Innovatie & Strategie

Procesmanagement
pop met vraagtekens

Kennis delen cruciaal voor succes ERP-implementatie

Weet wat je collega weet

© Shutterstock Vectorfusionart
29 november 2021

De implementatie van Enterprise Resource Planning-pakketten is tijdrovend en complex. Een oorzaak hiervan is dat betrokkenen over verschillende vormen van kennis beschikken. Hierdoor is het lastig om een goed werkend, allesomvattend ERP-systeem te implementeren. Implementatieprocessen kunnen vergemakkelijkt worden wanneer de betrokkenen over dezelfde, eenduidige kennisbasis beschikken. Volgens David Claassen is het belangrijk om tijdens een implementatieproces gebruik te maken van een zogenaamd complementariteitsmodel voor de ontwikkeling van gemeenschappelijke kennis.  

Het implementeren van een nieuw ERP-systeem duurt vaak langer dan verwacht en wordt daardoor duurder dan berekend. ERP-pakketten zijn ontworpen om processen, kennis en informatie binnen een organisatie te centraliseren, zodat alle werknemers over dezelfde kennisbasis beschikken. Het doel van een ERP-pakket is om op deze manier de activiteiten van een organisatie te stroomlijnen. Echter, onderzoek heeft uitgewezen dat het merendeel van de implementatieprocessen kampt met problemen en vertragingen. Ondanks dat de hoeveelheid onderzoek naar ERP-implementatieprocessen beperkt is, hebben verschillende onderzoekers zogenaamde ‘kritische factoren’ gevonden die essentieel zijn voor het verloop van een implementatieproces. Een daarvan is het delen van kennis. Want het delen en begrijpen van kennis is niet zo simpel als het lijkt.

Ontstaan kennisverschillen

Waarom het complex is om kennis van anderen te begrijpen? In de manier waarop kennis ontstaat ligt de belangrijkste reden. Kennis wordt ontwikkeld op basis van drie kenmerken.

  1. Kennis wordt ‘lokaal’ ontwikkeld. Dit betekent dat kennis, bijvoorbeeld over hoe iemand om moet gaan met bepaalde situaties op de werkvloer, alleen ontstaat bij werknemers die de desbetreffende situaties meemaken. Werknemers die de situaties niet meemaken, zoals bijvoorbeeld collega’s van andere afdelingen, zullen niet over de juiste kennis beschikken, en hebben soms ook moeite met het begrijpen van de handelswijze van werknemers die wél over deze kennis beschikken.
  2. Kennis wordt in de praktijk gegenereerd. Werknemers houden zich dagelijks met allerlei verschillende activiteiten en situaties bezig. Hierdoor ontwikkelen ze kennis over hoe de activiteit het beste uitgevoerd kan worden, of hoe ze een situatie het beste kunnen benaderen. Wederom gaat hier de vlieger op dat werknemers die deze situatie niet meemaken niet over dezelfde kennis beschikken, en moeite hebben om te begrijpen waarom de activiteit of situatie op een bepaalde manier aangepakt wordt.
  3. Kennis is ‘ingebed’. Dit kenmerk kan vergeleken worden met impliciete kennis. Deze vorm van kennis wordt ontwikkeld op basis van ervaring en is moeilijk uit te leggen en te begrijpen voor mensen die niet over dezelfde ervaring(en) beschikken.

Doordat kennis op deze manier ontwikkeld wordt, ontstaan er op de werkvloer veel verschillende kennisbasissen; ieder individu beschikt over zijn eigen unieke kennisbasis. Het gevolg is dan ook dat werknemers zich zullen focussen op de voor hen bekende en logische manieren van werken. Tijdens een implementatietraject, waarbij werknemers gezamenlijk één allesomvattend ERP-systeem opzetten, kunnen alle verschillende kennisbasissen tot problemen leiden. Dan lopen ze aan tegen wat wel kennisgrenzen worden genoemd.

Resultaten

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!