Beheer

Cloud
Technomarine

Liever de cloud in

Technomarine bespaart door zijn IT bijna helemaal in de cloud te zetten.

23 juli 2016

Technomarine richt zich op het onderhouden, reviseren en verhandelen van motoren voor zeeschepen, variërend van coasters tot zeer grote passagiersschepen. Onder de paraplu van Technomarine vallen nog vier bedrijven, onder meer het bedrijf Spongeblasting Benelux, dat distributeur is van kunstmatige sponsjes waarmee milieuvriendelijk industrieel schoongemaakt en gestraald kan worden.

“Voor het eind van dit jaar willen we nog de server weg hebben en dan zijn we bijna helemaal in de cloud”, zegt Remy Gijzel, business & technology manager bij het Zeeuwse bedrijf. Gijzel is tevens zoon van de eigenaren van Technomarine. Hij verzorgt de ICT van het bedrijf sinds 2006, naast zijn bachelorstudie Aeronautical Engineering en masterstudie Management of Technology. Hij overweegt ook nog een tweede master rechten te doen. Zijn streven is daarom de ICT zo in te richten dat dit hem straks nog maar een uur per week kost. “We zijn tijdens de crisis begonnen met de cloud, omdat we met de tijd wilden meegaan, kosten wilden besparen en meer inzicht wilden”, zegt Gijzel. Dat kan prima door de maandelijkse abonnementen. “We hoeven geen grote investeringen meer te doen. We hebben de processen opnieuw ingericht en zijn ons daardoor beter bewust van de sterke en zwakke punten.”

Inloggen met smartphone

De eerste stap in de cloud deed hij met Excact Online voor de financiële administratie. Daar is inmiddels veel aan toegevoegd. Office 365 wordt ingezet voor alle ondersteunende zaken; e-mail, inlog, opslag van bestanden en intranet. Gebruikers kunnen hun – eventueel eigen – smartphone gebruiken om in te loggen. Voorlopig gebeurt dat nog op Windows 7, maar op korte termijn stapt het bedrijf over op Windows 10. Inloggen gebeurt op basis van de gegevens uit Office 365. Een code om in te loggen wordt via sms naar de smartphones gestuurd. De inlog zelf verloopt via Windows Azure. Gebruikers kunnen vervolgens direct naar de applicaties, of het internet op.

Voor de beveiliging werkt het bedrijf met Panda Cloud, dat antivirusbeveiliging verzorgt op de systemen zelf. “Dat biedt ook beheer waardoor ik op afstand updates kan aansturen.” Deze beveiliging vond Gijzel niet genoeg. Sinds een half jaar is daarom Zcaler toegevoegd, dat alle verbindingen beveiligt. Gebruikers moeten na inloggen nu eerst langs een startpagina van Zscaler, dat bijvoorbeeld controleert of de gebruikers veilige sites bezoeken. “Met Panda beveilig je lokaal. Dat betekent dat een virus al binnen is voordat je het detecteert. Zscaler houdt het buiten de systemen al tegen. Fijn is ook dat het alle reclamevelden blokkeert. Wij hebben hier in Goes een zeer zwakke internetverbinding. Als we ook nog reclame binnen krijgen, wordt die nog trager.”

Zscaler reguleert internetverkeer

"Er is veel rotzooi op het web en het scheelt tijd en energie als je de problemen die dat kan veroorzaken niet hoeft op te lossen."

Gijzel kende Zscaler al omdat het bij het bedrijfsonderdeel Spongeblasting werd gebruikt. Dat telt twee medewerkers die vrijwel continu onderweg zijn. “Zscaler reguleert voor hen al het internetverkeer. Panda verkocht dat als een onderdeel van hun oplossing. Daar heb ik toen voor gekozen omdat het te duur is om voor twee medewerkers een server op te zetten voor de beveiliging.”

Vervolgens koos Gijzel voor meer modules van Zscaler voor de rest van het bedrijf. Op advies van Nuevo Security in Rijswijk koos Gijzel de Business Web Suite. “Een firewall, inspectie van webpagina’s, antivirus over de verbindingen en een reductie van het dataverkeer zijn belangrijke functionaliteiten voor ons”, zegt Gijzel over Zscaler. “Ook webbeveiliging is van groot belang. Er is veel rotzooi op het web en het scheelt tijd en energie als je de problemen die dat kan veroorzaken niet hoeft op te lossen. Medewerkers vinken nou eenmaal wel eens per ongeluk iets verkeerds aan. Dat houd je nooit helemaal tegen.”

Zscaler biedt ook inzicht in het gebruik van applicaties en het internetgedrag van medewerkers. Dat helpt om problemen sneller op te lossen. “Laatst klaagde iemand dat de internetverbinding zo traag was. In de logs van Zscaler kon ik toen zien dat hij een pagina van DHL had openstaan die elke seconde ververste. Die verbruikte 6 gigabyte in één dag.” Ook de eigen beleidsregels die in Zscaler zijn ingevoerd voorkomen veel problemen. “Als iemand probeert een pagina te openen in een land waarvoor een handelsembargo geldt, wordt dat geblokkeerd. Laatst was hier een verkoper die een Noord-Koreaanse pagina probeerde te openen. Hij was gebeld door wat hij dacht dat een mogelijke klant kon zijn. De kans dat dat een poging tot phishing was, is heel groot.”

Aan de installatie was Gijzel niet veel tijd kwijt. “Het uitrollen van Zscaler heeft me in totaal hoogstens twee dagen gekost: een halve dag om de policy’s in de instellingen te zetten. Nog een halve dag om het op alle pc’s van de gebruikers te pushen. En nog een halve dag om er een script voor te schrijven.” Nuevo Security hielp hem op weg met het inrichten van de policy’s. Vervolgens kon Gijzel met een security scan van Zscaler testen of alle instellingen goed waren voordat het live ging.

Deze cloud-oplossing is volgens Gijzel zeker goedkoper dan een vergelijkbare on premise-oplossing. “De licenties zijn niet goedkoper, maar we besparen op apparatuur en onderhoud, en daar zitten vaak grote verborgen kosten. En de updates worden gedaan. Ik kan me daardoor focussen op het verbeteren van processen.” Daar ligt voor hem extra winst. “Ik ben nu de helft van mijn tijd kwijt aan ICT. Dat moet op termijn een uur per week worden – als er geen onverwachte zaken optreden.”

"Cloud is flexibel en schaalbaar. Het is voor ons duur om een server aan te schaffen en te installeren.

Training voor de medewerkers was niet nodig. Het enige verschil voor de gebruikers is de inlogpagina. “Ik ben heel open en wijs iedereen vooral op de voordelen. Hiervoor hadden we een vergelijkbaar on premise-systeem dat vooral sites blokkeerde. Nu kan ik meer open zetten, zoals een half uur vrij internetten waarvan een kwartiertje YouTube per dag voor iedereen. Meer niet, want Youtube belast onze slechte internetverbinding heel sterk. Dit zou kunnen overkomen als controleren, maar daar gaat het niet om en dat weten de mensen hier. We voorkomen dat zij fouten maken waarmee virussen binnen gehaald kunnen worden. En het werkt, want vanaf mei hebben we niets meer binnen gehad.”

Strenge selectie van leveranciers

Nog altijd zijn veel, zeker kleinere organisaties, terughoudend om in de cloud te werken omdat ze twijfels hebben over de veiligheid ervan. Gijzel denkt de mogelijke risico’s te beperken door een strenge selectie van leveranciers. “Voor Office 365 was erg belangrijk dat ons gegarandeerd is dat de data alleen in Europa worden opgeslagen. Exact Online staat bij Rackspace in Groot-Brittannië. En zelf back-uppen we onze gegevens naar onze eigen systemen. Het wordt automatisch gesynchroniseerd zodat alles ook lokaal staat.” In de toekomst gaat dit nog beter, verwacht Gijzel. “Binnenkort wordt Windows 10 geïmplementeerd. Dan kunnen we direct de gegevens uit Windows 365 gebruiken voor het inloggen. Nu moeten we nog voor elk domein apart inloggen.”

Gijzel ziet vooral voordelen aan de cloud. “Het is flexibel en schaalbaar. Het is voor ons duur om een server aan te schaffen en te installeren. We zijn nu, schat ik, zo’n 50 euro per maand per gebruiker kwijt. Dat is een relatief goedkope workspace. En je kunt thuis of waar dan ook veilig aan het werk.”

Moeite om de directie hiertoe over te halen had hij niet. “Mijn ouders vertrouwen erop dat ik het goed doe. In 2006 ben ik begonnen de ICT actief te regelen en heb daar een goede reputatie mee opgebouwd. Ook wil ik persoonlijk verder groeien en als hier een serverpark staat, gaat dat niet werken. Door de cloud-oplossingen is er voor onderhoud bijna niemand nodig. Ik heb daardoor de tijd om processen uit te denken en in te richten. Daarbij is mijn moeder een groot voorstander van de cloud. Ze ziet de voordelen ervan voor thuiswerken. En ze realiseert zich dat on premise-systemen grote investeringen vereisen. Bovendien kies ik voor grote partijen die staan voor kwaliteit: Microsoft, Exact, Zscaler. Panda levert ook goede kwaliteit.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!