Loopbaan

Datamanagement
Kaart

Kaartenmakers zijn terug van (nooit) weggeweest

Location intelligence steeds populairder in bedrijfsleven.

4 november 2020

De mensheid brengt al honderden jaren van alles in kaart. Vroeger waren dat landen en nieuw ontdekte gebieden, later werden het gedetailleerde routekaarten van steden en wegen. Toch kregen kaartenmakers een ietwat stoffig imago en verdwenen ze veelal in kelders en verstopte kamertjes. Met de opkomst van location intelligence zijn de kaartenmakers weer helemaal terug.

“Kaartenmakers vormden vroeger een heel apart vakgebiedje. Dat begon met de zeekaarten in de zestiende en zeventiende eeuw, maar het bleef toen een besloten iets voor kaartenmakers. De afgelopen jaren zijn de luiken opengegaan”, vertelt Michiel Jellema, docent bij de HAS Hogeschool en onder meer betrokken bij de studie Applied Geo-Information Science. Bij die studie Applied Geo-Information Science worden studenten opgeleid om met location intelligence te werken.

Die ontwikkeling is voor een groot deel het gevolg van bedrijven die steeds meer data verzamelen. Want wat ga je nu eigenlijk met die informatie doen, nadat je die verzameld hebt? En hoe haal je er waarde uit? Business intelligence helpt daar al bij, location intelligence is een volgende logische stap. “Het locatiecomponent is voor veel bedrijven de rode draad door data heen. Het zorgt voor een gemene deler”, verklaart Miguel Lesy, industry marketing specialist bij location intelligence-expert Esri Nederland.

Vertaalslag maken

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!