Kleinbedrijf twijfelt aan nut van systeembeheer op afstand

5 april 2001
De helft van de ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf beheert de ICT-infrastructuur zelf. Een kwart besteedt het beheer uit en het resterende kwart huurt gedetacheerde systeembeheerders in. Dat blijkt uit een steekproef die remote-beheeraanbieder KB3 in zijn regio heeft laten uitvoeren onder ruim dertig kleinere bedrijven.
„De sterke neiging om zelf te beheren laat zich begrijpen door de aard van deze bedrijven”, vindt Ton Ravesloot, secretaris Technologie van MKB Nederland. „Een kleinbedrijf is geen groot bedrijf in ’t klein. Die vergelijking wordt vaak gemaakt bij het benaderen van deze pluriforme markt, maar dat is een denkfout. We hebben te maken met ondernemers die in de meeste gevallen ook eigenaren zijn. Hun hele kapitaal zit in de zaak en ze moeten van alle markten thuis zijn. Naast de specifieke vakkennis moeten ze verstand hebben van zaken als fiscaliteit, de Arbowet, milieuregels en ook van IT.”
Ravesloot wijst erop dat kleinbedrijven in een onzekere situatie verzeild raken wanneer ze investeren in computers en netwerken. De ondernemer doet een initiële investering maar hij kan niet of heel moeilijk inschatten voor welke verborgen en vervolgkosten hij komt te staan. De druk die de technologie op hem uitoefent geeft hem een opgejaagd gevoel dat vaak ook nog wordt versterkt door allerlei uitlatingen van het ministerie van Economische Zaken. „EZ hamerde nog niet zo lang geleden op eigen websites voor kleine ondernemers”, memoreert Ravesloot. „Velen hebben zich daarop in de uitbestedingskosten gestort en staan nu met nietszeggende of verouderde bedrijfsfolders op Internet. Ze wisten of beseften niet dat de rechten en de broncodes van de sites bij de makers berusten en dat voor elke wijziging of update moet worden betaald.”

Liever zelf doen
Frans Heijne is zo’n schaap met vijf poten zoals Ravesloot de MKB-ondernemer schetst. Heijne is directeur/eigenaar van Heijne Import te Zuidlaren, een groothandel in schoonmaakmiddelen en lichaamsverzorgingsproducten van Duitse origine. Heijne zegt dankzij een goede systeemkeuze ’hoogst zelden’ met systeemstoringen te kampen te hebben. „Wanneer zich een computer- of netwerkstoring voordoet, verhelp ik die zelf, zo nodig in telefonisch overleg of in samenwerking met de provider of de leverancier van de hardware. Dat werkt in de praktijk uitstekend. Systeemuitval langer dan enkele uren heb ik nog niet bij de hand gehad.” Remote beheer vindt Heijne een luxe waarvan hij de voordelen voor zijn bedrijf niet inziet. De kostenbesparing van het zelf doen geeft hem de financiële ruimte om in een verkoopsite investeren om zijn bestaande klanten beter en sneller van dienst te zijn en nieuwe klanten te winnen. „Bij beheer van mijn bedrijfsnetwerk op afstand voel ik me geen baas in eigen netwerken meer”, wil Heijne nog kwijt. „Reden voor enig wantrouwen heb ik niet maar het idee dat er ergens deuren open staan, bevalt me niet.”

Vragen om problemen
Piet Tak, hoofd Bedrijfsbureau van Het Expertise Centrum (HEC) in Den Haag met 25 werkplekken op kantoor en vijftig telewerkplekken, is het niet met de visie van Heijne eens. Zelf beheren is vragen om problemen en productieverlies, vindt hij. „Veel kleine bedrijven hebben de ’handige jongen’ in huis. Dit kan een boekhouder of een verkoper zijn die beheert en onderhoudt met als gevolg dat hij niet meer aan boekhouden of verkopen toekomt.”
Tak benadrukt in dit verband het principiële verschil tussen remote beheer en uitbesteed beheer. „Uitbesteed beheer lost een beheerprobleem op, maar de ondernemer blijft volledig verantwoordelijk voor de verdere uitbouw van zijn infrastructuur. Bij beheer op afstand ben je duurder uit maar je bent ook af van vreemde vogels over de vloer. Voor ons is belangrijk dat we verzekerd zijn van opvang buiten kantooruren. Het is essentieel dat we ’s avonds en zelfs in de weekends op de thuiswerkplekken worden ondersteund.” Een bijkomend voordeel vindt Tak dat remote beheer de discipline oplegt om gestandaardiseerd te werken en uit te bouwen.
Een aantal van de ongeveer 125 brancheorganisaties die bij MKB Nederland zijn aangesloten, overweegt om gemeenschappelijk IT-diensten in te kopen. Volgens Ravesloot zijn de eerste onderhandelingen met aanbieders al gevoerd, met name voor het laten maken van zelf te onderhouden verkoopsites en remote beheer.
Volgens Ravesloot hebben branchedeals grote voordelen voor de kleinbedrijven. Ze nemen de last van marktverkenning weg, de kortingen kunnen hoog en concurrerend zijn en bij problemen of geschillen hoeft de kleine ondernemer niet in zijn eentje tegen een overmacht knokken om zijn gelijk te krijgen.
Er wordt bij MKB Nederland ook al nagedacht over in brancheverband ontwikkelde ASP-pakketten die op de branche-sites kunnen worden aangeboden. „Dit soort initiatieven heeft in de branches veel voeten in aarde”, aldus Ravesloot. „Een branche is een verdeelde eenheid. De leden hebben gemeenschappelijke belangen maar zijn ook elkaars concurrenten. Voor het invoeren van belastingvoordelen zijn ze allemaal te vinden maar wanneer voor B2B-toepassingen de bedrijfsgegevens op één centrale computer moeten worden gezet, zullen ze met alléén toezeggingen over vertrouwelijkheid geen genoegen nemen.”
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!