Innovatie & Strategie

Branche
Huawei-personeelstraining

Lessen van: Huawei

Voorbereid zijn, voor als de ban valt.

© Huawei
2 september 2019

Voorbereid zijn, voor als de ban valt.

Natuurlijk loopt niet elke onderneming of organisatie het risico om op nationaal of zelfs internationaal niveau geband te worden. In het geval van Huawei heeft de Amerikaanse president Trump een ban opgelegd (en die later semi-aangepast) op Amerikaanse handel met de Chinese telecom- en smartphonereus. Huawei zag zich afgesneden van ARM-chips, Android en andere cruciale ‘componenten’. Maar het bedrijf is niet bepaald onvoorbereid. Lessen van Huawei.

De geschiedenis van de ICT is rijk aan gevallen van vendor lock-in, monopolisering, en ook monocultuur. Kiezen voor een multivendorstrategie, het aanpakken van monopolies en het vooruitziend vermijden van monocultuur zijn allemaal kostbare zaken. Bovendien maken zulke beslissingen de zaken flink complex, wat neerkomt op duur(der).

Ondertussen is ICT van zichzelf al zo complex en is standaardisering een groot goed. Zie maar de dominantie ooit van IBM met servers, software en support. En de marktmacht van Microsoft met Windows en Office. En de overgrote massa van Android, draaiend op ARM-processors. Welke smartphonemaker voert nu nog een eigen besturingssysteem, voor een chip die niet is gebaseerd op een ARM-design? Kansloos. Tenzij je niet anders kunt. Zoals Huawei, die daar wel op heeft geanticipeerd.

Dwang plus thuismarkt

De Chinese gigant maakt zich op om met een eigen mobiel besturingssysteem de smartphonemarkt te blijven bedienen. Het wegvallen van Google’s Android door Trumps ban dwingt de toestelmaker om een alternatief OS te gebruiken. Concreet betekent dit: een eigen besturingssysteem ontwikkelen, waar Huawei enige tijd terug al aan is begonnen.

Door de opensourceaard van Android is de basis daarvan vrijelijk beschikbaar. In het verleden heeft bijvoorbeeld Amazon daar zijn eigen tabletbesturingssysteem FireOS op gebaseerd. Zonder marktveroverend succes overigens. Maar Huawei heeft een groot voordeel boven bijvoorbeeld Amazon, maar ook boven Microsoft en BlackBerry met hun respectievelijke eigen platformen.

Die Westerse leveranciers hadden in theorie altijd de mogelijkheid van Android én misten een afzetmarkt met kritieke massa. Huawei heeft eerstgenoemde niet en laatstgenoemde wel: thuismarkt China. Daar heeft Google geen voet aan de grond en daar bestaat ‘puur Android’ effectief niet.

Springplank

Vanuit die uitgangspositie valt de enorme Chinese markt te gebruiken als voedingsbodem en springplank naar andere markten, zoals Europa, Azië, Afrika en de rest van de wereld. Huawei focust zich al geruime tijd op die gebieden. Dat was een zakelijk zinnige zet, maar valt ook te zien als vooruitziende strategie ter voorbereiding op Amerikaanse marktuitsluiting. Niet alles op één paard zetten.

Europa is al geruime tijd focusgebied voor de Chinese leverancier, die ‘de bui’ mogelijk al zag hangen. Openlijk verklaart Huawei dat het niet heeft zien aankomen dat de VS het zó hard zou spelen. Diverse strategische zetten en lang geleden ontplooide initiatieven doen echter anders vermoeden. Zie bijvoorbeeld Huawei’s wereldwijde aanwezigheid in 4G-netwerken en de vele pilotprojecten met 5G-apparatuur van de telecomfabrikant.

Ont-Googlen

De duale marktdekking van telecomapparatuur enerzijds en smartphones anderzijds zorgt voor een ondergrond waar op voortgebouwd kan worden. Internationaal succes voor Huawei’s Androidalternatief Ark OS is niet ondenkbaar, mits voorzien van apps die functionele alternatieven zijn voor het rijke Googleaanbod. Geruchten gaan dat dit Androidalternatief in oktober al op de markt kan komen.

Door hedendaagse aandacht voor privacy zijn er genoeg consumentenartikelen ‘Zo ontdoe je je Androidsmartphone van Google’ en ander anti-Googlesentiment. (De vraag blijft of Huawei dan wel een privacyvriendelijke en te-vertrouwen uitwijk is.)

Een klantvriendelijke en tegelijkertijd zakelijk sluwe strategie is consumenten de optie bieden van compensatie. Wat Huawei nu doet op de Filipijnen: daar geeft het bedrijf zijn klanten geldteruggarantie voor hun toestel in het geval dat ze door Trumps ban niet langer populaire apps van Amerikaanse bedrijven als Google of Facebook kunnen gebruiken. Misschien is dit slechts een pr-gebaar, voor dit ene land, maar het schept bij consumenten een positief beeld.

Verkoopsucces

In de Chinese cultuur is imago van groot belang, net zoals trouwens in het Amerikaanse kapitalisme. “In order to be successful, one must project an image of success at all times”, is de wijsheid van een succesvolle filmmakelaar. Huawei weet ná de ban flink positieve verkoopcijfers te melden. Deze succesboodschap is deels te danken aan het feit dat de firma voor tenminste drie maanden aan producten had klaarliggen in pakhuizen.

Dit betreft dan bestaande producten. Anders is het voor nieuwe producten. Zo is recentelijk de verwachte aankondiging van een MacBookachtige Huawei-laptop geschrapt. De Chinese fabrikant kan voor die nieuwe laptop namelijk niet meer aan Intelprocessors en Windowslicenties komen, om maar enkele Amerikaanse ICT-middelen te noemen.

Hoe het daarna verdergaat met de ICT-afhankelijke leverancier uit China moet nog blijken. Voor de meeste bedrijven en organisaties zal het vast nooit zo ver komen als nu voor Huawei. Tenminste, wat betreft het risico van een (inter)nationale ban. Bedrijven en organisaties zijn wel in grote of grotere mate afhankelijk van bepaalde ICT-componenten, van een handjevol of zelfs één enkele toeleverancier.

War games

Het is dus aan te raden om eens goed te kijken naar de hele keten van toelevering én afname waar ondernemingen en instanties deel van uitmaken. Het kan heel leerzaam zijn om wat-alsscenario’s op te stellen en kritisch te beschouwen. Wat als een leverancier van apparatuur wegvalt, om wat voor reden dan ook? Wat als een kerncomponent voor een eigen product niet langer verkrijgbaar is? Wat als een afzetmarkt ineens buiten bereik is? Speel eens wat wargamescenario’s door, wat niet alleen iets uit de Koude Oorlog (2.0) is. Zie maar de Maginotlinie (én de Blitzkrieg-lessen voor die Franse linie).

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (augustusnummer 2019). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.