Management

Outsourcing
Paul Tjia

IT na corona: Offshore en nearshore komt flink in beweging

Outsourcingbedrijven moeten veel harder werken voor nieuwe opdrachten.

Paul Tjia op bezoek bij outsourcingbedrijf in Caïro © Paul Tjia
24 juni 2020

Outsourcingbedrijven moeten veel harder werken voor nieuwe opdrachten.

Het werk dat is uitbesteed aan bedrijven in Azië en Oost-Europa, liep redelijk door tijdens de coronacrisis en waar dat niet het geval was, hebben klanten coulant gereageerd. Maar de markt voor offshore en nearshore krijgt wel met flinke veranderingen te maken als gevolg van de crisis. In deel vijf van de rubriek over IT na corona spreekt AG Connect met Paul Tjia, expert op het gebied van offshore sourcing.

Welke impact heeft de coronacrisis en het thuiswerken gehad op outsourcing?

Voor mijzelf heeft het zeker gevolgen gehad. Ik ging - net toen de eerste gevallen in Nederland werden gemeld - op zakenreis naar Egypte. Over de situatie in Egypte was tot dan toe weinig bekend. Ik was voor de zekerheid maar wel al businessclass gegaan om niet al te dicht op anderen te komen. Maar in Egypte bleken veel Covid-19-gevallen, vooral op cruiseschepen over de Nijl, dus ook in het hotel waar ik logeerde. Dan sta je 's ochtends met zijn allen aan het ontbijtbuffet. Dat was wel een zenuwachtige tijd. Ik ben ook geen 25 meer.
Ik was ook bezig met de voorbereiding van een reis naar Azië langs allerlei outsourcingbedrijven. Die is natuurlijk afgelast. Het is maar de vraag wanneer dat weer mogelijk is. Mensen zijn toch huiverig om weer een vliegtuig te pakken. Dat geldt binnen Europa maar ook daarbuiten.

Hebben outsourcingsprojecten daar
last van?

Ik denk dat dat voorlopig wel mee valt. Ik beperk me dan tot de offshore uitbesteding, waar ik kijk op heb. Die contacten gingen toch al veel online, vanwege de afstand en het tijdsverschil. Je raakt dan gewend aan op een andere manier communiceren. Meestal ontmoeten partijen elkaar niet vaker dan eens per jaar face to face. Maar dat gaat vooral op voor lopende contracten. In de beginfase van een nieuw project is er vaak intensiever contact. Dat is lastig nu.
Of projecten last hebben van deze situatie hangt ook sterk af van hoe de situatie zich in Nederland ontwikkelt. Wanneer we echt in een diepe economische crisis raken, zullen projecten worden uitgesteld of zelfs helemaal gestopt.

Zijn er verschillen per type uitbestede taak of verschillen per regio?

Ik denk meer dat er verschillen zitten tussen sectoren. Alle bedrijven die werken voor de luchtvaartsector, hebben het nu moeilijk. Dan hangt het er echter vanaf of het een dienstverlener als het Indiase Tata is - met veel meer mogelijkheden om tegenvallers binnen het bedrijf op te lossen - of een relatief kleine partij die zich heeft gespecialiseerd in een bepaalde sector. Vooral om die laatste categorie - waarvan er nogal wat zijn in Oost-Europa, de Filipijnen en India - maak ik me wel zorgen.

Denkt u dat er ontwikkelingen zijn die nu nog niet zichtbaar zijn maar zich later manifesteren?

Eigenlijk zie je nu nog niet zo veel effecten. De meeste contracten zullen gewoon doorlopen. Het zal wel moeilijker worden om nieuwe contacten voor nieuwe contracten te leggen. Grote evenementen zoals bijvoorbeeld het Mobile World Congres zijn heel belangrijk voor eerste contacten en gegevensuitwisseling. Daar zijn vele duizenden aanbieders en klanten aanwezig en kan het contact op een laagdrempelige manier ontstaan. Dan moet je op zoek naar andere manieren om die contacten te leggen. De eerste zes maanden zullen lastig zijn maar niet dramatisch, verwacht ik.

Zijn er ontwikkelingen die u hebben verrast?

Ik zie dat klanten tot nog toe heel begripvol en meewerkend zijn geweest. In Nederland is thuiswerken redelijk ingeburgerd. Misschien kwam het niet zo vaak voor als de afgelopen maanden maar we hebben geïntensiveerd wat toch al gebeurde. In landen als India en de Filippijnen zijn bedrijven en werknemers helemaal niet ingesteld op thuiswerken. Ook is de infrastructuur daar meestal niet op ingericht. Er is vaak geen veilige verbinding thuis, geen internet en geen laptop. Voor sommige klanten mag er zelfs niet buiten kantoor gewerkt worden en is er zelfs een dedicated office ingericht waar je alleen met een vingerafdrukscan binnen kan komen. Denk aan klanten als financiële instellingen. Maar werken op kantoor was ook lastig. In veel kantoren zitten mensen dichter op elkaar dan wij zijn gewend.
Toch is er in die landen heel pragmatisch mee omgegaan. In India werd - gezien het belang van IT voor de economie - al snel een uitzondering op de lockdown gemaakt en mocht bijvoorbeeld de helft van het personeel naar kantoor.

Wat gaat er permanent veranderen door de crisis?

Ik denk dat klanten van offshore-outsourcingbedrijven voor de toekomst meer gaan werken met een tweede bestemming om redundantie in te bouwen voor dit soort situaties. Bijvoorbeeld in Oost-Europa en Afrika zijn de gevolgen van de Covid-19-pandemie nu lang niet zo groot als in andere delen van de wereld. De vraag is ook of klanten als zo'n uitbraak zich nog eens voordoet, even begripvol zullen reageren. Ik denk dat bedrijven in bijvoorbeeld Oost-Europa, zich nu moeten realiseren dat ook bij hen een uitbraak kan komen en zich voorbereiden op veel meer thuiswerken.
Ook zijn er de afgelopen tijd veel kenniswerkers geweest die bijvoorbeeld vanuit India hier naartoe zijn gekomen om op kantoor te werken bij opdrachtgevers. Booking.com is een voorbeeld van een bedrijf dat veel buitenlandse kenniswerkers inzet omdat het hier moeilijk aan de mensen met de juiste kennis en ervaring kan komen. Met de crisis moesten deze mensen hier ook allemaal van huis uit werken. Ik kan me best voorstellen dat op basis van deze ervaring de opdrachtgevers er vaker voor kiezen om deze mensen het werk in hun eigen land te laten doen. Het maakt dan immers niet uit of je hier of daar je werk op afstand doet.

Heb je advies aan IT-managers wat dit aangaat?

Ga overleggen met verantwoordelijken binnen andere organisaties en deel kennis en ervaring. Nu zie je dat veel opdrachtgevers ieder voor zich het wiel probeerden uit te vinden. Uit de ervaringen van anderen kun je lessen trekken.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.