Klikfraude kost Google miljard per jaar

19 september 2007

Klikfraude met advertenties kost niet alleen Googles klanten geld. Ook Google veliest er omzet door: 1 miljard dollar per jaar, becijfert Googles business manager AdWords Shuman Ghosemajumder. Het aantal kliks dat Google als frauduleus aanmerkt beloopt de 10 procent van alle keren dat via het AdWords-programma geplaatste advertenties worden aangeklikt. Ieder procentpunt dat Google niet in rekening kan brengen betekent bij de huidige prijzen een omzetderving van 100 miljoen dollar, aldus Ghosemajumder in zijn blog.

Googles maatregelen om klikfraude in te dammen vormen een drietrapsraket. De eerste verdedigingslinie wordt een computerprogramma ingezet om ongeldige kliks af te vangen en uit de tellingen te elimineren. Daarna worden de kliks nogmaals geanalyseerd voordat ze de adverteerder in rekening worden gebracht. Ten slotte voert Google gerichte onderzoeken uit wanneer adverteerders aan de bel trekken omdat ze denken dat er wat mis is. Die laatste maatregel elimineert slechts 0,02 procent van alle kliks die Google als frauduleus aanmerkt, stelt Ghosemajumder.

Zie ook:
Google biedt enige bescherming tegen klikfraude  - 01 maart 2007
Google slaat terug naar klikfraude-critici - 10 augustus 2006
Richtlijnen voor omgang met klikfraude in de maak  - 4 augustus 2006
Google geeft klanten inzicht in klikfraude - 27 juli 2006
15 Procent van online-advertenties weggegooid geld  - 07 juli 2006 

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!