Lean IT moet CA nieuw succes brengen

3 juli 2009
CA annonceert het Lean IT-initiatief wereldwijd, maar of het in Europa makkelijk zal aanslaan, is maar de vraag. Lean IT is afgeleid van het concept van Lean Manufacturing. Dit is al zeker vijftig jaar oud en is ontwikkeld door Toyota onder de naam TPS, Toyota Production System. Door verspillingen te voorkomen, stijgt de kwaliteit van de productie en dalen de productiekosten. Het concept is al meerdere keren herontdekt maar de huidige populariteitsgolf is drie jaar geleden gestart.

Voor CA is het Lean IT-concept “heel geschikt om een coherent verhaal te vertellen over zijn portfolio”, zegt Will Cappelli, analist bij Gartner. “CA heeft een breed portfolio. Het ontwikkelt overkoepelende geïntegreerde beheersoftware. Nu zijn we in een periode dat kopers van dure technologieën een strategische relatie willen aangaan met hun leveranciers. Dan moet je als leverancier wel precies weten waar je heen wilt met je portfolio. Lean IT helpt CA dat strategisch te vertellen.”

En Lean IT is een mooi instrument om het imago van CA te verbeteren. Cappelli wijst op de problemen uit het verleden van CA, dat uiterst slechte relaties had met zijn klanten, die bijna geen kant op konden omdat ze met handen en voeten aan de software van het bedrijf waren gebonden. Topman John Swainson, die vijf jaar geleden aantrad, heeft voor een grondige transformatie gezorgd, volgens Cappelli. “Maar de tijd van het puur herstellen van de relaties is voorbij. Dat is niet meer genoeg. Nu moet CA de volgende stap zetten. En daar hebben ze Lean IT voor gevonden. Het is een goed concept, maar er zitten wel risico’s aan verbonden. Het heeft al wel flink wat aanhangers binnen de IT in de Verenigde Staten, maar hier in Europa is het nog erg onbekend. Dat betekent dat CA dus ook nog veel missiewerk moet doen alleen al om het bekend te maken.”

Een tweede risico ligt volgens hem in CA zelf. “Het doorvoeren van het Lean IT-concept vereist veel ondersteuning van een dienstverlener. En dat is CA niet. CA levert software. En Lean IT in-a-box bestaat niet. Dus moet CA hiervoor eigenlijk op zoek naar een goede partner.”

De boodschap van Lean IT past goed in de huidige economische situatie. Maar wat als de crisis straks voorbij is? “Die associatie geldt niet binnen de Verenigde Staten, omdat Lean IT daar al bekend is, maar in Europa zeker wel. CA moet duidelijk communiceren dat dit om een langetermijninspanning gaat.”

Bennie Peleman, directeur CA Benelux, beseft dat Lean IT nog onbekend is en dat hij het idee nog flink moet evangeliseren. Maar hij ziet genoeg interesse. “Veel klanten hebben grote investeringen gedaan. Met Lean IT laat je ze dat breder inzetten: gebruik dus wat je hebt. Ze hebben meestal de tooling al in huis, maar gebruiken die niet optimaal.” Dat is een geheel andere aanpak dan klanten van CA gewend waren. “We moeten service bieden aan onze klanten. We hebben hen al te vaak spullen opgedrongen. Of we dan nog wel wat verdienen? Jawel. Vaak zie je toch dat ze dan wat meer licenties van die software nodig hebben. Wij bieden ook additionele oplossingen over hun silo’s heen. Dat zijn geen grote bedragen, maar als je dat bij heel veel klanten doet, is dat toch nog een aardig bedrag.”

Peleman ziet ook veel Lean IT-mogelijkheden voor SaaS. “SaaS past daar goed in. Je hebt geen infrastructuren meer nodig of security; eigenlijk alleen projectdefinities en projectmanagement. Dat scheelt veel en daarin zie je veel initiatieven.”

Hij is niet bang dat de interesse voor Lean IT in de Benelux stilvalt als de recessie voorbij is. “Beslissingen worden nu wel trager genomen, maar de infrastructuur is de motor van een organisatie en die moet wel blijven draaien. Dus bepaalde investeringen gaan door. En van de crisis na de dotcombubble in 2001 hebben toch veel organisaties geleerd dat ze nu wel na moeten denken over hoe ze IT nodig hebben na deze crisis. Het valt dus nog best mee. We zitten in een prettige hoek van de IT.”
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!