Innovatie & Strategie

Juridische zaken
EC

Klagende CIO's kloppen bij EC aan

Al ruim jaar in gesprek met EC over leverancierspraktijken: of die wel door de beugel kunnen.

© EC
22 oktober 2019

Al ruim jaar in gesprek met EC over leverancierspraktijken: of die wel door de beugel kunnen.

Klagende CIO's die zich klemgezet voelen door grote ICT-leveranciers en hun licentievoorwaarden zijn naar de Europese Commissie (EC) gestapt. Het CIO Platform Nederland vindt dat er naar de praktijken en gedragingen van techreuzen moet worden gekeken, zo laat de vereniging weten aan AG Connect. "Of dat gedrag is dat vanuit een marktwerkingsperspectief door de beugel kan."

De Nederlandse vereniging van CIO's staat in de gang naar Europese autoriteiten niet alleen. "We zijn in samenwerking met onze Europese collega’s sinds medio vorig jaar met de EC in gesprek", antwoordt directeur Ronald Verbeek van het CIO Platform Nederland op vragen van AG Connect. Hij geeft aan dat dat gesprek in eerste instantie kennismakend was, maar later "wat meer inhoudelijk op het onderwerp". Namelijk de manier waarop grote leveranciers met hun marktpositie omgaan.

Alternatieven zijn niet alles

Volgens Verbeek is er op EC-niveau interesse voor deze materie. "Vooral ook omdat tot nu toe vooral wordt gekeken of er voldoende alternatieve producten en diensten zijn. Waar nog niet genoeg naar wordt gekeken is of een klant ook in de praktijk daadwerkelijk de overstap naar zo’n alternatief kan uitvoeren." Simpelweg beschikbaarheid van een alternatief staat immers niet gelijk aan valide, zakelijk zinnige mogelijkheden om over te stappen.

De uitvoerbaarheid van een overstap "blijkt dus tegen te vallen", merkt Verbeek op. Hij vervolgt dat dat leidt tot gedrag bij leveranciers "dat in onze ogen niet hoort". De directeur van het CIO Platform Nederland verklaart dat daar verder onderzoek naar gedaan zou moeten worden. "Soortgelijke gedragingen zijn waarneembaar bij veel van de grote leveranciers, blijkt uit onderzoek onder CIO’s in onze vereniging en onze zusterverenigingen in Europa."

Dreigen met incompliance

Eerder deze maand hebben CIO's van ruim honderd grote ondernemingen in Nederland hun beklag gedaan over grote IT-leveranciers als Oracle, Microsoft, IBM en SAP. Die grote tech-aanbieders zouden zich bedienen van wurgcontracten, wijzigende licentievoorwaarden, dreigende audits, constatering van incompliance, extreme betalingseisen en afgedwongen geheimhoudingsverklaringen. Deze misdragingen zouden niet slechts sporadisch plaatsvinden, maar standaardpraktijk zijn voor de leveranciers.

Bovendien zijn deze partijen door hun marktpositie nagenoeg onvermijdelijk voor softwaregebruikende bedrijven, instellingen en overheidsorganisaties. Deze afnemers lijden dus onder praktijken zoals onverwacht geconstateerde extra licentiekosten, die dan door de leverancier bewust zo hoog mogelijk worden ingezet waarna onderhandelingen volgen. Dit overkomt niet alleen relatief kleinere klanten, maar ook grote organisaties die door complexe omgevingen nog minder overstapmogelijkheden hebben.

Verzuurde relatie

In Nederland is de Rijksoverheid daar een voorbeeld van. Die IT-grootgebruiker ligt al vier jaar overhoop met 'hofleverancier' Oracle, zo wist het FD laatst te onthullen. Daarbij gaat het onder meer om een licentiekwestie die van 2015 tot 2017 heeft gelopen, waarbij Oracle een miljdarenclaim heeft neergelegd voor gebruik van zijn software. Dit zou de relatie tussen Oracle en de Rijksoverheid hebben verzuurd. De miljardenclaim is wel in november 2017 geschikt, voor 'enkele miljoenen'.

Deze "discussie over het gebruik van licenties" is naar tevredenheid van beide partijen afgerond, laat de woordvoerder van Oracle weten aan AG Connect. Hij herhaalt de formele verklaring die eerder al aan het FD is gegeven: dat de Rijksoverheid een belangrijke klant voor Oracle is en blijft. Verder heeft de leverancier al gewezen op zijn licentieprogramma's Oracle Universal Credit Pricing (Oracle UC) en Oracle Bring Your Own License (Oracle BYOL). Daarmee kunnen klanten die cloudservices betrekken bij Oracle meer waarde halen uit hun bestaande investeringen in Oracle-software, aldus de formele verklaring.

Naast Oracle worden ook grote leveranciers als IBM, Microsoft en SAP genoemd door de klagende CIO's, die met hun grieven dus naar de EC zijn gestapt. In het geval van SAP loopt er al enkele jaren de zaak van aangekondigde licentiewijzigingen, die in de praktijk niet gelijk - of niet universeel - zijn gehandhaafd. Dit heeft sommige gebruikers ineens extra kosten bezorgd, hoewel ze die formeel wel konden zien aankomen. Gebruikersverenigingen hebben dit op Nederlands én Europees niveau aangekaart met de ERP-leverancier, die vervolgens beterschap heeft beloofd.

Geen formele klacht

Totnogtoe is er geen sprake van een formele klacht bij de EC. "Er is geen klacht ingediend", aldus Verbeek van het CIO Platform Nederland. Dit in tegenstelling tot wat het FD laatst wist te melden. Het contact tussen CIO's en EC bestaat vooralsnog uit 'slechts' gesprekken. De klagende CIO's geven daarmee echter wel een signaal af richting de leveranciers. De gesprekken zijn nog gaande. Verbeek laat nog weten aan AG Connect: "We spreken over enkele weken weer met de EC".

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.