Beheer

Juridische zaken
Sander Dekker

Justis-storing verhinderde 70.000 VOG-aanvragen

Minister: capaciteit Justis-systemen opgeschroefd. 

Sander Dekker © Rijksoverheid,  Arenda Oomen
16 november 2021

Minister: capaciteit Justis-systemen opgeschroefd. 

Door de storing bij uitvoeringsorganisatie Justis in de tweede helft van oktober konden 70.000 Verklaringen omtrent gedrag (VOG's) niet aangevraagd worden. Dat zegt demissionair minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming in antwoorden op Kamervragen. Inmiddels kunnen de VOG's wel weer aangevraagd worden. De demissionair minister verwacht dat de vertraging rondom de aanvragen minimaal is.

Met een VOG kan de aanvrager aantonen geen strafbare feiten op zijn/haar naam te hebben staan die een risico vormen voor de functie of het doel waarvoor de VOG is aangevraagd. Een VOG wordt aangevraagd via Justis, een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Een 'shared storing'

Maar op 15 oktober werd het Shared Service Center (SSC)-ICT van de Rijksoverheid getroffen door een storing. Die storing trof meerdere systemen rijksbreed, waaronder de applicatie van Justis, zo schrijft de demissionair minister in antwoorden op Kamervragen. Als gevolg daarvan kon de uitvoeringsorganisatie geen van zijn processen uitvoeren. In eerste instantie was ook het klantcontactcentrum onbereikbaar en was het niet mogelijk om op de eigen website een melding over de storing te plaatsen.

Na een paar dagen werkte een deel van de processen weer en op 26 oktober werd een workaround in gebruik genomen. Toch was het nog altijd niet mogelijk om aanvragen te doen voor een VOG en voor een Gedragsverklaring Aanbesteding (GVA). Ook een papieren aanvraag was geen optie, omdat Justis voor de behandeling daarvan deels dezelfde ICT-systemen gebruikt als voor de digitale aanvraag. Pas op 1 november is de storing verholpen en zijn de processen stap voor stap weer opgestart. 

Flinke achterstand

Volgens demissionair minister Dekker worden per dag ongeveer 5.000 VOG's aangevraagd. Door de storing konden naar schatting dus 70.000 VOG's niet worden aangevraagd. "Dat kan gevolgen hebben gehad voor werkgevers en werknemers doordat een werknemer in afwachting van de VOG niet in een nieuwe baan kon starten", aldus Dekker. "Nu de storing is verholpen werkt Justis met man en macht aan het verwerken van de (extra) aanvragen die nu alsnog worden ingediend."

In een eerdere brief aan de Tweede Kamer over de storing vertelde Dekker al dat er extra capaciteit wordt ingezet bij Justis om de te verwachten stroom van aanvragen snel te kunnen afhandelen. Zo is de capaciteit van systemen opgeschroefd en werken werknemers over.

Met de extra inzet kunnen 7.000 VOG's per dag meer afgehandeld worden dan gebruikelijk, waardoor er per dag in totaal 12.000 aanvragen behandeld kunnen worden. "De wettelijke termijn voor het afgeven van een VOG is in de meeste gevallen 4 weken vanaf het moment van indienen van de aanvraag. Met de genoemde maatregelen zal het overgrote deel van de aanvragers alsnog de VOG ontvangen binnen 4 weken nadat ze de aanvraag hadden willen, maar niet konden indienen."

Evaluatie

Demissionair minister Dekker zegt tot slot dat de storing bij SSC-ICT geëvalueerd wordt. "De aanpak van de gevolgen van de storing door ministerie van Justitie en Veiligheid, inclusief de dienst Justis, zal eveneens worden geëvalueerd."

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.