Innovatie & Strategie

Zakelijke software
Lidl

Lessen van: Lidls mislukte SAP-stap

Wat koop je tegenwoordig nog voor 500 miljoen euro?

© Lidl
1 oktober 2019

De Duitse supermarktketen Lidl is bepaald niet klein en hetzelfde geldt voor de IT-omgeving die de motor is onder het concern. Zo’n fundament verbouwen of vernieuwen, is geen sinecure. En niet goedkoop. Bovendien is succes niet gegarandeerd, zo ontdekte Lidl. Het had na zeven jaar werk en 500 miljoen euro niet de gewenste SAP-implementatie. Hier valt van te leren.

ERP-software heeft al sinds vorige eeuw de slechte reputatie van ellenlange implementatietrajecten, oplopende kosten, overmatige complexiteit, en aanpassingen van bedrijfsvoering aan de werking van die programmatuur. Dit alles kost tijd, geld en moeite terwijl enterprise resource planning juist gemak moet brengen voor inkoop, verwerking, verrijking en verkoop van goederen. De duivel zit – zoals wel vaker bij ICT – in de details.

Twee awards toegekend

Lidl heeft dit aan den lijve ondervonden, maar ook ERP-leverancier SAP is op duivelse details gestuit gedurende de looptijd van de ambitieuze ICT-vernieuwing bij de Duitse supermarktketen. Na de eerste uitrol bij Oostenrijkse supermarkten in mei 2015 heeft Lidl in de zomer van 2016 nog lof geuit over de voortgang van het project. Daarna heeft SAP begin 2017 zijn klant nog beloond met twee awards voor innovatie met SAP-software.

Eerst is voor ‘voortreffelijk projecten’ in de categorie ‘innovatie’ een prijs gegeven aan het eLWIS-project (uitgesproken als ‘elvis’) van de supermarktreus. Daarmee had Lidl de software SAP for Retail geïmplementeerd, aangedreven door SAP's in-memory database HANA. Daarna is het Lidlproject ook op EMEA-niveau (Europa, Midden-Oosten en Afrika) tot winnaar uitgeroepen. Het brons voor de regionale 2016-awards ging in april 2017 naar de Duitse food retailer voor eLWIS.

Kwaliteit-prijsverhouding

“Lidls bedrijfsmodel van ‘de beste kwaliteit voor de best mogelijke prijs’ is ook van toepassing op hun eLWIS-project”, verklaarde SAP toen. De implementatie bij Lidl werd daarbij omschreven als de grootste IT-transformatie in de geschiedenis van de supermarktgigant.

De juryleden van de SAP-award waren onder de indruk van de hoge snelheid waarop de eerste rollouts in Oostenrijk en Noord-Ierland zijn gedaan. Dit was bereikt, zo meldde SAP bij de awardtoekenning, door hogekwaliteitsplanning, uitvoering door een toegewijd internationaal projectteam en gebruik van nieuwe implementatiemethodes. Toch is Lidl nog geen anderhalf jaar daarna afgestapt van SAP.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!