Kaseya lonkt naar grotere klanten met breder portfolio en cloudaanbod

20 mei 2011

Kaseya levert een webbased framework voor IT-beheerdiensten, het Managed Service Frame. Het bedrijf biedt nu al zijn tools in cloud- en on-premiseversie aan. De belangstelling onder de bestaande klanten voor cloud computing is nog niet groot. Slechts 10 procent kiest voor de cloudversie. “Men maakt zich zorgen over de controle over de data”, verklaart president Mark Sutherland. Maar van de nieuwe klanten gaat de helft voor cloud computing. “Vooral als het gaat om managed service providers gaat dat heel snel. Hun klanten willen geen zorgen over beheer. Zij zelf kunnen er flink mee besparen en het biedt flexibiliteit.”

Kaseya is in 2000 gestart en is nog steeds een private organisatie die naar eigen zeggen geheel zonder geld van investeerders werkt. In totaal werken er wereldwijd 420 mensen bij het bedrijf. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van 2008. De software van Kaseya beheert meer dan tienduizend endpoints. Daarbij gaat het vooral om kleinere klanten met hoogstens honderd endpoints in beheer, en vaak veel minder. Maar dat gaat veranderen, volgens Sutherland.” We richtten ons tot voor kort op de dienstverleners. Maar nu zie je dat interne IT-afdelingen ook geïnteresseerd zijn in ons. Zij hebben immers dezelfde problemen als de managed service providers; hun klanten willen ook snel bediend worden. Hun kosten moeten ook omlaag.” Dat grotere organisaties nu ook belangstelling tonen, komt ook doordat het portfolio is uitgebreid, zegt Sutherland.

Met de nieuwe Service Billing-module bijvoorbeeld kan het facturatieproces geautomatiseerd verlopen via een centrale portal. Een vernieuwde versie van Service Desk is daarin geïntegreerd om technici factureerbare uren voor openstaande tickets en werkorders bij te laten houden. Het geeft ook een overzicht van alle beheerde assets. “Zoiets moet je er echt bij hebben voor grotere organisaties”, zegt Sutherland.

De Benelux-organisatie telt nog voornamelijk de kleinere dienstverleners als klant. Het bedrijf gaat zich echter meer richten op branches als de zorg en de retail. “Wij moeten ook wel heel gericht werken, want we hebben er de omvang niet voor om breed te gaan”, zegt George van Brugge, manager van de Benelux-organisatie.

“We zijn nu een halfjaar bezig, maar we hebben nu bijvoorbeeld ook een opdracht binnen van een retailbedrijf voor het beheer van onder meer hun kassa’s. Want die draaien onder XP. Daar hadden we nooit aan gedacht, maar XP kunnen wij probleemloos beheren. En een grote organisatie als CA kan dat niet.”

Het bedrijf heeft wel eerst wat moeten wijzigen in zijn beleid omdat zijn partners nogal ontevreden werden. Zo was er verwarring over al of niet direct of juist indirect verkopen. Dat is nu opgelost, hoewel beide modellen naast elkaar blijven bestaan. Sutherland: “Partners waren bang dat hun klanten bij ons zouden inkopen. Wij bieden een tool voor service en dan verkopen wij dus wel de tool, maar niet de service. Dat deel is duidelijk voor onze partners. “

Maar ook aan het licentiemodel heeft het bedrijf wat moeten sleutelen. Tot voor kort was het alleen mogelijk de software in vaststaande hoeveelheden aan te schaffen, waardoor er vaak te veel licenties aangeschaft moesten worden. Daarnaast was er de keuze om de software te huren of te kopen. Van Brugge: “Je kunt het nu als SaaS-oplossing afnemen en dan blijf je de software huren. Dat kan precies voor zoveel licenties als je wilt; pay-as-you-go dus. Gebruik je het als on-premise­oplossing, dan koop je het. Dat betekent wel dat de cloudoplossing bij bepaalde aantallen endpoints duurder kan uitvallen. Als je het immers koopt, blijf je niet altijd huur betalen. Maar daar staat tegenover dat je als nieuwe klant geen investeringen hoeft te doen in infrastructuur als je voor de cloudversie gaat.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!