Innovatie & Strategie

Apps
ShopTiming

IT-helden in coronatijden: winkeliers helpen weer open te gaan

Platform ShopTiming ondersteunt winkeliers in de 1,5 metermaatschappij.

Noam Blitz (l) en Uri Cohen © ShopTiming
7 mei 2020

Platform ShopTiming ondersteunt winkeliers in de 1,5 metermaatschappij.

Nederland blijft massaal thuis vanwege de overheidsmaatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus Covid-19. AG Connect spreekt in deze periode met IT’ers die een steentje bijdragen; voor de Nederlandse IT, maatschappij en/of mensen. ShopTiming, gemaakt door vier jonge bachelor- en masterstudenten, wil winkels weer de mogelijkheid geven de deuren te openen.

Vanwege de coronacrisis mogen winkels nog maar een select aantal mensen toelaten, om zo de vereiste anderhalve meter afstand in acht te kunnen houden. Diverse winkels sloten daarom de deuren en zoeken naar manieren om zonder besmettingsgevaar weer open te kunnen.

ShopTiming wil daar aan bijdragen. Via de website kunnen klanten een tijdslot kiezen om te komen winkelen, waarna ze een reserveringscode krijgen. Winkels kunnen zelf aangeven hoeveel mensen met zo’n code er maximaal tegelijkertijd in de winkel aanwezig mogen zijn. De website en het bijbehorende algoritme zijn gemaakt door lead developer Noam Blitz en CTO Uri Cohen die samen ShopTiming hebben opgericht.

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

Noam: “Het idee komt van onze CEO af (Moos de Winter, red.). Hij belde ons op: ik heb een idee om winkeliers te helpen. Dat idee is bij hem ontstaan omdat hij nu stilstaat en een maatschappelijk probleem wil oplossen. Moos zei Uri al te hebben gesproken, maar die had toen even geen tijd. Hij moest zijn idee nu kwijt, dus is direct langsgekomen.”

Uri: “Ik ben vorig jaar afgestudeerd als natuur- en wiskundige, en Moos weet dat ik handig ben met websites. Hij had niet echt over zijn idee verteld aan de telefoon, maar vroeg vooral of ik in een week een website kon bouwen.”

En is dat gelukt?

Noam: “Die laatste dag hebben we tot half 6 ’s ochtends zitten bouwen. Maar ja, de website is in een week opgezet.”

Waarom wilden jullie de website zo snel klaar hebben?

Noam: “We hopen natuurlijk dat het coronavirus zo snel mogelijk weg is. Maar als je winkeliers wil helpen, dan moet je dat wel zo snel mogelijk gaan doen. Wie weet hoe de wereld er over twee maanden uitziet? Tijd is echt essentieel in deze crisis.”

Wat was de grootste uitdaging?

Noam: “De eerste paar dagen was het met name belangrijk dat we de architectuur opzetten. Maar het bouwen van een website is niet ingewikkeld. Het maken van het bijbehorende algoritme wel. Het idee is dat er niet meer dan een bepaald aantal mensen tegelijkertijd in een winkel mogen zijn, en dat de winkels daardoor veilig open kunnen gaan. Daar hebben we een algoritme voor gemaakt, om te zorgen dat dat maximum wordt gehandhaafd.

Klanten kunnen zelf kiezen hoe lang ze in een winkel zijn en een winkelier kan instellen hoeveel mensen er maximaal tegelijkertijd in een winkel mogen zijn. Het algoritme kijkt overkoepelend naar het aantal klanten dat zich aanmeldt. Is dat meer dan het maximum, dan wordt het rood en kan de klant niet meer reserveren.”

Uri: “Het is mooi hoe snel dat algoritme werkt. Het was niet moeilijk om het algoritme te bedenken, want het is een makkelijk probleem. Maar de snelheid optimaliseren is wel uitdagend. Dat hebben we wiskundig met de programmeertaal C kunnen oplossen. We hebben dat de hele dag zitten tweaken om het zo snel mogelijk te maken. Nu kunnen we in een halve seconde controleren of er nog ruimte is.”

Wat nou als half Nederland die website wil gebruiken? Kan dat?

Noam: “We hebben een server die automatisch opschaalt wanneer dat nodig is. Daardoor gaat dat goed. Als er ’s nachts weinig mensen zijn, dan schaalt het automatisch terug. Komen er weer meer bezoekers, dan schaalt de server automatisch mee.”

De website is nu gratis voor zowel winkeliers als klanten. Blijft dat in de toekomst ook zo?

Uri: “Het is en blijft kosteloos. De website is gemaakt om winkeliers te helpen en klanten weer aan het shoppen te krijgen. Maar als we straks 10.000 mensen op de website krijgen, dan zijn dat ook echt toegewijde shoppers die echt de tijd nemen om zo’n moment te reserveren. Als een winkelier die data ziet, dan kan het wel interessant worden om te adverteren. Maar nu hebben we nog lage kosten, doordat het vooral in onze eigen tijd gemaakt wordt.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor de website?

Noam: “De coronacrisis houdt uiteindelijk wel op, maar we weten natuurlijk niet precies hoe snel dat is. Bovendien denk ik dat de anderhalvemetermaatschappij wel blijft, in ieder geval langer dan corona [de coronacrisis - red]. Dus als dat het nieuwe normaal is, dan kan ShopTiming een grote hulp zijn.”

Uri: “Op dit moment onderhouden we het platform vooral nog. Maar in de toekomst is ontzettend veel mogelijk. We willen komende week misschien nog private shopping toevoegen, mocht een winkel dat willen. Dan kan een winkelier bijvoorbeeld een uur lang echt één-op-één aandacht bieden aan zijn klant. Of iemand kan een tijdslot reserveren om gewoon even alleen te shoppen, zonder andere mensen erbij.”

Hebben jullie nog een gouden tip voor andere IT’ers?

Noam: “Maak wat tijd vrij en ga er vol voor. Wees niet bang om iets te proberen. Als het niet lukt, is dat niet erg. Zeker voor jongere ondernemers geldt: je hebt nog niet veel te verliezen. En als IT-startup heb je vaak niet veel startkapitaal nodig.”

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.