Development

Software-ontwikkeling
737

Kritiek op Boeing en FAA over 737 Max groeit

Partijen hebben niet correct geïnformeerd over aanpassingen in het softwaresysteem.

© Boeing
20 maart 2019

Partijen hebben niet correct geïnformeerd over aanpassingen in het softwaresysteem.

In de Verenigde Staten groeit de kritiek op vliegtuigbouwer Boeing en luchtvaartautoriteit FAA, zo schrijft The New York Times. Boeing zou de FAA niet correct hebben geïnformeerd over aanpassingen in het softwaresysteem MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) dat moet verhinderen dat het toestel te veel achterover helt.

Volgens de krant heeft de FAA het systeem nauwelijks getest. Doordat de motoren van de 737 Max groter zijn en op een andere plek zitten dan bij oudere versies van het toestel is de aerodynamica flink veranderd.

MCAS moet de invloed van die aanpassingen beperken en is daarom een cruciaal onderdeel van het toestel, maar de FAA vertrouwde te veel op Boeing bij goedkeuring van de 737 Max, zo schrijft de krant.

Ruzie over updates

De vliegtuigfabrikant ruziede al sinds de crash van Lion Air in oktober over de software-updates. De vliegtuigbouwer en de FAA konden het niet eens worden over hoe ver die ingreep moest gaan.

De FAA ligt ook onder vuur omdat het pas in een later stadium de 737 Max aan de grond hield.

Geschuif met toptechneuten

Boeing heeft tevens een aantal personele wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot hooggeplaatste techneuten. John Hamilton wordt nu als vicepresident van de afdeling engineering hoofdverantwoordelijk voor het onderzoek naar de crashes, waarmee hij een aantal andere taken afstoot. Lynne Hopper wordt doorgeschoven naar de functie van hoofd techniek.

Lees meer over Development OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.