Management

KLM-CIO: 'We zijn inmiddels zo afhankelijk van IT geworden'
Dat alle IT blijft draaien, daar ligt CIO Paul Elich wakker van.
Duizend IT’ers heeft KLM aan het werk op Schiphol. Die zitten in het kantoor, maar ook bij de business, vertelt CIO Paul Elich. “Bij Engineering & Maintenance op het hoofdkantoor, bij de commerciële afdeling en op Schiphol zelf bij de operationele organisatie. Omdat je IT samen met de mensen die het gebruiken ontwikkelt, werk je nauw met medewerkers van onze diverse operationele afdelingen samen en af en toe stem je af met je IT-collega’s.
Daarnaast heeft het bedrijf nog een team in India. “Daar zitten zo’n 250 mensen via TCS. Dat beschouwen we als een verlengstuk van onze organisatie. Zij programmeren vooral en doen dat in samenwerking met de teams hier. Dat doen we op een agile manier, waarbij we veel overleggen via video of tijdens stand-ups. In de ochtend is er een om 9 uur Nederlandse tijd en een om 11.30 uur Indiase tijd. Je ziet het ene deel van het team hier voor het scherm staan en het andere is te zien via de video.”
Wat is het belangrijkste IT-systeem?
“We hebben zo’n 2.000 applicaties en zijn zo’n diverse organisatie; ik kan niet één systeem aanwijzen als het belangrijkste. We hebben bijvoorbeeld systemen waarmee we naar de markt toe opereren. Onze boekingssystemen zorgen ervoor dat mensen vluchten kunnen vinden en boekingen kunnen maken. Dat is een belangrijk kernsysteem. Daarnaast hebben we alle systemen die onze logistiek bewaken en ondersteunen. In feite is de operatie één groot logistiek bedrijf dat ervoor zorgt dat op het juiste moment de juiste mensen aan boord zitten van de juiste vlucht. Dat is een behoorlijk complex proces en dat moet keer op keer. Om die logistiek goed te regelen, zijn daar verschillende IT-systemen bij betrokken.”
Registreren
- Direct toegang tot AGConnect.nl
- Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
- 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl
Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!