Beheer

Personal Tech
smartphone

Jongeren overschrijden massaal databundel

90 procent van de mobiele gebruikers heeft geen idee van de extra kosten bij gebruik buiten de bundel.

© CC0 (pixabay),  JESHOOTS
13 oktober 2015

90 procent van de mobiele gebruikers heeft geen idee van de extra kosten bij gebruik buiten de bundel.

Mobiele gebruikers in de leeftijdscategorie 15 tot en met 34 jaar gaan regelmatig over hun databundel bij hun mobiele aanbieder. En dat kan voor onverwacht hoge rekeningen en financiële problemen zorgen.

Van de mobiele telefoongebruikers in de leeftijdscategorie 15 tot en met 34 jaar, gaat bijna de helft regelmatig buiten de databundel. Bovendien heeft 90 procent van de mobiele gebruikers geen idee van de extra kosten die verschuldigd zijn voor het gebruik buiten de bundel. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van 'protestprovider' Robin Mobile, dat naar zeggen de eerste en enige mobiele aanbieder is die voor een vast bedrag per maand onbeperkt MB's, SMS'jes en minuten aanbiedt zonder voorwaarden.

Gelokt met goedkope abonnementen

De telecommarkt speelt volgens Wilfred Rottier, oprichter van Robin Mobile, maar al te graag in op het onbewuste gebruiksgedrag van jongeren. "Ze worden gelokt met goedkope abonnementen, maar gebruiken vervolgens veel meer data dan ze van tevoren inschatten. Ze komen hier pas achter als het leed al geleden is en ze een abonnement hebben afgesloten voor langere tijd, dat niet past bij hun gebruiksprofiel."

Rottier verwacht dat het datagebruik de komende tijd alleen maar verder zal toenemen, onder meer door de opmars van 4G. “Veel mensen gebruiken hun mobiele verbinding bovendien alsof het een vaste breedband internetaansluiting is. Bij vaste internetverbindingen is echter al heel lang geen sprake meer van databundels.”

Dataverslindende apps

Rottier waarschuwt gebruikers goed op te letten wanneer zij mobiel internetten met een snelle verbinding. Voor de meeste diensten is een bandbreedte van 15 tot 20 Mbps namelijk absoluut niet noodzakelijk. Streaming-diensten als YouTube, Netflix, Spotify en Uitzending Gemist passen automatisch hun kwaliteit aan op de beschikbare bandbreedte van de mobiele verbinding. “Ziet zo'n streaming app dat er een snelheid van bijvoorbeeld 20 Mbps beschikbaar is, dan zal hij in veel gevallen automatisch in de hoogste kwaliteit gaan streamen. Dat zorgt niet alleen voor een enorme stijging in het dataverbruik, maar het is bovendien in veel gevallen zinloos. Op de meeste smartphone-schermpjes zal je het verschil namelijk niet eens zien. Maar ondertussen consumeer je wel veel meer data, zonder dat je er erg in hebt.” De kwaliteit van de streaming-diensten kan vaak aangepast worden bij de instellingen van de app, maar dit weten veel mensen niet.

Extreme voorbeelden

Het meest extreme voorbeeld van een explosie in dataverbruik tijdens een onderzoek van Robin Mobile kwam naar voren bij een uurtje House of Cards via Netflix kijken. Met een 800 Kbps verbinding zorgde dit voor een dataverbruik van 291 MB per uur. Wordt dezelfde video op 4G met een maximale bandbreedte van 50 Mbps bekeken, dan verbruik je ineens 6810 MB. Dat is dus 24 keer meer dataverbruik, zonder dat de gebruiker iets in de gaten heeft.

Een uur Super Bowl Commercials op YouTube kijken leverde weliswaar een minder groot verschil op, maar toch was het dataverbruik op de snellere verbinding ook hier nog altijd een factor 3,7 hoger. Zelfs streaming audio diensten laten een significante stijging in dataverbruik zien op een snellere mobiele dataverbinding: de Spotify-app verbruikt 72 MB voor een uur Hitlijst Nederland luisteren met een mobiele dataverbinding van 800 Kbps. Op 4G stijgt het verbruik met een factor 2,8 naar 200 MB per uur.

Ook de smartphones worden steeds slimmer en bepalen ongemerkt wanneer en hoe een mobiele internetverbinding wordt gebruikt. Zo blijkt de onlangs door Apple geïntroduceerde Wi-Fi-Assistentie in iOS 9 een onopgemerkte mobiele dataverslinder te zijn. Zodra het merkt dat je telefoon is verbonden met een matig wifisignaal, verbreekt het de wifiverbinding en schakelt het automatisch over op de mobiele internetverbinding.

Lang niet altijd nodig

Bij bepaalde apps zullen gebruikers geen enkel verschil merken bij het gebruik van een snellere 4G-verbinding, waarschuwt Rottier. Dit geldt bijvoorbeeld voor internetbankieren, messaging apps als Whatsapp en Facebook Messenger, de NS Reisplanner, Uber, Marktplaats, Buienradar, Twitter, Tinder en LinkedIn. "Iedere app die geen grote hoeveelheden data verstuurd of streamt, zal net zo goed werken op een 3G-verbinding als op een 4G-verbinding."

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.