla

Customer Experience Management (CEM)

87,15

2009

Amsterdam

22

Pridis

VOIP Platform

86,40

2003

Nijkerk

23

Every Angle

Business Intelligence (BI)

85,81

2001

Gouda

24

ProActive Software

Financial Software

85,76

1999

Haarlem

25

iMerge

E-commerce / content publishing

85,41

1999

Nieuwegein

26

Valk Software

Retail software

84,88

1989

Montfoort

27

Raet

Human Resource Management (HRM)

84,38

1965

Amersfoort

28

Quadira

Enterprise Document Management (EDM)

84,35

1999

Veghel

29

Trimergo

Enterprise Resource Planning (ERP)

84,33

2001

Apeldoorn

30

Blinker

Marketing Software

84,23

2004

Zoetermeer

31

SmartHOTEL

Enterprise Resource Planning (ERP)

83,75

2007

Reeuwijk

32

Nmbrs®

Human Resource Management (HRM)

83,18

2003

Amsterdam

33

InSided

Customer Experience Management (CEM)

82,74

2010

Amsterdam

34

Bynder

Customer Experience Management (CEM)

82,61

2010

Amsterdam

35

GlobalOrange

Custom Software

82,55

2006

Amsterdam

36

Sqills

Enterprise Content Management (ECM)

82,38

2002

Enschede

37

Negometrix

Financial Software

82,31

2000

Utrecht

38

Ymor

Performance Management

81,92

2003

Utrecht

39

Smart4Aviation

Business Process Management (BPM)

81,88

2010

Schiphol

40

Uptrends

Performance Management

81,71

2007

Alphen aan den Rijn

41

ISProjects

Financial Software

81,61

2000

s-Hertogenbosch

42

Ecare

Healthcare Software

80,53

2007

Enschede

43

Quarantainenet

Security Software

80,52

2005

Enschede

44

CycloMedia

Geographic Information Systems (GIS)

80,44

1991

Zaltbommel

45

OnGuard

Financial Software

80,28

1992

Nederhorst den Berg

46

GMT

Enterprise Resource Planning (ERP)

79,88

1988

Diemen

47

Energyworx

Energy and Utility software

79,49

2012

Houten

48

Softbrick

Human Resource Management (HRM)

79,44

2002

Geldermalsen

49

Le Credit Sportif

Financial Software

79,44

2007

Utrecht

50

Axxerion

Facility Management Software (FMS)

79,38

2004

Heteren

Deelnemende bedrijven moeten minimaal 15 procent van hun omzet behalen uit softwarelicenties, SaaS-abonnementen en/of maintenance/support. Voor de ranking wordt gekeken naar groei, omzet en winstgevendheid over het afgelopen jaar, de mate van terugkerende omzet, omzet uit het buitenland en omzet via partners. De meest succesvolle deelnemer scoort per definitie 100 punten. Bureau Dialogic voerde het onderzoek uit.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!