Innovatie & Strategie

Cloud
Lidl cloud

Lidl-moeder: eigen cloud eerst voor 'intern' gebruik

Moederbedrijf van Lidl-supermarktketen bevestigt cloudambities.

© Lidl
19 mei 2020

Moederbedrijf van Lidl-supermarktketen bevestigt cloudambities.

Het moederbedrijf van supermarktketens Lidl en Kaufland bevestigt aan AG Connect dat het werk verricht om het idee van een Europese cloud te verwezenlijken. De plannen van de Schwarz Gruppe verkeren nog in een pril stadium. De geplande cloud plus diensten daarop zijn eerst voor eigen gebruik door dochters als Lidl en Kaufland. Later volgt cloudaanbod voor anderen.

De ambitieuze IT-plannen van het Duitse Schwarz, eigenaar van zowel Lidl als Kaufland, komen voort uit de digitaliseringsplannen van de nieuwe CEO die zich door de coronacrisis juist niet wil laten afremmen. Deze cloudambities van de Lidl-moeder waren door Lebensmittel Zeitung al gemeld en worden nu bevestigd tegenover AG Connect. De overname begin deze maand van de softwaretak van IT-dienstverlener Camao past in deze strategie, zo antwoordt een woordvoerster van Schwarz. "Partnerships of samenwerkingen met andere bedrijven zijn ook een aspect. Door overname van de softwaredivisie van het digital agency Camao verzekeren we ons van IT-performance en verstevigen we de basis voor digitalisering."

'Klein verhaal nu'

Zij spreekt in haar antwoorden van een "groot project maar een klein verhaal op dit moment". De toekomstige cloud is nu nog volop in ontwikkeling, waarbij de IT'ers van Schwarz werken aan een cloudinfrastructuur en bijbehorende platformdiensten. Dit moet dan oplossingen omvatten voor de eigen behoeften: "Dat wil zeggen: voor de IT-operations van de divisies en bedrijven in de Schwarz Gruppe". De ambities stoppen echter niet bij 'intern' gebruik. Er is wel degelijk sprake van cloudaanbod voor derden, op termijn.

"Aan de andere kant zullen we onze bestaande cloudinfrastructuren en diensten ook aanbieden aan andere bedrijven die voordeel kunnen hebben van onze expertise en het enorme volume van onze retailbusiness met Lidl en Kaufland." De focus voor de nu in ontwikkeling zijnde cloudactiviteiten ligt dus op de eigen winkelbusiness, met later zicht op ondersteuning van externe operaties voor andere bedrijven.

Europese cloud

"Dit kan uiteindelijk bijdragen aan het idee van een Europese cloud wat nu in het openbaar wordt besproken." De woordvoerster haalt de lopende publieke dialoog in de Europese Unie aan over de noodzaak voor cloudplatformen en daarop draaiende diensten die 'van eigen bodem' zijn. De afhankelijkheid van Amerikaanse IT-reuzen en cloudgiganten baart sommigen zorgen; over afhankelijkheid en over privacy van Europese data.

Het optuigen van een Europese cloud is zeker geen kleine klus. Lidl-moeder Schwarz Gruppe lijkt zich daar wel bewust van te zijn en het bedrijf legt de lat hoog. "Voor het tot stand brengen van onze eigen cloudtechnologie verwachten we onze eigen, onafhankelijke, betrouwbare, concurrerende en schaalbare cloudinfrastructuur [te hebben - red.]", geeft de woordvoerster van Lidl-moeder Schwarz Gruppe aan. "Dit is een essentiële basis voor innovaties en de digitaliseringsstrategie van de Schwarz Gruppe."

"We draaien onze diensten en (toekomstige) aanbod in de cloud en de datacenterbusiness onder het sales-merk 'STACKIT' (als een digitaal merk van Schwarz IT). Datacenterdiensten, met name colocation, worden al aangeboden. Clouddiensten zijn nog in opbouw." Het is nog niet bekend op wat voor termijn, of afhankelijk van welke voorwaarden of milestones, de bredere cloudambities van Schwarz ingevuld moeten worden. AG Connect heeft vervolgvragen hierover uitgezet.

'Uw Lidl-klantenservice'

Overigens hebben de vragen van AG Connect over Schwarz' cloudambities via een omweg antwoord opgeleverd. De contactpoging met het moederbedrijf heeft niet direct succes geboekt en vragen aan de persafdeling van dochterbedrijf Lidl hebben in eerste instantie een reactie van de klantenservice opgeleverd. "Dank voor uw bericht en uw interesse in ons bedrijf. Uw aanbod is momenteel niet nodig in onze organisatie ('in ons huis'). Wij danken u voor uw begrip. Vriendelijke groeten uit Neckarsulm, uw Lidl-klantenservice." In die Duitse stad bevindt zich het hoofdkantoor van Lidl.

Kort daarna kwamen alsnog antwoorden binnen, van het IT-uitvoerende moederbedrijf. De vragen aan Lidl waren langs andere weg doorgegeven aan Schwarz. Daar ligt namelijk de verantwoordelijkheid voor zaken met betrekking tot de toekomstige cloudbusiness, zo geeft de woordvoerster aan. Zij benadrukt ook dat de eigenaar van Lidl en Kaufland zich ervan bewust is dat efficiënte IT een sleutelfactor voor succes is in hedendaagse retail. "We passen daarvoor de structuren en middelen van onze IT-organisatie aan aan de vereisten van onze innovatie en onze groeistrategie."

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.