Innovatie & Strategie

Datamanagement
Global Mercy

IT onmisbaar op ziekenhuisschip Global Mercy

Drijvend ziekenhuis heeft ook een eigen datacenter. 

Ziekenhuisschip Global Mercy © Mercy Ships
11 maart 2022

Drijvend ziekenhuis heeft ook een eigen datacenter. 

Technologie is tegenwoordig onmisbaar in de zorg: niet alleen worden er tal van apparaten gebruikt bij het leveren van zorg, er wordt ook data verzameld en verwerkt en digitale communicatie is aan de orde van de dag. Ook op het gloednieuwe, grootste ziekenhuisschip ter wereld - de Global Mercy - is IT onmisbaar, zo vertelt de organisatie AG Connect tijdens een uitgebreide rondleiding terwijl het schip in de haven van Rotterdam aangemeerd ligt.

De opgeleverde Global Mercy is in diverse opzichten bijzonder. Niet alleen is het een drijvend ziekenhuis, het is ook nog het grootste ziekenhuisschip ter wereld én de eerste van non-profit hulporganisatie Mercy Ships - dat medische zorg biedt in ontwikkelingslanden - die speciaal ontworpen en gebouwd is als ziekenhuisschip. Alles aan boord is dus vanaf begin af aan op dit doeleinde afgestemd, in tegenstelling tot zusterschip Africa Mercy, dat zijn leven als treinferry begon.

Het vorig jaar opgeleverde vaartuig is indrukwekkend, blijkt tijdens de rondleiding. Aan boord van het 174 meter lange schip zijn zes operatiekamers en 199 ziekenhuisbedden, waar patiënten zorg ontvangen van maar liefst 641 vrijwilligers, die allemaal mét hun gezin aan boord kunnen verblijven. Die bemanningsleden zijn echter niet allemaal medische specialisten. Sterker nog: slechts 50% is medisch personeel. De rest focust zich bijvoorbeeld op het schip zelf, is leerkracht voor de kinderen van vrijwilligers, maakt eten, is manager of behoort tot het IT-personeel.

Tech voor een drijvend dorp

Controleruimte van de Global Mercy
Controleruimte van de Global Mercy

Dat IT-personeel is onmisbaar op de Global Mercy. Op het schip zit namelijk niet alleen technologie voor zorgtoepassingen. Zoals gezegd wonen de vrijwilligers met hun gezinnen aan boord, waardoor het een compleet dorp is met ook de bijbehorende digitale wensen. Mensen op het schip (video)bellen met familie en vrienden, willen tv kunnen kijken en hun mail kunnen lezen. Dat alles geldt zeker als het schip onderweg is naar zijn volgende bestemming en veel van de vrijwilligers nog niet hoeven te werken.

Daarnaast worden er op de Global Mercy mensen uit ontwikkelingslanden opgeleid tot bijvoorbeeld arts, zodat zij in de toekomst zelf de zorg die Global Mercy nu biedt kunnen leveren. Maar daar zijn wel speciale trainings- en simulatieruimten voor vereist, waar ook de nodige technologie in staat.

Drijvend datacenter

Om dit alles mogelijk te maken, heeft de Global Mercy zijn eigen datacenter aan boord. Op deck 11 en deck 5 - ver weg van het water - zijn ruimtes ingericht voor speciaal dit doeleinde. De datacenters zijn uitgerust met apparatuur van Dell, zoals de VxRail-systemen. Voor die systemen is gekozen omdat ze robuust zijn, weinig ruimte innemen en ook weinig hitte opwekken, zo vertellen de IT-specialisten aan boord tijdens de rondleiding. 

Eén van de datacenterruimtes op de Global Mercy
Eén van de datacenterruimtes op de Global Mercy

Voor het netwerk wordt gebruik gemaakt van twee opties. Voor onderweg heeft de Global Mercy een satellietverbinding en in het gehele schip staan GSM repeaters voor telefonie. Maar een nadeel van vooral de satellietverbinding is dat het erg duur is, waardoor er bij aankomst wordt overgestapt op internet van een lokale aanbieder. Dat internet blijkt vaak echter te traag voor de clouddiensten die Global Mercy gebruikt - zoals Microsoft 365 - dus worden beide netwerken gecombineerd tot een snellere en meer betaalbare optie. 

Typische uitdagingen

Bij technologie op een schip komen echter ook een aantal unieke uitdagingen kijken. Zo kan het lastig zijn om overal bekabeling aan te leggen, moet veel van de benodigde spullen vooraf meegenomen worden en moet onderhoud vooral beperkt worden tot wanneer het schip ergens aangemeerd is. 

Maar één van de grootste uitdagingen waar de Global Mercy én de zusterschepen tegenaan lopen, is alles behalve uniek: het tekort aan IT'ers. Vrijwel overal ter wereld is sprake van grote spanning op de IT-arbeidsmarkt, dus het vinden van de juiste experts kan lastig zijn. Op het moment van schrijven zijn er slechts zes IT-specialisten aan boord. 

Toch werken er wel meer IT'ers voor Mercy Ships. Een schip als Global Mercy moet namelijk erg kritisch zijn over wie ze echt aan boord meenemen, aangezien ze maar een beperkt aantal bedden hebben. Iemand meenemen voor slechts één specifieke taak als datacenteronderhoud gaat dus niet. Mochten daar wel mensen voor nodig zijn, dan worden zij ingevlogen als het schip ergens aangemeerd is. En veel werk wordt remote vanuit Texas gedaan, waar dus wél meer vrijwilligers met een IT-specialisatie zitten. Want juist voor een bijzonder schip als de Global Mercy geldt: IT - en dus ook de IT-specialisten - is onmisbaar. 

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.