Leverancier eist dat Amazon identiteit reviewer onthult

9 juli 2014
Een leverancier van voedselsupplementen is in de VS naar de rechter gestapt om Amazon te dwingen de identiteit te onthullen van een sitebezoeker die negatieve productbesprekingen achterlaat bij zijn online aanbiedingen van multivitaminen en testosteron-boosters.

Volgens de webwinkelier Ubervita is er sprake van een gerichte campagne met het doel om hem te benadelen in de concurrentiestrijd. Zijn appel op de rechter baseert hij op het recht om zich te verweren tegen concurrentieverstorende praktijken. Maar Amazon, dat de pillen en poedertjes online uitvent, beroept zich op zijn plicht om de privacy van reviewende klanten te waarborgen.

Valse mails

In eerdere zaken, waarbij het afzonderlijke reviews betrof, prevaleerde in de Amerikaanse rechtspraak steeds het recht op privacy en vrije meningsuiting. Maar als Ubervita gelijk heeft en het hier om een gerichte campagne betreft, liggen de kaarten nu mogelijk anders. Zo zou er ook sprake zijn van het systematisch plaatsten van frauduleuze bestellingen, met het gerichte doel om het voorraadbeheer bij de pillenleverancier te verstoren. De lieden waartegen Ubervita zich wil kunnen verweren, worden er ook van verdacht valse mails naar Amazon te hebben verzonden, waarin Ubervita Amazon zogenaamd beschuldigt van het leveren van nagemaakte merkproducten. Telkens reageerde Amazon op dergelijke mails met het op de site tijdelijk niet beschikaar maken van de producten van Ubervita.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.