Kwaliteitsmeting GSM eindelijk rond
De meting concentreert zich op het bereik en de storingen van de netwerken van de aanbieders. Verder krijgt de eindgebruiker periodiek inzicht in de snelheid waarmee met het behoud van telefoonnummer naar een andere aanbieder kan worden overgestapt en de kwaliteit van de verschillende helpdesks. De Consumentenbond en de Stichting Telematicagebruikers Nederland (sTN) streven al sinds begin 2000 naar een objectief inzicht in de kwaliteit van mobiele telefonie. De eindgebruiker heeft dan meer argumenten dan alleen de prijs om voor een bepaalde aanbieder te kiezen. Overleg met de aanbieders liep verschillende malen stuk op onenigheid over de meetmethoden en de verdeling van de kosten van het onderzoek. Eind 2000 nam het ministerie van Verkeer en Waterstaat de leiding in de discussie omdat de staatssecretaris Monique de Vries belang hechtte aan een onafhankelijke kwaliteitsmeting. (tdo) Lees meer over dit onderwerp in de papieren uitgave van Automatisering Gids van vrijdag 5 juli 2002Zie ook onze eerdere berichtgeving:Consumentenbond eist heldere GSM-tarieven - 19 juni 2002Strijd om GSM-kwaliteit - AG nr 15, 2002Kwaliteitsforum GSM rijpt traag - AG nr 33, 2002