Management

Outsourcing
Paul Tjia

IT na corona: Offshore en nearshore komt flink in beweging

Outsourcingbedrijven moeten veel harder werken voor nieuwe opdrachten.

Paul Tjia op bezoek bij outsourcingbedrijf in Caïro © Paul Tjia
24 juni 2020

Het werk dat is uitbesteed aan bedrijven in Azië en Oost-Europa, liep redelijk door tijdens de coronacrisis en waar dat niet het geval was, hebben klanten coulant gereageerd. Maar de markt voor offshore en nearshore krijgt wel met flinke veranderingen te maken als gevolg van de crisis. In deel vijf van de rubriek over IT na corona spreekt AG Connect met Paul Tjia, expert op het gebied van offshore sourcing.

Welke impact heeft de coronacrisis en het thuiswerken gehad op outsourcing?

Voor mijzelf heeft het zeker gevolgen gehad. Ik ging - net toen de eerste gevallen in Nederland werden gemeld - op zakenreis naar Egypte. Over de situatie in Egypte was tot dan toe weinig bekend. Ik was voor de zekerheid maar wel al businessclass gegaan om niet al te dicht op anderen te komen. Maar in Egypte bleken veel Covid-19-gevallen, vooral op cruiseschepen over de Nijl, dus ook in het hotel waar ik logeerde. Dan sta je 's ochtends met zijn allen aan het ontbijtbuffet. Dat was wel een zenuwachtige tijd. Ik ben ook geen 25 meer.
Ik was ook bezig met de voorbereiding van een reis naar Azië langs allerlei outsourcingbedrijven. Die is natuurlijk afgelast. Het is maar de vraag wanneer dat weer mogelijk is. Mensen zijn toch huiverig om weer een vliegtuig te pakken. Dat geldt binnen Europa maar ook daarbuiten.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!