Development

Security
737 MAX cockpit

Kritische vragen VS over 'upsell' bij Boeing 737 MAX

Waarom was controlelampje voor het omstreden bijsturingssysteem in Boeings 737 MAX een optionele, betaalde extra?

© Boeing
28 maart 2019

Waarom was controlelampje voor het omstreden bijsturingssysteem in Boeings 737 MAX een optionele, betaalde extra?

De Amerikaanse transportminister Elaine Chao vraagt zich af waarom Boeing een bepaald veiligheidssysteem niet standaard heeft ingebouwd bij de 737 MAX. In korte tijd zijn twee toestellen van dit type gecrasht, wat lijkt te liggen aan een automatisch ingrijpend bijsturingssysteem dat te steil stijgen moet voorkomen.

Het gaat om een extra controlelampje om piloten te waarschuwen als belangrijke sensoren niet werken. Dat was een optionele toevoeging waarvoor vliegtuigmaatschappijen bij het bestellen van hun toestellen konden kiezen. Het lampje zat echter niet standaard bij de prijs inbegrepen, waardoor veel maatschappijen ervoor kozen om dit controlelampje niet te laten inbouwen.

Toezicht en aanpassingen

Binnenkort is er een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat over de rol van toezichthouders in de zaak. Uit onthullingen van The Seattle Times, de lokale krant in de regio van Boeings hoofdkwartier, blijkt namelijk dat de FAA (Federal Aviation Authority) meer en meer keuringswerk heeft overgelaten aan ingenieurs en managers van Boeing.

De vliegtuigfabrikant heeft woensdag aangekondigd dat het controlesysteem nu standaard wordt ingebouwd in elke 737 MAX, zonder extra kosten voor klanten. Ook is Boeing met een software-update gekomen en zegt het dat piloten voor de 737 MAX-toestellen extra training zullen krijgen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA moet deze aanpassingen nog wel goedkeuren, waarna ze bij vliegtuigen geïnstalleerd kunnen worden. Volgens Boeing zullen deze maatregelen de veiligheid vergroten.

Fatale bijsturing

Sinds het neerstorten van een 737 MAX van Ethiopian Airlines ruim twee weken geleden staan alle ruim 300 toestellen van dit type Boeing bij luchtvaartmaatschappijen wereldwijd aan de grond. In oktober vorig jaar voltrok zich in Indonesië een ramp met een 737 MAX van Lion Air. In beide gevallen zou het omstreden bijsturingssysteem ten onrechte hebben gedetecteerd dat het toestel te stijl steeg waarna het telkens de neus naar beneden trok.

Lees meer over Development OP AG Intelligence
1
Reacties
Bop 29 maart 2019 17:42

Nee-nee-nee, niet 'steil stijgen' maar 'invalshoek'.
Helaas schijnen de meeste auteurs het verschil niet te snappen.
GIY.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.