Mac Office kruipt richting Windows

5 november 2010

Nog niet zo lang geleden onderscheidde de Mac-versie van MS Office zich in meerdere opzichten van zijn Windows-evenknie. Regelmatig meldden de circa tweehonderd Microsoft-ontwikkelaars van de Mac­intosh Business Unit (MacBU) niet zonder trots dat de Mac-versie van Office over mogelijkheden beschikte die wellicht ooit nog eens voor het Windows-platform zouden worden geïntroduceerd.

Die tijd lijkt definitief voorbij. MS Office voor Mac 2011 kruipt dichter op de Windows-versie dan ooit. Al was het maar omdat het mailprogramma Entourage is vervangen door een Mac-versie van Outlook, en documenten tussen Windows- en Mac-versies beter kunnen worden uitgewisseld. Documenten uit Excel 2008 (Mac) waren weliswaar al compatibel met bijvoorbeeld Excel 2007 (Windows), maar niet alle mogelijkheden waren aanwezig op beide platforms. Het is veel eenvoudiger geworden om samen te werken aan een document – zelfs chat­overleg is mogelijk – waarmee zorgen over versiebeheer tot de verleden tijd zouden moeten behoren.

Ook de opmaak van uitgewisselde bestanden blijft grotendeels ongeschonden. Documenten kunnen voortaan ook via Office Web Apps online worden gedeeld en bewerkt, bijvoorbeeld als men op een plek zit waar even geen Office beschikbaar is. Sowieso kunnen bestanden makkelijker online worden opgeslagen via Microsofts eigen (gratis) online dienst SkyDrive. Ook beschikken Mac-gebruikers voortaan over de ribbon, een lint dat zich aanpast al naar gelang het werk dat men doet. Ook minigrafieken in een Excel-cel (spark lines) zijn nu voor Mac-gebruikers beschikbaar. De programmeertaal Visual Basic is teruggekeerd in Office. Oude documenten met macro’s van dat type zouden weer gewoon moeten werken.

Het beter afstemmen van al deze mogelijkheden in de Windows en Mac-versies heeft natuurlijk een reden: Microsoft hoopt greep te krijgen op bedrijven waar zowel Windows als Mac OS X wordt gebruikt en compatibiliteitsproblemen aan de orde van de dag waren.

De goedkopere versies van Office omvatten overigens alleen ondersteuning voor Exchange-servers, maar bieden weer geen integratie met SharePoint, de populaire oplossing voor groepsfuncties. Grote ondernemingen moeten deze functionaliteit dan ook apart aanschaffen en kunnen dan ook gebruikmaken van het pakket Communicator, waarmee wereldwijd IP-telefonie tussen collega’s mogelijk is. Ook biedt Microsoft de mogelijkheid om rechten op documenten te beheren en licenties om Office-applicaties als browsertoepassing op de interne bedrijfsserver te plaatsen.

Voor individuele gebruikers is Office for Mac 2011 niet echt een revolutie te noemen, maar dat geldt eigenlijk evenzeer voor de Windows-variant van Office die deze zomer is verschenen. Sneller, vloeiender, beter, zegt Microsoft er zelf over. Bij het opstarten kunnen voortaan makkelijker sjablonen voor Word, PowerPoint en Excel worden gekozen. Via de Media Browser zijn foto’s en andere multimediabestanden te selecteren en foto’s kunnen in de applicaties zelf bijgeknipt worden. Een PowerPoint-presentatie kan gelaagd in 3D worden weergegeven, waardoor het overzicht wat duidelijker wordt, maar voor dit soort mogelijkheden hoeft de oude versie Office niet vervangen te worden. Over het algemeen oogt Mac Office wat rommeliger dan zijn Windows-evenknie, ook al door toevoeging van het knoppenlint, al kunnen pagina’s eindelijk paginavullend worden weergegeven, zodat men minder snel wordt afgeleid door pictogrammen op het bureaublad. Outlook biedt wel een aantal aardige mogelijkheden die Windows-gebruikers al veel langer kenden; zo worden berichten van meerdere accounts in een overzicht weergegeven en kunnen via een .pst-bestand alle mails worden geïmporteerd van een Windows-pc en omgekeerd.

Iets goedkoper, meer beperkingen

De nieuwe Office is iets goedkoper dan zijn voorganger. De instapversie Home and Student 2011 (109 euro) met Word, Excel, PowerPoint en Messenger, wordt zonder Outlook geleverd, maar kan op slechts één Mac worden geïnstalleerd. Voorheen waren twee installaties mogelijk. Een family pack (139) geeft de gebruiker recht op drie installaties. De uitgebreidere variant met Outlook inclusief gebruik van de Exchange-server (349 euro) is ook maar voor één installatie geldig. Bij de activatie, ook een nieuw element in MacOffice, wordt gekeken naar typische kenmerken van de machine en pas na negentig dagen mag Office naar een andere machine verhuizen. Voor individuele gebruikers is Apples eigen iWork (tekstverwerken, rekenbladen en presentaties) overigens nog altijd fors goedkoper. Gratis varianten als NeoOffice, OpenOffice en IBM Lotus Symphony kunnen vooralsnog niet op een grote belangstelling van gebruikers rekenen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!