Logica wil innovatie in zijn DNA

5 juni 2009
Die eerste inschrijver beschreef wat hij al langer miste in zijn slimme telefoon (smartphone), namelijk een combinatie tussen de ingebouwde gps-plaatsbepaling en de agenda. Waarom is het apparaat nog niet slim genoeg om mij te waarschuwen dat ik weg moet op het moment dat de telefoon ‘weet’ dat ik ergens op een bepaalde tijd moet zijn, rekening houdend met verkeersstoringen, waarvan ik zelf niet op de hoogte ben, maar die al wel via verkeersdiensten aan mijn gps-applicatie zijn doorgegeven? Dat vroeg hij zich af. ‘You should go now’, zo heeft hij dit idee genoemd.

‘You should go now’ is niet specifiek toegeschreven naar een van de vier Logica-klanten in de jury. “Maar dat hoeft ook niet”, vertelt Gerben Mak, innovatiedirecteur bij Logica en bedenker van deze bedrijfsinterne wedstrijd. Mak zit zelf in de jury, samen met vertegenwoordigers van NS Reizigers, Rabobank, Enexis (netwerkbedrijf Essent) en Inspectie Verkeer en Waterstaat. 80 procent van de inzendingen is wel op een van deze vier organisaties toegeschreven.

“Maxi-taxi bijvoorbeeld, sluit heel actueel aan bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat”, zegt Mak. Deze applicatie gebruikt zogenoemde user-generated content en is dus afhankelijk van veel taxiklanten die allemaal de basale data (prijs, afstand, tijdstip en taxi) van hun ritten invoeren. Zo ontstaat een database waarin eigenaren van slimme telefoons die een taxi willen pakken, eerst even kunnen zien wat zo’n rit op dat tijdstip van de dag ongeveer zou moeten kosten.

Door met de ingebouwde camera het kenteken te scannen, krijgt hij ook informatie over het taxibedrijf en mogelijk zelfs de taxichauffeur. “Dit idee is internationaal uit te rollen”, zegt Rob Blaauboer, senior managementconsultant en projectleider van de Challenge. “Toen ik er vorig jaar in mijn vakantie achterkwam dat een ritje van mijn hotel in Athene naar het vliegveld geen 75 euro maar maximaal 25 euro had mogen kosten, voelde ik me bedonderd. Een Maxi Taxi-applicatie in mijn smartphone had me 50 euro kunnen besparen.”

Als innovatiedirecteur bij Logica beschikt Mak weliswaar over een klein team van medewerkers, maar hij denkt dat vernieuwing niet meer is voorbehouden aan ‘de mensen met de witte jassen in de laboratoria’. “Innovatie moet in het DNA van de organisatie zitten”, zegt hij. Alle, binnenkort 5800 medewerkers van Logica participeren volgens hem vanzelfsprekend in nieuwe vormen van producten of dienstverlening.

Dat past in de huidige tijdgeest met online sociale netwerken die ook binnen organisaties mensen met elkaar verbinden. “Al moet je vernieuwingen vanuit het bedrijf natuurlijk wel stimuleren door op basis van thought leadership gebieden te definiëren waarop we willen excelleren en door innovatieprojecten te starten waarin we nieuwe dingen uitproberen.” De interne wedstrijd past in die opzet. Want ‘mobiele applicaties’ behoren al langer tot de Logica-speerpunten en de beste applicaties maken kans daadwerkelijk tot innovatieprojecten uit te groeien, al of niet bij een van de vier meejurerende klanten.

Het streven naar democratisering van innovatie gaat bij Logica overigens niet zo ver dat de consultants minder declarabel hoeven te zijn als ze aan zo’n interne wedstrijd meedoen. “Ze doen het in hun eigen tijd”, zegt Blaauboer. Hij denkt dat het beschrijven van het idee in maximaal vijf PowerPoint-schema’s voor het idee, de oplossing, de sterkte-zwakteanalyse en de techniek niet meer dan een halve dag kost. Het slechte economische tij heeft volgens Mak en Blaauboer geen invloed gehad op de deelname aan de wedstrijd.

Logica kondigde recent aan zo’n driehonderd mensen in Nederland te gaan ontslaan. Dat betreft overigens staffuncties. Er wordt vooralsnog niet gesneden in het bestand consultants. Wel zitten er bij Logica meer consultants dan normaal ‘op de bank’. Zij zouden dus tijd hebben om aan zo’n wedstrijd mee te doen. Maar uit de cijfers blijkt dat niet. “We hebben eerder dergelijke challenges gehad, ook in de goede tijden, en toen hadden we een vergelijkbare respons”, aldus Blaauboer.

Een neveneffect van deze prijsvraag is wel dat het talent binnen de organisatie zichzelf in de kijker kan spelen. “Om die reden is het initiatief niet tot stand gekomen, maar het is natuurlijk wel zo”, beaamt Blaauboer. Sommige inschrijvers hebben zich dan ook buitengewoon ingespannen om aan de PowerPoints prachtige schema’s en fraaie illustraties toe te voegen. Zo beweert een inzender dat monteurs meer aandacht voor hun werk kunnen opbrengen als ze met de applicatie ‘Repairman Widget’ worden geholpen hun werk beter te plannen. En dan gebeurt het niet dat ze, zoals op de bijgevoegde tekening, bij de plaatsing van verkeerspaaltjes hun eigen busje insluiten.

Een ander photoshopte de afbeelding van een slimme telefoon en voegde er de ingang voor een betaalpas aan toe. Dit werd, uiteraard bedoeld voor de Rabobank, de combinatie van een Random Reader en een telefoon, die samen toegang geven tot het internetbankieren van de coöperatie. Passend in de gedachte dat de slimme telefoon steeds meer toepassingen combineert. Nadeel is wel dat de hardware moet worden aangepast, maar dat heeft deze inschrijver niet ervan weerhouden dit concept in te leveren.

Blaauboer en Mak grasduinen met aanstekelijk plezier in een grote stapel met dubbelzijdig afgedrukte PowerPointschema’s en vissen er de een na de andere innovatie uit. Ze benoemen bijvoorbeeld de ‘Intelligent Expertise Matcher’, die als hulpmiddel moet dienen bij het samenstellen van expertteams voor hulpdiensten of bij het organiseren van evenementen. Een ander voorbeeld is de ‘Personal e-billing & Order’-applicatie die het mogelijk maakt met je slimme telefoon zaken te bestellen en direct ook af te rekenen. Iets dergelijks lijkt al te bestaan, maar de inzender heeft er een andere draai aan gegeven. Blaauboer ten slotte: “Kijk, dit is een telefoon die route-informatie combineert met gesproken toeristische informatie, maar wel op zo’n manier dat de software rekening houdt met de snelheid waarmee je je langs de bezienswaardigheden begeeft. Loop je hard, dan kiest hij voor een kortere versie. Blijf je staan, dan krijg je de complete verhandeling.”

Beter dan de werkelijkheid
De winnaar van Logica’s interne Mobile Application Challenge 2009 (MAC) is Frans Glazener met zijn idee voor een Augmented Reality Huizen-zoeker. Dat werd bekendgemaakt tijdens Logica’s innovatie-evenement ‘Transform09’ van vorige week.
Na het tellen van de stemmen won deze toepassing met een kleine maar duidelijke voorsprong. Met de AR Huizenzoeker op je Android-smarthone kan je door deze op een huis te richten op het scherm de prijs van het huis zien (vanuit Funda als het te koop is of uit het Kadaster als het niet te koop is). Als aanvullende informatie genereert de AR Huizenzoeker een indicatie van de maandlasten (op basis van vooraf ingevoerde persoonlijke gegevens).

Naast deze applicaties scoorden ook plannen voor een Bucks Buddy (een persoonlijke geldcoach voor jongeren), Mobiele melding (een uitgewerkt idee om meldingen te doen over misstanden in de openbare ruimte zoals een scheur in het wegdek of een onveilige situatie) en E-Guarantee (een systeem waarbij bonnen van bijvoorbeeld aankoop van wit- of bruingoed online worden opgeslagen op een centrale server) goed bij de jury.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!