Beheer

Personal Tech

Langer werken met uw smartphone

19 oktober 2012

Uit een onderzoek van Xerox-dochter WDS blijkt dat 10 procent van de helpdeskvragen op het gebied van hardware gaat over batterijgebruik. Vier jaar geleden was dat nog maar 2,5 procent, blijkt na analyse van ongeveer 2 miljoen calls naar de helpdesk.

Tim Deluca-Smith, directeur marketing bij WDS: “Een batterij die te snel leeg is blijkt één van de grootste ergernissen van smartphone- bezitters. De meeste aanbieders publiceren cijfers over batterijgebruik gebaseerd op gebruikers die voornamelijk met hun telefoon bellen. De praktijk is anders. Gebruikers schaffen een smartphone niet aan om te bellen, maar om apps te gebruiken, video’s te bekijken of om te surfen op het web. Die activiteiten vragen veel meer stroom van een batterij. De accu kan al na een paar uurtjes zijn uitgeput, met als gevolg dat veel mensen teleurgesteld zijn na de aanschaf van hun smartphone. De prestatie van batterijen is tevens een van de grootste knelpunten bij de innovatie van smartphones. Een belangrijk aspect van een goede klantervaring is om als aanbieder de juiste verwachtingen te scheppen.” Bedrijven die hun personeel voorzien van draagbare apparatuur zullen overigens ook graag zien dat een acculading een hele werkdag meegaat. Minimaal dus 8 uur, zodat tussentijds opladen of het verwisselen van de accu – als dat al mogelijk is – niet meer nodig is.

Het klagen moe

Niet iedere gebruiker belt de helpdesk wanneer de accu sneller leegraakt dan was gedacht. Vooral jongeren nemen een korte levensduur van de accu voor lief, zo menen de onderzoekers, want in de leeftijdsgroep van 18-34 jaar neemt 28 procent niet de moeite om er een telefonische klacht over in te dienen. In de groep 35-54-jarigen is de apathie 21 procent en bij de gebruikers van 55 jaar en ouder klaagt 16 procent niet bij een helpdesk over de korte tijd dat de accu meegaat. Toch kan het geen kwaad om de stroom klachten verder in te dammen door de medewerkers een beter inzicht te geven in het energieverbruik dat hun handelingen uitlokken. Ook zijn er wat tips die mensen kunnen gebruiken om hun smartphone langer mee te laten gaan. Hier zijn er een paar, sommige bekend andere wellicht verrassend:

  • Communiceer wanneer mogelijk via wifi en niet via 3G (Let wel op de beveiliging, dus geen wifi in het openbaar bij gevoelig dataverkeer)
  • Beperk het websurfen tot een minimum
  • Verkijk je niet op de capaciteit van de accu
  • Zet de smartphone niet steeds aan en uit, op die momenten wordt namelijk veel energie gebruikt
  • Hitte doet de accu geen goed, stop de telefoon dus liever in een zak van het colbert dan in de broekzak
  • Schakel powermanagement in, indien aanwezig
  • Gebruik de time-outfunctie van het scherm
  • Zet de helderheid van het scherm niet te hoog
  • Bedenk dat de trilfunctie meer stroom verbruikt dan een geluidssignaal
  • Gebruik Bluetooth alleen als het nodig is
  • Gebruik flightmode ook gewoon op de grond, het toestel zoekt dan geen zenders en dat spaart stroom
  • Zet GPS uit als er geen kaartapplicatie wordt gebruikt, GPS vreet stroom
  • Laat apps die niet gebruikt worden niet actief
  • Gebruik 3G alleen als een breedbandig communicatiepad nodig is

Juiste keuze helpt klachten verminderen

WDS heeft van circa vijftig smartphones die tussen juli vorig jaar en juli dit jaar op de markt zijn gebracht de levensduur van de accu onder verschillende omstandigheden gemeten. De verschillen blijken groot. Door het aanschafbeleid op deze gegevens te sturen, kan de onvrede over de gebruiksduur verminderd worden. Daaruit blijkt dat de capaciteit van de accu niet altijd een goede voorspeller van de gebruiksduur van de telefoon op één acculading.



Verschillend stroomverbruik

Het maakt verschil of er via wifi (met een lokale zender-ontvanger) wordt gewerkt of via het openbare net (met een mast die veel verder weg staat). Hoe groter de te overbruggen afstand, des te sterker moet het signaal van de telefoon zijn en des te meer energie wordt er aan de accu onttrokken. Als de verbinding slecht is, gaat de telefoon meer zendvermogen gebruiken, met als resultaat meer stroomverbruik.

Een 3G-netwerk (UMTS) vergt bovendien meer energie dan een 2G-netwerk (GSM). Bij gebruik onderweg is 3G eigenlijk niet nodig. Bij 3G loopt de gebruiker veel eerder de kans dat het draadloze net ‘bezet’ is. Het is mogelijk om 3G sneller te maken door gebruik van High-Speed Download Packet Access (HSDPS), dat ook wel bekend staat als 3G+. Als er echt veel data binnengehaald moeten worden kan HSDPS een uitkomst zijn, in andere gevallen zorgt de techniek voor extra stroomverbruik.

Verschil tussen theorie en praktijk

Leveranciers van smartphones noemen vaak twee getallen; het aantal uren standbytijd en het aantal uren gespreksduur. Die grootheden zijn voor de eigenaar van het toestel niet te vertalen naar de feitelijke gebruiksduur die hij of zij ervaart.

 

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!