Innovatie & Strategie

Klantinteractie

Korte metten met hebzucht en nare trekjes van commercie op internet

22 januari 2016
Advertenties, OK. Maar het moet gedaan zijn met 'malvertising', tracking pixels en dito cookies en gerichte advertenties op internet. Dat is het uitgangspunt van de ontwikkelaars die werken aan een nieuwe browser: Brave.

Initiatiefnemer en 'gezicht' van Brave is Brendan Eich, mede-oprichter van Mozilla. Volgens Eich wordt het web geconfronteerd met een fundamentele bedreiging. Die dreiging wordt veroorzaakt doordat aan het huidige model een oneerlijke ruil ten grondslag ligt. De mogelijkheid om gratis allerhande websites te bezoeken weegt niet meer op tegen de hoeveelheid gegevens die adverteerders of hun vertegenwoordigers opslaan over internetters en hun surfgedrag, vindt Eich.

De inbreuk op de privacy die dat betekent, kan makkelijk tot een tegenbeweging leiden die het businessmodel achter de meeste websites onhoudbaar maakt. De toenemende populariteit van adblockers geeft wat dat betreft te denken, zegt Eich. Tegelijk is het idee dat het world wide web zonder advertentie-inkomsten in stand kan blijven, volgens hem een gepasseerd station. Heel veel mensen willen of kunnen niet betalen.

Stukken sneller surfen

Eich wil het probleem te lijf gaan met een nieuwe browser die het nagaan en vastleggen van de gangen van een surfer onmogelijk maakt. Daarmee wordt ook de mogelijkheid gerichte advertenties af te vuren afgesloten. Nooit meer advertenties voor autoverzekeringen, dus, omdat je een keer een zoekopdracht hebt gelanceerd via Google. En sneller surfen: 60 procent van de laadtijd van pagina's wordt veroorzaakt door advertentietechnologie, en 20 procent daarvan laad je zaken die meer te weten willen komen van jou, aldus de Brave-website. In onderstaande video laat Brave Software zien wat dat uitmaakt.

Wel advertenties, maar dan anoniem

Dat betekent niet dat Brave advertentieloos wordt. Maar de advertenties worden geserveerd via een clouddienst die adverteerders wel aan zal geven waar internetters zoal in geïnteresseerd zijn, maar dan zonder de mogelijkheid om individuele websurfers op basis van een profiel te bestoken. Meer zoals traditioneel in printproducten werd geadverteerd, dus. Gegevens over het gedrag van individuele gebruikers van Brave zullen onder geen beding opgeslagen worden, belooft Eich. 55 procent van de advertentie-inkomsten zullen verdeeld worden onder de uitbaters van websites, gebruikers van Brave krijgen zeggenschap over 15 procent - geld dat ze zelf kunnen houden of kunnen doneren aan favoriete sites.

De huidige versie van Brave wordt aangeduid als versie 0.7. Dat impliceert dat er nog redelijk wat werk te doen is. Wie meer wil weten, Brave toch al wil uitproberen of mee wil werken aan de verdere ontwikkeling, kan terecht op de website van Brave.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.