Management

Infrastructuur
IT na corona: creativiteit bepaalt succes in crisis

IT na corona: creativiteit bepaalt succes in crisis

De manier waar een organisatie is ingericht, bepaalt hoe goed een bedrijf met deze crisis kan omgaan.

© CCO / Pixabay Free-Photos
5 augustus 2020

Sommige organisaties zagen tijdens de coronacrisis hun omzet verdampen, andere vonden het wiel opnieuw uit en maken nu meer omzet dan vorig jaar. Dat omzet afneemt, heeft niet alleen te maken met een afnemende vraag, zegt Edzo Botjes in dit deel van de serie over IT na corona. Het ligt ook aan de ruimte die medewerkers krijgen om de organisatie opnieuw in te richten. Botjes deed onderzoek naar de inrichting van organisaties en in welke mate die bepalend is voor hoe bedrijven met crises kunnen omgaan.

Botjes deed aan de Antwerp Management School masteronderzoek naar antifragiliteit, een term die de Amerikaanse hoogleraar risicomanagement Nassim Nicholas Taleb introduceerde. Antifragiel gebruikt hij om uit te leggen wat het goed doet in een omgeving van onvoorspelbaarheid. Antifragiele bedrijven kunnen het beste omgaan met crises. Uit het onderzoek van Botjes blijkt de mate waarin organisaties ruimte geven aan creativiteit een belangrijke factor voor de mate van antifragiliteit van een organisatie.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!