Overslaan en naar de inhoud gaan

Laptopverkoop schiet omhoog door coronacrisis

De verkoop van laptops is tijdens de coronacrisis explosief gegroeid. Dat blijkt uit cijfers van diverse verkopers en marktonderzoeksbureau GfK. Bij onder meer MediaMarkt en Bol.com werden flink meer laptops verkocht.
Laptop
© CC0/Pixabay License
CC0/Pixabay License

De omzet uit de laptopverkoop is tussen 16 maart en 12 april dit jaar met 84 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Dat blijkt uit cijfers gebaseerd op het GfK Weekpanel die het onderzoeksbureau desgevraagd met AG Connect deelde. Het GfK Weekpanel bestaat uit een vaste samenstelling van zowel fysieke als online aanbieders, waarvan GfK wekelijks de afzet- en omzetcijfers verzameld.

Goedkopere laptops doen het goed

Onder meer MediaMarkt en Bol.com zagen de verkoop van dergelijke apparatuur flink stijgen, vertellen woordvoerders van de winkels aan AG Connect. Bol.com verkocht tussen 12 en 25 maart dit jaar drie keer zoveel desktops en vijf keer zoveel monitoren ten opzichte van dezelfde periode in 2019. “Met name de 15 inch-laptops, vooral geschikt voor school en werk, zijn populair”, aldus een woordvoerder van de webwinkel. Exacte cijfers mag Bol.com niet delen, omdat die concurrentiegevoelig zijn.

MediaMarkt zegt vooral een groei te zien in de goedkopere laptops. De laptopverkoop groeide tussen 16 en 22 maart met 255 procent ten opzichte van een maand eerder. “De grootste stijging zit in basis Windows- en Chrome-laptops voor bijvoorbeeld thuiswerken en voor scholing van kinderen”, aldus een woordvoerder. Het gaat dan ook met name om laptops van onder de 500 euro die meer verkocht zijn.

Laptopfabrikant Lenovo vertelt desgevraagd dat de zakelijke laptops vooral meer verkocht worden in het mkb. Het gaat dan om het segment tussen de 400 en 800 euro. Hoeveel meer laptops er precies verkocht zijn, wil het bedrijf echter niet zeggen. Onder de consumentenlaptops ziet Lenovo net als MediaMarkt een groei op het gebied van Chromebooks en Windows-apparaten, waar Office 365 vooraf op geïnstalleerd is.

Ook andere producten populair

Ook andere soorten apparatuur zijn meer verkocht nu er massaal thuisgewerkt wordt. Mediamarkt zegt een enorme extra vraag te zien naar niet alleen laptops, maar ook monitoren, webcams en printers. “Ook valt op dat keuken- en voedsel-gerelateerde producten zeer gewild zijn zoals vriezers, maar ook broodbakmachines”, aldus een woordvoerder. “Verder zien we een groei in ‘entertainment’ gerelateerde producten zoals tv’s en gaming.”

Die stijging is ook zichtbaar in het GfK Weekpanel van week 12. Het onderzoeksbureau constateerde in die week een groei van 488 procent in vriezers, 226 procent in monitoren en 184 procent in routers.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in